نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. آذر 1396 - 17:39
مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ضمن اشاره به تلاش حداکثری برای مهار آتش دکل رگ سفید ، از حفاری تا عمق 1500 فوت برای خاموش کردن شعله ها خبر داد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل روز دوشنبه 7 آبان ماه دکل حفاری 147 رگ سفید گچساران به دلیل فوران چاه دچار آتش سوزی شد هنوز بعد از گذشت 45 روز، آتش در محل حادثه زبانه می‌کشد.

 

گروه‌های عملیاتی و پشتیبانی شرکت ملی حفاری ایران و واحدهای پشتیبانی، امدادی و آتش ‎نشانی شرکت بهره ‎برداری نفت و گاز گچساران فورا در موقعیت چاه 147 میدان رگ ‎سفیدحضور پیدا کرده و همچنان عملیات مهار آتش چاه در جریان است.

 

مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در گفت و گو با چهارفصل با اشاره به تفاوت شرایط ژئوفیزیکی مخزن و شرایط رفتاری مخازن گچساران، گفت: فشار گاز چند برابر فشار گاز چاه های دیگر است و استینگر به دلیل فشار بسیار بالای گاز مخزن و دمای بسیار بالای آتش، بعد از دو ساعت کار fail می کند .

 

ساسان حبیبی نژاد درادامه بیان کرد: این عملیات چندین بار توسط تیم مهندسی انجام گرفت اما نتیجه دلخواه هنوز حاصل نشده است  و البته این عملیات به صورت شبانه روزی همچنان ادامه دارد .

 

وی به دو روش خاموش کردن آتش اشاره کرد وافزود: روش اول خاموش کردن از سطح (top kill) به معنای کشتن چاه از بالا و روش دیگر خاموش کردن از عمق (bottom kill) به معنای کشتن چاه از پایین است .

 

حبیبی نژاد در توضیح روش خاموشی از عمق بیان کرد: در قسمت پایین دو لوکیشن مشخص، و دو دکل مستقر شده است و کار با سرعت بسیار بالایی انجام می گیرد که یکی از دکل ها به عمق بیش از هزار فوت (foot) و دیگری حدود هزار و 500 فوت پایین رفته است و تیم های حاضر در منطقه در حال حفاری چاه اریب هستند تا گِل حفاری داخل آن بریزند و جریان سیال در مخزن را کم کنند که این راه اصلی مهار آتش است و مطمئنا به نتیجه خواهد رسید .

 

وی ادامه داد: راه خطرناک و سخت تر برای مهار آتش روشtop kill  است که یک دستگاه استینگر باید نصب شود و متاسفانه به دلیل فشار بسیار بالا هنوز کار مهار آتش به سرانجام نرسیده است .

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی