نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. آذر 1396 - 13:56
کمیته روز جهانی ایدز باحضور مسئولین استانی وشهرستانی وباهدف برنامه ریزی بهتر در شبکه بهداشت ودرمان شهرستان باشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل  از باشت نیوز؛  کمیته روز جهانی ایدز باحضور مسئولین استانی وشهرستانی وباهدف برنامه ریزی بهتر در شبکه بهداشت ودرمان شهرستان باشت برگزار شد.

 

مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی استان گفت:ویروس نقص ایمنی انسانی(اچ آی وی ) ویروسی ست که باعث بیماری سندورم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز میشود ، اچ آی وی باصدمه زدن به سیستم ایمنی بدن شما ، باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن درمقابله با بیماری ها وسرطان میشود.

فرشاد رستمی

وی افزود: اچ آی وی ویروس وعفونتی است که از راه تماس جنسی وارد بدن می شود. این ویروس همچنین از طریق تماس با خون آلوده هم سرایت پیدا می کنند.

 

ظفر پریسایی تصریح کرد: مادران باردار و شیرده هم که در بدنشان ویروس اچ آی وی وجود دارد، می توانند باعث آلوده شدن کودک و یا جنینشان شوند،وجود ویروس اچ آی وی در بدن به این معنا نیست که شما ایدز هم دارید و بعضا سالها طول می کشد که ویروس اچ‌‌آی‌وی در بدن شما، منجر به بیماری ایدز شود،هرچند اچ آی وی و ایدز قابل درمان نیستند، اما با داروهای جدید  میتوان عوارض  سرعت تاثیر ویروس و خطر مرگ را کاهش داد.

 

 پریسایی در ادامه گفت: بعضی از افراد آلوده ممکن است  تا یک ماه پس از آلودگی دچار بیماری‌ هایی مثل سرماخوردگی یا آنفولاتزا شوند، با این حال افراد ممکن است سالها قبل از اینکه متوجه آلودگیشان به اچ‌آی‌وی شوند، هیچ علامت خاصی نداشته باشند تا زمانی که بیماری پیشرفت می کند.

شبکه بهداشت باشت

وی در رابطه با علائم بیماری ایدز در زنان و مردان گفت: در هردو گروه مردان و زنان زبانشان شروع به برفک زدن می کند، همچنین خانم‌ها ممکن است دچار عفونت قارچی واژن هم شوند.

 

مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج علائم ونشانه های ایدز را اینگونه بیان کرد : نشانه‌ها وعلائمی که بیان میکند فرد ویروس اچ آی وی دارد وتبدیل به ایدز میشود : تب مزمن که درمان نمی شود، عرق کردن در خواب، خستگی مزمن و همیشگی (خستگی ای که عامل آن استرس و کم خوابی نباشد)،کاهش وزن،غدد متورم درگردن ،کشاله ران و زیر بغل،برفک دهان از علائم ایدز هستند.

شبکه بهداشت باشت

ظفر پریسایی اضافه کرد : اولین بار که ایدز در آمریکا دیده شد، عمدتا افراد همجنس باز به آن آلوده بودند، اما امروزه همه افراد از همه گروهها می توانند، دچار این بیماری شوند.

 

شبکه بهداشت باشت
سرپرست شبکه بهداشت ودرمان شهرستان باشت در ادامه این جلسه برنامه های هفته ایدز در سطح شهرستان باشت را تشریح و گفت : اجرای برنامه های آموزشی مختلف در سطح ادارات ،نهادها ،سازمانها ،کمپهای ترک اعتیاد ومدارس ،توزیع پوستر پمفلت ،مشاوره وآزمایش رایگان ،معاینه زنان ومردان وافراد در معرض خطر ،برگزاری همایش پیاده روی خانواده ،از جمله برنامه های هفته ایدز در سطح شهرستان باشت خواهد بود.

 

شبکه بهداشت باشت

وی به اهداف همایش هفته ایدز اشاره کرد و گفت : اطلاع رسانی مناسب درخصوص اچ آی وی واهمیت پیگیری از آن ایجاد حاشیه امن برای عموم مردم جهت مراجعه وانجام آزمایشات اولیه ،جلب حمایت سیاستگذاران ومسئولان از برنامه های اطلاع رسانی ،جلب مشارکت انجمن های غیر دولتی وعموم مردم دربرنامه های پیشگیری ،برجسته سازی شعار روز جهانی ایدز ونهادینه کردن آن درتمام سطوح اجرایی از جمله این اهداف است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی