نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. آذر 1396 - 10:55
پژوهش همواره به عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی وصنعتی استان ها به شمار می رود که به لحاظ تاثیر گذاری در حوزه های دیگر نیز با پیشرفت و توسعه پایدار رابطه مستقیمی دارد و نیاز است که استان ها از این بازوی قدرتمند در توسعه استان ها بهره بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ پژوهش همواره به عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی وصنعتی استان ها به شمار می رود که به لحاظ تاثیر گذاری در حوزه های دیگر نیز با پیشرفت و توسعه پایدار رابطه مستقیمی دارد و نیاز است که استان ها از این بازوی قدرتمند در توسعه استان ها بهره بگیرند.

 

پژوهشگران نیز به عنوان نیروهای محرکه در بحث پژوهش هستند که با  یافتن معضلات و برنامه ریزی جهت رفع آنان با مدل های پژوهشی می توانند گامی موثر در رفع مشکلات استان بردارند.

 

عقب ماندگی در حوزه پژوهش استان
امروز استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه پژوهشی دچار عقب ماندگی برنامه ریزی شده است و شاهد هستیم یکی از حوزه هایی است که در سیستم های مدیریتی مغفول مانده است و عدم استفاده از این حوزه باعث حرکت بسیار آرام توسعه در استان شده است حوزه پژوهش است.

 

نبود پارک علم و فناوری که هر از چندگاهی اخبار آن در رسانه های استان مطرح می گردد یکی از عوامل تاثیر گذار در این حوزه است که شاید مطرح شدن این مسئله در حوزه رسانه حاصل از گروکشی هایی است که نمایندگان استان برای تغییر جایگاه پارک علم و فناوری از مرکز استان به یکی از شهرستان ها برمی دارند.

 

البته کش و قوس هایی که در این قضیه وجود دارد همچنان پای برجاست و هنوز موضوع پارک علم و فناوری موضوع جلسات استان است و همچنان در انتظار حل شدن است.

 

برگشت بودجه ها در زمان استاندار سابق

فروردین امسال بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار از برگشت ۵۰ درصدی اعتبارات پژوهشی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد که به عنوان شوکی در کالبد این استان بود و خبر از غفلتی در عرصه های مدیریتی و پژوهشی استان می داد.

 

رئیس سازمان مدیریت کهگیلویه و بویراحمد آبان ماه امسال از برگشت خوردن ۹۰۰ میلیون ریال اعتبارات پژوهشی ادارات استان خبر داد که زنگ خطری شد برای توجه به این موضوع که باید یکی از برنامه ریزی های استان بر مباحث پژوهشی بنا شود و بیان همین موضوع باعث شد که تمرکز استاندار جدید کهگیویه و بویراحمد روی این موضوع متمرکز شود.

 

استاندار سابق کهگیویه و بویراحمد نیز که در زمان وی موضوع برگشت بودجه های رخ داده بود در این موضوع واکنشی عملی از خود نشان نداد و باعث شد که این حوزه همچنان مغفول تدابیر مسئولین بماند و خادمی کوله بار خود را با عدم حل مشکلات پژوهشی از جمله پارک علم و فناوری، ساماندهی، برنامه ریزی و ... برای لرستان ببندد و جای خود را به علی محمد احمدی دهد.

 

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بزرگترین معضل استان

بله استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که بیکاری در آن بیداد می کند و جوانان آن به جای نشاط و داشتن یک زندگی آرام به سمت افسردگی پیش رفته اند و فارغ التحصیلان دانشگاهی آن هرروز تعدادشان بیشتر از گذشته می شود دانشجویانی که به امید کار چند سال درس می خوانند اما دریغ از کار و دریغ از وجود یک واحد تولیدی بزرگ.

 

در حالی که یکی از بزرگترین مشکلات این استان ییکاری بیش از 50 درصد از فارغ التحصلان دانشگاهی است، شاهد برگشت بودجه هایی هستیم که همین جوانان می توانند با بهره گیری از آن، در میدان های پژوهشی استان ورد پیدا کنند و همراه با مسئولین گام در مسیر توسعه استان بگذارند.

 

وضعیت صنعت در استان

سهم اشتغال در بخش صنعت کهگیلویه وبویراحمد نسبت به میانگین کشوری نیز حدود ۳۷ صدم درصد است که این نشان می دهد صنعت نقشی پر رنگی در اشتغال این استان نداشته است.

 

اما همین واحدهای صنعتی موجود نیز نتوانسته اند جایگاهی برای صنعت استان در کشور ایجاد کنند و به گفته نماینده بویراحمد و دنا در مجلس سهم استان از صنعت کشور کمتر از نیم درصد باشد.

 

گرچه استان ما در موضوع صنعت شاید توان رقابت را نداشته باشد ولی در موضوع فناوری یکی از استان هایی است که بسیاری از نخبگان این حوزه را در خود جای داده است و نیاز است که موضوع پژوهشی و توسعه ای استان در این بستر قرار گیرد.

 

گردشگری زمینه ای برای پژوهش

از طرفی یکی از حوزه هایی که این استان به آن شناخته می شود موضوع گردشگری و جاذبه های توریستی می باشد که به عنوان موهبتی خدادادی به این استان اعطا شده است اما می بینیم که این ظرفیت در غفلت مسئولین هر روز مغفول مانده است. گرچه این ظرفیت وجود دارد اما نیاز به جذب سرمایه گذار در این حوزه و برنامه ریزی جهت انجام بحث های پژوهشی آن یکی از نیازهای ضروری در توسعه استان است و نیاز است که مسئولان از این مواهب طبیعی و ظرفیت ها خدادادی استفاده کرده و هم گامی در توسعه استان بردارند و هم  موضوع اشتغالزایی را در استان تا اندازه ای با این موضوع حل کنند.

 

دوئل استاندار و رئیس دانشگاه یاسوج در هفته پژوهش

با همه این اوصاف جلسه هفته پژوهش از راه می رسد و جلسه برنامه ریزی هفته پژوهش در خلال این موضوع برگزار می شود. رئیس دانشگاه یاسوج که عنوان دبیرکلی پژوهش و فناوری استان را با خود یدک می کشد در کارگروه پژوهش و فناوری که با حضور استاندار و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان برگزارشد حضور نیافت و معاون پژوهشی خود را به جلسه فرستاد که این موضوع با واکنش تند استاندار مواجه شد و رحیمی را از دبیرکلی خلع کرد.

 

اما این پایان موضوع هفته پژوهش نبود و برگزاری نشست خبری از سوی ریاست دانشگاه یاسوج، عدم شرکت در جلسه بعد هفته پژوهش و انتصاب ایلامی از سوی استاندار به عنوان جایگزین رحیمی در دبیری کارگروه پژوهش و واگذاری برگزاری هفته پژوهش از این موضوعات بود که ادامه یافت.

 

اقدامات پیش رو در حوزه پژوهش استان

این موضوعات نشان می دهد که استاندار جدید تمرکز ویژه ای روی موضوع پژوهش دارد و خواستار برنامه ریزی جدی در این حوزه است که برخورد عملی او در آغاز هفته پژوهش همه را متحیر کرده است.

 

به هر حال استاندار جدید باید این موضوع را یکی از موضوعات پیش روی خود قرار دهد و مدیرانی که پیش از این رمقی در استفاده از این بودجه ها در توسعه استان را نداشتند، مد نظر قرار دهد. همچنین باید منتظر بمانیم و ببینم که آیا استاندار جدید اشتباهات استاندار سابق در موضوع برگشت بوجه ها را جبران خواهد کرد یا نه!؟

 

 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی