نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. آذر 1396 - 9:39
روزگاری کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که به با ثبات ترین استان در موضوع ازدواج شهره بود و طلاق در بین خانواده های لرنشین این استان به عنوان نقطه ضعف تلقی می شد و از یک وجهه منفی برخوردار بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ روزگاری کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که به با ثبات ترین استان در موضوع ازدواج  شهره بود و طلاق در بین خانواده های لرنشین این استان به عنوان نقطه ضعف تلقی می شد و از یک وجهه منفی برخوردار بود.

اما این موضوع با گذشت خود جای خود را به بی یکی از بی ثبات ترین موضوعات در کهگیلویه و بویراحمد داد و این استان یکی از رتبه داران موضوع طلاق شد.

امروزه در استان، بی ثباتی اقتصادی، افزایش ابتلا به بیماری های روانی، تاثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، بیکاری  عدم تفاهم و امکان سازش، دخالت خانواده‌ها، ترک زندگی، محقق نشدن شروط ضمن عقد و اعتیاد به مواد مخدر و فقر مالی استو... باعث شده است که خانواده ها پس از ازدواج در سالهای ابتدایی زندگی مشترک دچار این معضل می شوند و در کوتاهترین زمان ممکن نهاد خانواده که یکی از مقدس ترین نهادها در دین اسلام است از هم می پاشد.

در بیان وجهه منفی این معضل همین بس که پیامبر اکرم (ص) می فرماید:" هیچ حلالی در نزد خدا منفورتر از طلاق نیست و خداوند کسی را که زیاد طلاق می دهد و زیاد زن ها را می چشد، دشمن می دارد" و همچنین می فرمایند: "طلاق عرش خدا را می لرزاند."

از این روایت می توان دریافت که در دین اسلام یکی از منفورترین  کارها طلاق است که هر روزه در کهگیلویه وبویراحمد دچار رشد است که نیاز به بررسی دارد.

البته در استان به آمار مشخصی در این باره دست نیافتیم چرا که هرکدام از مسئولین سخنی راجع به این آمارها داشت:

1. مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت که آمار طلاق در این استان از 36 درصد در سالهای 94 و 95 به 10 درصد در سال 96 کاهش داشته است. ( 26 مرداد 96)

2. فتاح محمدی خبر داد:کاهش 12 درصدی شتاب رشد طلاق در کهگیلویه و بویراحمد (27 خرداد 96)

 

3. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری: از هر پنج ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد یکی منجر به طلاق می‌شود (16 خرداد 96)

4. استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آمار طلاق در این استان از ۳۶ درصد در سال ۹۴ و ۲۶ درصد در ۹۵ به ۱۰ درصد در سال ۹۶ رسیده که کاهش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

5. معاون انتظامی کهگیلویه و بویراحمد:افزایش طلاق در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است. (16 شهریور 96)

6. مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مجموع میزان طلاق از سال ۹۱ تا سال ۹۵ سیر صعودی داشته است بطوری که استان در سال ۹۱ رتبه ۲۸ کشوری را از نظر واقعه طلاق داشت و در سال ۹۵ چهارمین استان در میان دیگر استان‌ها از نظر واقعه طلاق است. (20 آذر 96)

 

7. معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد:یک طلاق به ازای هر ۵ ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت می‌شود

بنا بر آمارها شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه به ترتیب بیشترین و شهرستان دنا و دوگنبدان به ترتیب کمترین نرخ ثبت طلاق را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

بنا به اعلام مسئولان مقایسه تعداد ازدواج‌های ثبت در هشت ماهه سالجاری نسبت به سال قبل حاکی از آنست که از میان شهرستان‌های استان بیشترین ازدواج ثبت شده نسبت به جمعیت به ترتیب متعلق به شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه و کمترین ازدواج مربوط به شهرستان‌های دنا و دوگنبدان است.

دوره‌ پس از طلاق ، بحران‌ها و تنش‌های بیشتری خواهد داشت. زنان مطلقه نسبت به دیگر زنان دچار آسیب‌پذیری بیشتری هستند که در حوزه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی قابل دسته‌بندی است و هر کدام از این مشکلات به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر دیگری اثرگذار خواهد بود.

آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی

«نگرش فرهنگ عامه به طلاق» موجب نوعی بی‌اعتباری زنان مطلقه در جامعه است. همچنین تنش‌هایی که ناشی از نگرش‌های فرهنگی و مذهبی است، آسیب مضاعفی بر روح زنان خواهد بود؛ از سویی در فرهنگ ما، زنان مطلقه، تهدیدی برای روابط و زندگی خانوادگی دوستان و خویشان بوده و این نگاه آنان را منزوی و تنهاتر خواهد ساخت و حتی ممکن است موجب بروز رفتارهای انحرافی شود.

آسیب‌های روانی و عاطفی

«احساس گناه و تقصیر در خصوص سرنوشت خود و فرزندان»، «خودانتقادی و ارزیابی منفی از عملکرد طلاق»، «هویت آشفته و نگران»، «اضطراب»، «خشم»، «وحشت»، «اندوه»، «افسردگی»، «احساس شکست»، «تغییر در سبک زندگی» و «تنهایی»؛ برخی از پیامدهای روانی و شخصیتی طلاق در بین زنان است.

آسیب‌های اقتصادی

طلاق، چالش‌های اقتصادی بسیاری همچون از بین رفتن اشتراکات مالی در مسکن، هزینه‌های زندگی، تفریحات و حتی تغذیه بر زندگی زنان دارد. این چالش‌ها «گاه موجب تعمیق فقر در میان زنان مطلقه می‌گردد»

مردان طلاق تمايلي به ازدواج مجدد ندارند

شايد از نظر ازدواج مجدد مردان شرايط بهتري از زنان داشته باشند اما اكثريت مردان اعتنايي چنداني به ازدواج مجدد ندارند چرا كه وحشت از تكرار شكست اوليه باعث نوعي تجرد طولاني و حتي تا پايان عمر در مردان مي شود.

در هر حال این موضوع اگر توسط مسئولین استانی کنترل نگردد شاهد رشد روزافزون  آن در سطح استان هستیم و از طرفی مسئولین باید برای رفع مشکلات طلاق در استان تلاش خود را به کارگیرند چرا که این موضوع باعث بدبینی در مسئله ازدواج نیز خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی