نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. دى 1396 - 8:25
مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) منطقه یک شهرستان بویراحمد به چهارفصل گفت: سطح محرومیت در این منطقه با توجه به ضریب 6 بودن آنقدر بالاست که در اکثر موارد بدلیل کمبود بودجه و امکانات در مقابل این مردم باشرافت احساس شرمندگی می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ این پایگاه در راستای نیازمندی های استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به رسالتی که برعهده دارد اوج محرومیت را در گفتگوهای اختصاصی خود با مسئولان این استان از زبان آنها به تصویر می کشد.

 

این بار پای صحبت های مفصل  قبادپور مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) منطقه یک شهرستان بویراحمد نشسته تا عملکرد این نهاد ارزشی را از زوایای مختلف جهت اطلاع عموم مورد ارزیابی قرار دهد.

در ابتدا خودتان را برای ما معرفی کنید؟

قبادپور هستم رئیس منطقه یک کمیته بویراحمد که از سال 68 در خدمت کمیته امداد امام خمینی(ره) مشغول به انجام وظیفه  بوده ام و توانستم تا جایی که در حد توان باشد به همنوعان و به افراد نیازمند، بی سرپرست، ایتام و بنا به دلایلی که گرفتار هستند خدمت نمایم. حدود یک سال است که به عنوان مدیر کمیته امداد ناحیه یک بویراحمد در خدمت هم استانی های خود هستم.

درباره کمیته امداد امام خمینی (ره) و نحوه کار آن در بویراحمد توضیح دهید .

کمیته امداد در چهاردهم اسفندماه 1357 دقیقا بیست و دو روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  به دستور حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد. اعتبارات کمیته امداد بخشی از آن توسط دولت و بخش دیگری از طریق مردم تامین می شود که شامل صدقات زکات، نذورات،  جشن عاطفه ها و دیگر برنامه های مردم محور است که در این مدت نیز کمیته امداد همپای با دیگر نهادها و ارگانهای دولتی کمک شایانی به زلزله دگان کرمانشاه نمود که با همکاری خود مردم این عمل خداپسندانه صورت پذیرفت.

کمیته امداد امام خمینی (ره) منطقه یک بویراحمد یکی از ادارات گسترده استان کهگیلویه و بویراحمد است که با داشتن 128 روستا و به وسعت جغرافیایی 610 کیلومتر مربع با دورترین فاصله حدود 80 الی 90 کیلومتر از مرکز که با جمعیت کل منطقه تحت پوشش نزدیک به 144000 هزار نفر ، 3107 خانوار ، 6321 نفر و با داشتن خانوار معیشت بگیر با سرپرست خانم 1756 خانوار در حال فعالیت و خدمت رسانی است.

همچنین ما 2107 خانوار خانواده های زندانی، 59 خانوار ایتام مورد حمایت طرح اکرام،  269 نفر حامیان طرح اکرام، 445 نفر کودکان زیر شش سال دارای سوتغذیه که از طریق مراکز درمانی به کمیته امداد معرفی می شوند و 61 نفر  مددجوی بیمه شده که همان بیمه های اجتماعی است.

وی افزود: 505 نفر دانش آموز تحت پوشش، 426 نفر دانشجویان مورد حمایت تا پایان سال، 118 نفر مدد جو، استفاده از خوابگاه دانش آموزی به تعداد 65 دانش آموز در مجتمع  شبانه روزی تحت پوشش کمیته امداد هستند که کلیه خدمات ارائه شده و هزینه تقبل یافته از سوی کمیته امداد پرداخت می گردد.

از نحوه تسهیلات در این کمیته بگویید؛ چند نفر تحت پوشش هستند و تسهیلات تا چه اندازه واگذار شده است؟

 تعداد واگذاری وام های قرض الحسنه 357 نفر است و تعداد  9263 صندوق های سیار و توزیع شده در سطح شهرستان داشته ایم به طوری که تعداد 186 مورد وام پرداختی خودکفایی ارائه نموده ایم  که در تمام زمینه ها از قبیل؛ دامداری، زنبورداری، تراشکاری گرفته تا  صنف های مختلف را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است.

در حوزه اشتغالزایی و رفع بیکاری که یکی از معضلات استان است، گام هایی برداشته اید؟

 یکی از سیاست های کمیته امداد در مقوله اشتغال زایی در همه سالها به خصوص در سال 1396 که مورد تاکید جدی قرار گرفته است اینکه  ما بتوانیم مددجویان و افراد تحت پوشش کمیته امداد را به بحث خودکفایی و اشتغال برسانیم. سیاست های کلان کمیته امداد در سطح کشور و استان نیز مبنی بر در دستور کار قرار گرفتن بحث اشتغال و خودکفایی نیازمندان است.

در حوزه ازدواج وضعیت چطور بوده است؟

 تعداد جهیزیه  121 مورد داشتیم که به هر نفر مبلغ سی میلیون ریال پرداخت نمودیم  به طوری که مبلغ جهیزیه پرداختی 1450000 ریال است. در بحث اردوها و سفرهای زیارتی و سیاحتی قم، مشهد، اربعین حسینی، راهیان نور و... نیز برنامه هایی برگزار شده است.

 

با توجه به اینکه بحث مسکن نیازمندان بحث اصلی کمیته امداد در اجرای ساختمان سازی، مرمت و تعمیر است که احیانا از لحاظ حیاط،حمام و سرویس های بهداشتی در مضیقه باشند کمیته امداد در سرفصل های مختلف برنامه هایی دارد و هرساله هم جزو الزامات بودجه این نهاد است که پیش بینی شده است و از برنامه های خیلی مهم کمیته امداد امام خمینی(ره) است که ما این برنامه ها را با قرار دادن در دستور کاری انجام داده ایم که با تسویه حساب اعتبارات سال 96 به بخش مهمی از کمبودات افراد نیازمند کمک کرده ایم

.

یکی از معضلات اصلی پیش روی مددجویان کمیته امداد بحث مسکن بوده است در این مورد چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با نشست هایی که مدیر بنیاد مسکن بویراحمد داشته ایم مقرر شده است که افراد نیازمند و مددجو تحت پوشش کمیته امداد برای بخش مسکن در اولویت قرار بگیرند.

قبادپور گفت: شناسایی افراد نیازمند با توجه به جداولی که داریم قبل از اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند فرم هایی دارد که افراد باید شناسایی شوند که در چه منطقه روستایی، عشایری و یا شهری زندگی می کنند. آیتم های داشتن مسکن، کنتور آب وبرق و  با توجه به تعاملاتی که دفتر مرکزی با وزارت نیرو و دستگاههای ذیربط دارد با معرفی نامه افراد از طریق  کمیته امداد به  دستگاههای اجرایی این مشکلات را به صورت رایگان  برطرف می کنند.

در اداره منطقه یک طبق تقسیمات کشوری که دقیقا مشخص نموده است جاهای کمتر توسعه یافته که همان دلی اولاد علی مومن، حوزه دشتروم، سفیدار؛ جلیل و بخصوص تنگ  تامرادی ست که ضریب محرومیت آن 6 است که محرومترین نقطه کشور را با ضریب 6 مشخص می نمایند.

 

حمایت های دیگر کمیته امداد به چه نحوی است؟

افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند و از لحاظ کارهای دادگاهی نظیر ملکی و غیره مشکل دارند این نهاد توانایی ان را دارد که با گرفتن وکیل بر روی پرونده های آنان بتواند از حقوق شان دفاع نماید.

طرحی به نام اکرام ایتام در کمیته امداد وجود دارد، در صورت امکان درباره این طرح توضیح دهید.

در طرح اکرام ایتام افراد زیر 18 سال را شناسایی می نماییم و در زیر چتر کمیته امداد از طریق خیرین درون استانی و کشوری مورد حمایت  قرار می دهیم.  خیرین در سطح استان کهگلیویه و بویراحمد بخاطر زندگی عشایری و قبیله ای به صورت صله رحم و کمک به اقوام و آشنایان انجام می پذیرد. سطح ارتباطات مردمی در استان بسیار بالا می باشد که همین آشنایی با زندگی یکدیگر باعث شده که افراد خیر و نیکوکار کمک های خود را به افراد نیازمند و شناسایی شده تقدیم کنند که برخلاف آن در زندگی کلان شهرها میزان ارتباط کاهش می یابد.

در طرح اکرام ایتام منطقه یک کمیته امداد بویراحمد تعداد 269 نفر را تحت پوشش داریم که این افراد  هم در خود استان و هم بیرون از استان مورد توجه این نهاد مقدس است که از طریق افراد خیر و نوع دوست حمایت می شوند. برای طرح اکرام ایتام یک نیروی ویژه برای این امر خداپسندانه در خود اداره داریم که از طریق ارتباط های رو در رو و البته تماس های تلفنی و اینترنتی این مسئله را پیگیری می نماید، که این طرح در ماه مبارک رمضان بیشتر از هر زمان دیگری از طرف نهاد کمیته امداد مورد توجه قرار می گیرد.

طرح های دیگر هم در کمیته امداد امام خمینی (ره) وجود دارد؟

طرح فلاح از طریق خود کمیته امداد و واحد فرهنگی و آموزش این اداره  است که در درون روستاها افرادی شناسایی می شوند و موقعیت مکانی و جایی که قرار است کلاس آموزشی شروع گردد ، مشخص می شود و توسط مربی مورد نظر ارزیابی می گردد که این طرح ها متنوع است. خوشبختانه طرح های فرهنگی کمیته امداد  آن قدر گیرا و مثمر ثمر بوده است که به همت مردم امروزه شاهد مدارج علمی عزیزانی هستیم که با توجه به استعداد ذاتی خود و حمایت نهاد کمیته امداد در حال حاضر در ادارات مختلف در حال خدمت به مردم هستند.

در صحبت های شما اسمی از مجتمع آموزشی نام برده شد، درباره این مجتمع توضیح دهید؟

مجتمع آموزشی کمیته امداد امام خمینی منطقه یک بویراحمد با ظرفیت فعلی 65 دانش آموز در دانش اندوزی گام مهمی برداشته است  که توسط مربیان و معلمان مجرب و دلسوز در حال پیشرفت چشمگیری است. کلیه هزینه ها، خوابگاه و تغذیه مناسب از طریق این اداره تامین می گردد که کارهای جانبی نظیر کلاسهای تقویتی، فنی حرفه ای و جبرانی به همراه کارهای فرهنگی توسط روحانیون انجام می پذیرد.

اکثر دانش آموزان مجتمع آموزشی کمیته امداد از افراد تحت پوششی است و شاید در بعضی موارد از افراد بی بضاعت  شناسایی شده ای هم در بین این دانش آموزان وجود داشته باشد که به نحوی در زندگی معیشتی خود دچار مشکل هستند و با گرفتن مقداری شهریه  از این واحد آموزشی- رفاهی استفاده می کنند.

 

نظرتان درباره استاندار جدید و توصیه شما به وی درباره انتصاب ها چیست؟

یکی از دلایلی که باعث شده استان کهگیلویه و بویراحمد بعنوان استان کمتر توسعه یافته مد نظر است به خاطر زندگی عشایری این خطه است  که بنا به نیاز روزمره زندگی اتفاق افتاده است.

عرض خیر مقدم داریم برای استاندار جدید استان کهگیلویه و بویراحمد، از این مقام عالی استانی استدعا داریم که با مدیریت کارآمد خود در موضوعات توسعه عمرانی و اقتصادی این استان گامهای مهمی بردارند و با فرهنگ سازی مناسب در ادارات این نقیصه ارباب رجوعی را که امروز "برو فردا بیا" را در جهت معضلات مردم برطرف نماید.

 

از استاندار محترم انتظار داریم  طبق بخشنامه وزارت کشور، نهادهایی که ضریب محرومیت شان 6 است را حمایت نماید و در همین راستا از اداره کمیته امداد امام خمینی(ره) منطقه یک شهرستان بویراحمد بازدید بعمل آورد  تا از نزدیک شاهد روند کاری و کمبودات  این اداره قرار بگیرد.

.

اگر قدوم استاندار به کمیته امداد منطقه یک باز شود شاید فرجی برای مشکلات پیش رو این اداره  به حسن تدبیر و اندیشه وی برطرف گردد. در پایان از پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل که با تماس های مکرر، تلاش خویش را در جهت آگاهی سازی مردم از برنامه و روند کاری کمیته امداد امام خمینی(ره) ابراز نموده اند کمال تقدیر و تشکر بعمل می آورم.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی