نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

6. دى 1396 - 18:51
استفاده از نان کپک زده برای مصارف دامی و به دنبال آن مصرف لبنیات دامی، باعث ابتلا به بیماری سرطان، به خصوص سرطان کبد در انسان می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از آوای ماغر؛ کارگاه آموزشی مبارزه با بیماری هپاتیت برای کارشناسان ستادی، مراقبین سلامت شهری، کاردان های مراکز بهداشتی – درمانی شهری، روستایی و بهورزان بهمئی عصر امروز در سالن اجتماعات شبکه بهداشت شهرستان برگزار شد.

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان بهمئی در این همایش هپاتیت را به معنای التهاب کبد دانست و گفت: برخی از هپاتیت ها واگیر و برخی دیگر غیر واگیر هستند.

سید عابد توفیقیان تصریح کرد: درمان نشدن به موقع  هپاتیت، باعث مراحل پیش رونده  یعنی سیروز و سرطان کبد می شود.

وی افزود: در سال 1372 اولین جراحی پیوند کبد ایران و خاورمیانه  توسط دکتر ملک حسینی صورت گرفت.

 

توفیقیان خاطرنشان کرد:325 میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به بیماری هپاتیت هستند که در کشور ما آمار این بیماران 1 میلیون و چهارصد هزار نفر است.

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی، رعایت بهداشت فردی(شستن دست ها با آب و صابون)، استفاده از آب و غذای سالم و استفاده از توالت بهداشتی را از راه های پیشگیری از هپاتیت A وE دانست.

توفیقیان در ادامه صحبت های خود استفاده از سرنگ استریل، عدم به اشتراک گذاری وسایل شخصی(مسواک و..)، خویشتن داری و روابط جنسی محافظت شده در چارچوب خانواده را از مهم ترین  راههای پیشگیری از هپاتیت نوع  Bو C عنوان کرد.

 

  وی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون منظم برای پیشگیری از هپاتیت، افزود: 90تا 95 درصد افرادی که واکسن هپاتیتB را بطور کامل، در سه دوره دریافت کنند، در برابر ویروس هپاتیت B مصونیت پیدا می کنند.

 

توفیقیان تصریح کرد: نان خشک هایی که کپک زده هستند، حاوی سم آفلاتوکسین می باشند که با پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون از بین نمی رود ؛بنابراین استفاده از نان کپک زده برای مصارف دامی و به دنبال آن مصرف لبنیات دامی،  باعث ابتلا به بیماری سرطان به خصوص سرطان کبد در انسان می شود.

 

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی در پایان افزایش آگاهی، واکسیناسیون منظم و رعایت شیوه زندگی سالم را از مهمترین عوامل پیشگیری و کنترل هپاتیت در جامعه دانست.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی