نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. آذر 1396 - 1:20
دانشجویان شهید قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا همان بزرگ یافتگان در مکتب خانه حضرت امام خمینی (ره) هستند که بانگ و غریو آزادیخواهی شان تا ابد الدهر ترنم دلنواز جاده حریت و مردانگی است.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل؛ اگر بخواهیم تاریخ یک کشور را بررسی کنیم و وقوع ظهور اندیشه های نو و قابل دسترس را مورد توجه قرار دهیم  ، بدون شک نقش دانشجو و دانش آموختگان عرصه دانش اندوزی و دانش آموزی بسیار پر رنگ و عمیق می گردد. شکیل ترین انقلاب ها و اندیشه های پربار تحت لوای حس دانشجویی و نیل به تعالی برتر صورت پذیرفته و می پذیرد.

 

آگاهی از سیاست و مسائل  روز جامعه یکی از خصایل منحصر به فرد دانشجو در عرصه جنبش فعالان دانشجویی است . باورها هنگامی به یقین دست می یابد که در اولین جرقه های  انقلاب اسلامی حضور باصلابت دانشجویان پیرو خط امام چنان به اوج شکوه و عزتمندی می رسد که در سال 1332 دانشگاه تهران با تقدیم سه اسطوره دانشجویی راه وصال و آزادی را در آسمان شهادت به تفسیر می نشینند.

شعور همراه با احساس دینداری و تجلی اندیشه های ولایی در نزد دانشجویان به حدی متجلی می گردد که نیروهای گارد شاهنشاهی دست به ماشه تفنگ می برند و با ریختن خون همیشه بیدار دلان  فرزندان انقلابی راز دانشجو بودن به معنی واقعی را فریاد می زنند. دانشجویان شهید قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا همان بزرگ یافتگان در مکتب خانه حضرت امام خمینی (ره) می باشند که بانگ و غریو آزادیخواهی شان تا ابد الدهر ترنم دلنواز جاده حریت و مردانگی می باشد.

مقام دانشجو هنگامی شایسته ستایش می باشد که معمار کبیر انقلاب امام راحل و عظیم الشان می فرمایند: شما جوانان دانشجو و جوانان عزیزی که از هر جا آمده اید، امید این ملت هستید که باید این راهی را که فرا راه شما گذاشته شده است، به آخر برسانید؛ و این نهضتی را که در راه او آن همه جانفشانی شده است، ادامه بدهید؛ و این صراط مستقیمی را که انبیا جلو راه بشر گذاشتند و نبی اکرم آخرین انبیا و اشرف همه، آن راه را جلو مردم گذاشتند، و مردم را دعوت به این صراط مستقیم کردند و هدایت کردند به راه انسانیت و خروج از همه انحای کفر و الحاد و خروج از همه ظلمات به نور مطلق، باید شما جوان ها همان راه را ادامه دهید تا اینکه پیرو رسول اکرم و در مکتب حضرت صادق پیروانی شایسته باشید.

 

فریاد بی انتهایی که در گفتمان ها و مناظره های دانشجویی به عنوان بن بست تمامی ارزشها از جنس حضور و شعور می باشد این روزها در مقام و منزلت دانشجو مدال افتخار را بر گردن می آویزد. از دهه سی تا حال که نزدیک به هفت دهه می گذرد هر روز که زمان به جلوتر حرکت می کند روز دانشجو و دانشجو بودن بیش از پیش به چالش سیاست روز جامعه می نشیند.

 

ما اگر خوب به نفس دانشجو پی ببریم به این مهم دست می یابیم که این واژه متعلق به یک زمان و مکان خاصی تعلق خاطر نمی پذیرد بلکه به عنوان نیرویی سیال و گوارا در کالبد روزگار می باشد که در پرتو نیروی خرد و اندیشه افق آینده روشن را برای یک جامعه ترسیم می نماید. رمز دانشجو بودن و دانشجو ماندن در آگاهی از سیاست مهرورزان و ولایت مداران متبلور می گردد که دراوج خفقان سیاه نمایان یک تاریخ صراط روشن را به چشم انداز اندیشه گرایانه خود و با فانوس هدایت شان آشکار می سازند.

 

حال با این تفاسیر کوتاه و مختصر از دهه هفتاد به بعد آنچه بیشتر در نگاه یک دانشجو مورد التفات و توجه گردیده است احزاب و تشکل های مختلف دانشجویی می باشد که بعضا با فاصله گرفتن از همان دانشجویان پیرو خط امامی با به عضویت درآمدن در دیگر شعب حزبی گاها از خط و مشی سیاسی به چاله و در دالان بد سیاستی گرفتارآمده اند. هنگامی که احزاب و تشکل های فعال دانشجویی در شعارهای غیرانقلابی و در قالب تلفیقی از رنگ های دست ساز و تصنعی رنگ می بازد این همان پایان دادن به حرمت و اندیشه همان شهیدان و وارثان راهیان نوری می باشد که این روزها بعد از سالها یاد و نام شان در دیباچه خاطرات چندین دهه از انقلاب اسلامی ایران گرامی داشته می شود.

رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در رابطه با دانشجو می فرماید: حالا این یک تاریخچه است، تا امروز هم ادامه دارد. در تمام دورانهای مختلف، در طول انقلاب، حوادث گوناگون، لحظه‌های حساس و خطیر، حضور دانشجویان مؤمن، متعهد، عدالتخواه، باگذشت، توانسته فضا را در جهت صحیح هدایت کند. این برداشت من از جنبش دانشجوئی و نگاه من به جنبش دانشجوئی است: ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافی‌گری، ضد حاکمیت تجمل‌گرایانه و زورگویانه، ضد گرایشهای انحرافی؛ اینها خصوصیات جنبش دانشجوئی است. در همه‌ی این سالهای انقلاب، حضور دانشجویان در این صحنه‌ها، حضور فعال و مؤثری بوده. دانشجوها گفتمان‌ساز بوده‌اند، فضای فکری ساخته‌اند، گفتمانهای سیاسی و انقلابی را در جامعه حاکم کرده‌اند، که در موارد زیادی این وجود داشته است.

با یک نتیجه کلی به این مهم دست می بابیم که روح دانشجو باید در همه عرصه های علمی و فن آوری تا حوزه های سیاست فعال بوده و با پرهیز از انحرفات و سوء استفاده های حزبی و روشنفکر مآبانه حرمت دانشجو بودن و وارستگان قصه شاهدان این راه پویا و حقیقت ساز را نگه بداریم. باشد در راستای اسلام رحمانی و منویات مطابق با ولایت و رهبری از هرگونه کزی ها و هئپوچی گران پرمدعا که زمانی بویی از فرهنگ انقلابی را درک نکرده اند دوری گزینیم و صراط فلاح و رستگاری را با حضور همیشه  در صحنه و بصیرت افزایی برای کشور شهیدان به جستجو نشینیم.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی