نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. دى 1396 - 7:49
عملیات کربلای 5‌ که یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بود، 28 سال پیش در تاریخ 19 دی‌‌ماه سال 1365 این عملیات با رمز مبارک‌ یازهرا(س) در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ بعد از کربلای 4 که دشمن بعثی در شادمانی بسر می برد و در این راه سر از پا نمی شناخت، ضرورت می طلبید که رزمندگان جان برکف ایران با یورش به صف دشمنان تا دندان مسلح انتقام سختی بگیرند. در عملیات لو رفته  کربلای 4 که رزمندگان اسلام دچار تلفات سنگینی شدند و هنوز نیروهای مقاومت در شوک عظیمی بسر می بردند فرماندهان و طراحان جنگ به این باور و عقیده رسیدند که وقت آن رسیده است که با اجرای عملیات کربلای 5 خصم  کوردل  را به خاک مذلت بنشانند.

 

عملیات کربلای 5‌ که یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بود، 28 سال پیش در تاریخ 19 دی‌‌ماه سال 1365 این عملیات با رمز مبارک‌ یازهرا(س) در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد.

سنگینی شرایط دشوار پس از عملیات کربلای 4 ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌کرد. عملیاتی که پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمنا از جنبه نظامی ‌و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عدم فتح کربلای 4 را جبران کند.

 

فرماندهان و رزمندگان ایرانی در میانه تردید و امید، 19 دی به خط شلمچه زدند و عراقی ها در جشن پیروزی‌شان در کربلای 4 حسابی غافلگیر شدند. اینجا بود که رزمندگان ایرانی با حمله برق آسا توانستند شیرینی و حلاوت کربلای 4 را به کام عراقی ها تلخ نمودند.

سردار قاسم سلیمانی در ارتباط با اهمیت کربلای 5 چنین می گوید: ارزشمندترین منطقه موجود شلمچه بود که دشمن در آن مستحکم‌ترین مواضع و موانع را داشت، به طوری که عبور از آن‌ها غیرممکن می‌نمود و با توجه به اصول نظامی ‌شناخته شده و محاسبات کمی، ضریب موفقیت بسیار ناچیز بود و بالطبع تضمین پیروزی از سوی فرماندهان عملیات را غیر ممکن می‌ساخت؛ لیکن ضرورت غیر قابل انکار ادامه جنگ در آن موقعیت و لزوم تسریع در تصمیم‌گیری پس از عملیات کربلای 4 سبب گردید که صرفا برای انجام تکلیف و با امید به نصرت الهی، تمامی ‌نیروهای خودی اعم از رزمنده و فرمانده برای عملیات بزرگ کربلای 5 آماده شوند.

عملیات کربلای 5 بنا به دلایل پیچیده و شرایط  محیطی آغاز این عملیات را با دشواری های سختی همراه کرده بود. دشمن با توجه به اهمیت منطقه، زمین شرق بصره را مسلح به انواع موانع و استحکامات کرده بود و با رها کردن آب در منطقه، انجام هرگونه عملیاتی را غیر ممکن ساخته و فضای امنی را برای خود به وجود آورده بود تا بتواند حرکت هر نیروی مهاجم را قبل از دستیابی به خط اول خود سرکوب کند.

 

برای اجرای عملیات موفقیت آمیز کربلای 5 رزمندگان ایران باید قریب پنج دژ را پشت سرهم می گذراندند تا به اهداف مورد نظر و از پیش تعیین شده دست بیابند.

اولین خط دفاعی دشمن دژی بود که در یک سمت آن سنگرهای بتونی برای استراحت نیرو و در سمت مقابل، سنگرهای دیده بانی و تیربار با مهمات آماده و سنگرهای تانک احداث شده بود. این دژ، دشمن را از موقعیت ممتازی برای اشراف و تسلط کامل بر منطقه برخوردار می‌کرد. در پشت خط اول چند موضع هلالی شکل احداث، که قطر هر یک به 300 الی 400 متر و ارتفاع آن به 5 تا 6 متر می‌رسید.

 

در پشت مواقع هلالی، برای تردد و استقرار تانک، جاده ساخته شده بود و به این وسیله تانک می‌توانست با استقرار روی مواضع مشخص شده، کل منطقه درگیری را زیر پوشش گلوله مستقیم و تیربار قرار دهد.

دومین خط دشمن به فاصله صد متر از خط اول و به موازات آن احداث و سیل‌بندی بود به عرض 205 و ارتفاع 4 متر که دارای موضع پیاده، کانال مواصلاتی و مواضع تانک بود. این سیل بند از جنوب جاده شروع می‌شد و به سمت اروند ادامه داشت.

 

سومین خط دشمن خاکریزی بود به موازات خط دوم و دارای مواضع پیاده و تانک که در جلوی آن کانال َمتروکه‌ای به عرض 4 و عمق 2 متر احداث شده بود. 

چهارمین رده دشمن در پشت نهر دوعیجی قرار داشت و شامل نهر، دژ و چندین موضع هلالی پی در پی، که بر توانایی دشمن برای مقابله و دفاع می‌افزود.

 

پنجمین رده دشمن در پشت نهر جاسم قرار داشت. ضمن آن که در حد فاصل خط چهارم و پنجم، قرارگاه دشمن، خصوصا قرارگاه تاکتیکی سپاه سوم (مقر فرماندهی لشکر11)، دارای مواضع مستحکمی‌بود و پدافند مستقل داشت. پس از خط جاسم تا کانال زوجی، مرکز توپخانه، لجستیک و عقبه لشکر 11 قرار گرفته بود و رده ششم و هفتم دشمن شامل کانال زوجی و مثلثی های غرب کانال زوجی بود. در منطقه شلمچه، دشمن زمین را به شکل پنج ضلعی درآورده بود، که از استحکامات بسیار پیچیده‌ای برخوردار بود.

عملیات کربلای 5 که قرار بود ساعت 2 بامداد آغاز شود با تدبیر فرماندهان که شاید این عملیات به مانند کربلای 4 لو رفته باشد با 25 دقیقه زودتر در ساعت 1/35 آغاز شد. دشمن با فراخواندن نیروهای کمکی در قالب 100 گردان و پوشش آتش از زمین و هوا سعی کرد با کند کردن توان حرکتی جلوی پیشروی رزمندگان اسلام را بگیرد.

 

این عملیات سنگین تا چندین شبانه روز ادامه یافت و کمک دشمنان غربی بخصوص آمریکا نتوانستند در مقابل جان برکفان دریادل تاب مقاومت بیاورند و سرانجام با 19 روز ایستادگی و پافشاری دلیرمردان کارزار توحیدی و تقدیم 30000 شهید و مجروح در هفتم بهمن ماه 1365 به پیروز نهایی دست یافتند.

 

از دستاوردهای عملیات کربلای 5 می توان به فروریختن دژ شلمچه، در خطر قرار گرفتن بصره، شرایط سیاسی و نظامی و تاثیرات مهم کربلای 5 در جنگ تحمیلی برشمرد که این عملیات را با این شرایط خاص نسبت به دیگر عملیات ها حائز اهمیت است.

انتهای پیام /

 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی