نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. دى 1396 - 9:49
طبق آمار بدست آمده بیش از 80 هزار حاشیه نشین در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیش از 60 هزار نفر آن در شهر یاسوج زندگی می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ یکی از معضلات اجتماعی در بعد اقتصادی و معیشتی را می توان به حاشیه نشینی در کنار شهرها ربط داد که این روزها به عنوان مشکلی فراگیر در جامعه قلمداد می شود. فرار از روستاها و آبادی های کم درآمد و بدون رفاه و امکانات مناسب باعث شده است که مردم کم برخوردار از امکانات معیشتی و همچنین عدم دسترسی به موراد بهداشتی و آموزشی خانه و کاشانه آباء و اجدادی خود را رها کرده و با مهاجرت در کنار حاشیه  شهرها، معضلی فرآگیر را برای خود و جامعه فراهم آورند.

به نظر می رسد هرچه زمان به جلوتر حرکت می کند قصه مهاجرت از روستاها به سوی شهرنشینی و بخصوص حاشیه نشینی در کنار شهرها نمود پیدا می کند و این امر موجب برهم خوردن تعادل زیست محیطی و در بحثی فرآگیرتر موجب نابهنجاری های اقتصادی و اجتماعی می گردد.

 

در این اوضاع و احوال، استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج به عنوان مرکز استان از این وضعیت سیاست زدگی برحذر نبوده و هر روز بیش از پیش مبتلا به حاشیه نشینی در کنار شهر یاسوج گردیده که با توجه به ظرفیت کم مهاجر پذیری سبب برهم خوردن چهره جامعه شهری این دیار گردیده است.

طبق آمار بدست آمده بیش از 80 هزار حاشیه نشین در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیش از 60 هزار نفر آن در شهر یاسوج زندگی می کنند و همین امر موجب برهم تعادل شهری و روستایی گردیده است که در آینده می تواند بحرانی غیرقابل جبران ناپذیر تلقی گردد.

 

هجوم روستائیان و برخی شهرنشینان به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر به گونه ای افزایش یافت که ساخت و سازها به صورت قارچ گونه در اطراف شهر یاسوج شدت گرفت و خدمات رسانی دستگاه های اجرایی مربوطه به شهروندان را با چالش مواجه کرد.

به نظر می رسد اگر خدمت رسانی در سطح روستاها و بخش های قابل درآمد از سوی دولت در دستور کار قرار بگیرد می توان از مهاجرت مردم به سوی شهرها جلوگیری بعمل اورد و شاهد پیام های نابهنجار اجتماعی در بعد خانواده های کم توان در برابر معیشت اقتصادی نباشیم و این فرآیند رو به رشد حاشیه نشینی دلیلی خاص بر برهم خوردن جامعه اعتدال می گردد.

ﺑﻴﮕﺎﻧـﻪ ﺑـﻮدن ﻣﻬـﺎﺟﺮان روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺑﺎ اﺻﻮل اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی و ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ زﻧـﺪﮔﻲ ﺷـﻬﺮی ﭘﻴﺎﻣـﺪﻫﺎی ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن ﺟﻤﻌﻴﺘـﻲ، رﻓﺘﺎری، اﺧﻼﻗﻲ و رواﻧﻲ فراوانی را در پی داشته است وبرخورداری از کمترین امکانات رفاهی، اختلال در خدمات رسانی مطلوب، ایجاد زمینه جرم و بزهکاری و زندگی در خانه های کم دوام و بی دوام تنها گوشه ای از مشکلات مناطق حاشیه نشین در شهر یاسوج است.

سالهاست که مساله حاشیه نشینی در یاسوج به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های شهری پایتخت طبیعت ایران مطرح است. برخورداری از چشم انداز و آب وهوای مناسب، تمرکز امکانات، خدمات و عدم وجود زیرساخت‌های لازم در سایر نقاط استان سبب گسیل شدن جمعیت مهاجر به مرکز استان شده به طوری که افزایش مهاجرت‌ها، افزایش بی رویه جمعیت یاسوج و گسترش معضلی به نام حاشیه نشینی را در پی داشته است.

به هرحال؛ برای کاهش حاشیه نشینی در یاسوج به عنوان پایتخت چهارفصل ایران آنچه بیش از پیش باید مورد توجه  قرار بگیرد این است که  زیر ساخت های جوامع  روستایی را برای اقتصادی پویا و برخوردار از توان معیشتی و آموزشی مهیا نمود تا ضمن کمک به اقتصاد کشور از به وجود  آمدن معضلات اجتماعی و حاشیه نشینی در کنار شهرها ممانعت بعمل اورد.

انتهای پیام /

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی