نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. آذر 1396 - 20:24
گفت و گوی صمیمانه چهارفصل با وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
در ایران رنگین کمانی از آداب و رسوم زیبا داریم/در زمان وزارت معمولا شب یلدا را فراموش می کردم
وزیر سابق فرهنگ و اسلامی در گفت و گویی صمیمانه به برخی سوالات درباره آداب و رسوم شب یلدا و خاطراتشان در زمان مسئولیت در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داد .

سید محمد حسینی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به صحبت درباره برخی از آداب و رسوم شب یلدا و خاطرات خود در زمان مسئولیت در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت .

 

در ادامه این گفت و گوی صمیمانه و خواندنی با وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است .

 

چهارفصل-آیا شب یلدای امسال برنامه خاصی دارید؟

حسینی : با توجه به این که امشب شب جمعه است ، توفیق پیدا کردیم در دعای کمیل شرکت کنیم و البته پس از زلزله دیشب برخی ها تهران را ترک کرده اند ، امشب برنامه خاصی نداریم .

 

چهارفصل-مراسم شب یلدا را به چه شکل برگزار می کنید؟

حسینی : دورهم بودن خویشان و اقوام در این شب کار ارزشمندی است و مصداق صله ارحام است و به خصوص در شهرهای بزرگ که اقوام و خویشان کمتر یکدیگر را می بینند فرصت بسیار ارزشمندی است و از قدیم هم مرسوم بوده و با همان سادگی که انجام می شد و پدر و مادر و اقوام دور هم جمع می شدند یک شب بیاد ماندنی و خاطراتی شیرین را رقم می زد .

 

چهارفصل-آیا هنوز هم مطابق با آداب و رسوم گذشته برگزار می شود؟

حسینی : سعی ما بر این بوده که آیین گذشتگان را حفظ کنیم و آن ها را ترویج کنیم اما متاسفانه در سال های اخیر با تشریفات و برنامه هایی که با فرهنگ اصیل اسلامی ما سازگاری ندارد امیخته شده است ، که البته باید همان سبک گذشته و سادگی خود را حفظ کند.

 

چهارفصل-نظر شما درباره تنوع در برگزاری شب یلدا در استان های مختلف کشور چیست؟

حسینی : هر استان و شهرستانی آداب و سنت های خاص خودش را دارد و بهتر است همان سنت های بومی و محلی حفظ شود و به فراموشی سپرده نشود و این تنوع در بین اقوام ایرانی مانند یک رنگین کمانی از آداب و رسوم است و اگر همین ها را حفظ کنیم بهتر از این است که بخواهیم مراسماتی مانند شب یلدا در سراسر کشور به شکل یکنواخت برگزار شود .

 

چهارفصل-در شهرستان رفسنجان که محل تولد شماست چه آداب و رسوم برای شب یلدا دارند و چه غذاها و تنقلاتی استفاده می شود؟

حسینی : در رفسنجان هم مانند سایر نقاط کشور غذاها و تنقلات خاص خودشان را داشتند و همان جاذبه خاصی که داشتند ، در این شب مردم آشی به نام «اوماچو» طبخ می کنند و از ابتدای شب تا بامداد دور هم جمع می شوند و شاهنامه خوانی می کنند و قصه های قدیمی مردم کرمان را نقل می کنند.

 

چهارفصل-آیا زمانی که وزیر بودید ، شب یلدا در کنار خانواده حضور داشتید؟

حسینی : خیر، در آن زمان درگیر کارهایی اجرایی بودیم که کلا شب یلدا را فراموش می کردیم(با خنده) و چون معمولا شب ها دیروقت به خانه می آمدیم و صبح زود هم می رفتیم ، اصلا به این برنامه ها نمی رسیدیم و با توجه به حجم بالای کار و سفرهایی که به استان ها و شهرستان های مختلقف داشتیم کمتر به یاد دارم که توانسته باشم در این برنامه ها حضور داشته باشم .

 

چهارفصل-همسر و فرزندان هیچ اعتراضی به شما نمی کردند؟

حسینی : با توجه به اینکه همیشه درگیر کارها و مسئولیت های اجرایی بودیم ، عادت کرده بودند .

 

چهارفصل-چه اقداماتی برای تثبیت فرهنگ ایرانی-اسللامی در جامعه باید صورت گیرد؟

حسینی: با توجه با اینکه موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی را داریم و بر هویت ملی تاکید می کنیم ، قطعا باید مناسبت های مذهبی و ملی به دور از خرافات و نادرستی ها ادامه پیدا کند و توجه ویژه ای به آن ها شود و کارهایی که هنرمندان می توانند انجام دهند از جمله این اقدامات است

. به جای اینکه بخواهیم به کریسمس بپردازیم در حالی که در فرهنگ ما چنین چیزی نیست و بخواهیم از فرهنگ غرب تقلید کنیم و کارهایی که در آن جا صورت می گیرد ، می توان با حمایت هایی که انجام می گیرد همان آداب و رسوم گذشته که به دور از انحراف بوده حفظ وترویج شود و نسل جوان با این آداب و سنن بیشتر آشنا شوند .

 

چهارفصل-صحبت پایانی؟

حسینی : ضمن تشکر از شما ، آرزوی توفیق و سلامتی برای همه مردم ایران دارم.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی