نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

11. دى 1396 - 8:21
این روزها واژه "تنگ سرخ" با وجود تشنه کامی دست به دست می گردد تا در این سالهای بحران آب، تنها به امید فردایی دلخوش باشیم که آن هم شاید هیچگاه به صبح آرزو نرسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ پروژه ای در حد نام و به جای مانده از حرف و حدیث هایی که این روزها برای ساخت و ساز آن در هاله ای از شک و تردید قرار گرفته است و هنوز تابلوهای پیمانکاران در حال رد و بدل هستند تا شاید گذر زمان بتواند راه و چاره ای برای برون رفت از این معضل بیابد.

 

تنگ سرخ نامی آشنا ولی خاک خورده در زیر سیاست کاری های متولیان امری ست که هنوز تکلیفش با خودش مشخص نیست و معلوم هم نیست که کی و چه موقع می توان به آن دل بست!؟  این روزها واژه تنگ سرخ با وجود تشنه کامی دست به دست می گردد تا در این سالهای بحران آب، تنها به امید و فردایی دلخوش باشیم که آن هم شاید هیچگاه به صبح آرزو نرسیم.

آنچه از تاریخچه سد تنگ سرخ قابل استنباط است عدم یک  مطالعه ریشه ای و نبود یک تفکر جامع برای ساخت این پروژه ملی است که این روزها در تب سیاست زدگی یک بام و دوهوای مسئولان به تشنه کامی افتاده است و معلوم هم نیست که این طرح قابل توجه آیا می تواند در آینده به درستی قابل اجرا گردد!

 

اخیرا در گزارشات زمین شناسی و زلزله نگاری آمده است که سد تنگ سرخ بر روی گسل های زلزله قرار دارد و این در نوع خودش می تواند اشاره به عدم همان مواردی باشد که انجام این پروژه بدون مطالعات جامع و اولیه صورت می پذیرد.

در کش و قوس انجام سد تنگ سرخ چندین سال سند اجرایی اش خاک می خورد و در این مدت چه بسیار مسئولانی که در رده های مختلف برای اجرا کردن به محل احداث ان رفت و آمده داشته اند ولی آنچه  برای مردم تامل برانگیز است همانا نیمه کاره رها کردن این پروژه ملی در حد مطالعات اولیه است که آن هم در نوع خویش قابل توجه است.

 

آنچه در این بین برای عامه مردم قابل هضم نیست این است که احداث این پروژه حیاتی بخش در بین سیاست متولیان امر در حال به شماره افتادن نفس های خود است و البته آنچه در این بین متضرر می شود همان چرخه زیست محیطی و هدر رفت سرمایه های ملی این حوزه است که معلوم نیست بالاخره آغاز و پایان این کار به کجای کار گره خواهد خورد.

نارضایتی مردم حوزه استحفاظی منطقه تنگ سرخ از توابع  شهرستان بویراحمد برای ساخت و ساز این سد از یک طرف و شراکت استان فارس با کهگیلویه و بویراحمد از طرف دیگر باعث شده است که به طور کلی آماده سازی و مهیا کردن بستر و زیرساخت سد تنگ سرخ در هاله ای از ابهام باقی بماند و هر روز هم شاهد یک خبر دیگری دال بر ناامیدی برای تامین منابع مالی پروژه ای باشیم که برای ساخت و اجرای آن نمی توان دل به آینده امیدوار کننده ای بست.

تا این جای کار معلوم شد که هنوز خبری و عزمی برای خروج از رکود در ساخت این سد نبوده است اما به ناگاه و با یک تلفن و آن هم در دقیقه 90 از سوی وزیر خبر می‌رسد که مطالعات سد تمام شده و به مناقصه می‌رود و سایر موضوعات دیگر که هر چند خبری خوشحال کننده است ولی حتی نماینده هم از آن خبری ندارد! لیکن باید پرسید که چگونه وضعیت یک سد عظیم تنها در عرض چند دقیقه آن هم با یک تلفن از این رو به آن رو می‌شود

.

و اما در این رابطه غلام محمد زارعی نماینده شهرستان بویراحمد و دنا نارضایتی خود را از عدم همکاری مسئولان استان فارس و اینکه بیشترین استفاده را این استان از انجام پروژه انجام سد سرخ می برد ولی در عمل هیچگونه تلاشی برای اجرایی کردن ان ندارند اعلام می دارد.

نماینده بویراحمد و دنا همچنین می افزاید: آبهای جاری استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت جاری به بیرون از استان هدایت می شوند و این استان در بحران کم آبی بسر می برد که انجام سد تنگ سرخ می تواند به بحران کم آبی کمک شایانی نماید و باید در این راستا پیمانکار تغییر پیدا کند و پیمانکار جدید از خودش سرمایه کافی برای توان اجرایی این پروژه داشته باشد.

به هرحال: پروژه سد تنگ سرخ از آغاز تا کنون تنها به صورت یک خواب عمیقی مانده است که بعد از پریدن از این خواب برای حقیقت موضوع باید راز خوب یا بد بودن آن را به آینده ای بسپاریم که هرچه زمان به جلو می رود کم رنگ تر می گردد و داستان یاس و ناامیدی بر آن حکمفرفا می شود.

انتهای پیام /

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی