نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. دى 1396 - 13:36
نگاه مردم ایران از یک طرف و توقعات دولت از مجلس خصوصاً کمیسیون تلفیق بودجه 97 باعث شده است که این روزها تاجگردون روزهای سختی را بگذراند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، یکشنبه /۱۹ آذر لایحه بودجه سال آینده خورشیدی (۱۳۹۷) را با حضور در مجلس این کشور ارایه کرده است. او در سخنان خود گفت که هدف دولت "این خواهد بود که سالانه رشد اقتصادی بالای پنج درصد" داشته باشد.

رئیس جمهور ایران بودجه جدید را بودجه‌ای "برمبنای اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت" خواند و گفت که تورم در کشور "یک رقمی باقی مانده" و افزود که تلاش دولتش این است که این تک رقمی بودن تورم "ادامه" پیدا" کند.

اولین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه 97 سوم دی ماه امسال برگزار شد که در این جلسه، غلامرضا تاجگردون، با رأی اکثریت اعضا به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 97 انتخاب شد.

با انتخاب شدن تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق روند بررسی لایحه بودجه 97 در مجلس شروع شد و البته کم کم بندهایی از این لایحه توسط رسانه ها برای مردم بیان شد که از این موارد می توان افزایش قیمت حامل های انرژی شامل بنزین و گازوئیل و رسیدن قیمت بنزین به 1500 تومان، حذف یارانه بیش از ۳۰میلیون، افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان و گرانی هزینه پاسپورت خروج از کشور اشاره کرد.

بیان این سری از بندها از یک طرف و تجمعات نسبت به عدم پرداخت پول سپرده گذاران موسسات مالی ورشکست شده از طرف دیگر باعث شد که اعتراضی در شهر مشهد شکل بگیرد و این تجمعات در با توسعه در شهرهای دیگر و نمایش گله مندی مردم از وضعیت معیشتی و گرانی ها باعث شد که کار برای تاجگردون مشکل تر از همیشه شود و دولت منتظربازخورد توپی بود که به زمین مجلس انداخته بود که البته روند این اعتراضات مسیر اصلی خود را گم کرد و اسیر حاشیه هایی و هدایت سرویس هایی بیگانه ای شد که خود مردم با حضور در شهرها خواستار جمع شدن این سبک از اعتراضات با رویکرد اغتشاش، در عین تاکید  بر مشکلات اقتصادی، گرانی و معیشی  خود شدند.

پس از این اتفاقات و نگاه های منتظر مردم در اینکه واکنش نمایندگانشان در مجلس چه خواهد بود و طی روزهای اخیر شاهد بودیم که اعلام شد قیمت بنزین برای سال آینده افزایش نخواهد یافت و بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ یارانه نقدی حداقل ۹میلیون نفر ثروتمند حذف خواهد شد.

در عین حال که کمیسیون تلفیق از عدم گرانی بنزین در سال آینده خبر می دهد، نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی 18 دی ماه با اشاره به منتفی شدن بنزین ۱۵۰۰ تومانی در سال۹۷، دو نرخی شدن و استفاده از کارت سوخت و یا افزایش ۱۵ درصدی را از پیشنهادات جایگزین توسط مجلس برشمرد.

وی افزایش شدید قیمت صدها کالا در ادامه ی افزایش 60 درصدی قیمت حامل های انرژی را مورد اشاره قرار داد و گفت :«دولت می توانست از سال 92 با شیب ملایمی افزایش قیمت را اعمال کند؛ بنابراین کمیسیون انرژی کل تبصره 18 را رد کرد.»

خادمی دو نرخی شدن و استفاده از کارت سوخت و یا افزایش 15 درصدی را از دیگر پیشنهادات دانست و افزود: «تصور می کنم به سمت کارت سوختی حرکت کنیم که حذف نشده و تنها مدتی کنار گذاشته شده بود. همچنین دو نرخی بودن بنزین نیز بصورت پیشنهاد مطرح شد .»

وی افزود: مردم توان پرداخت هزینه های سنگین را ندارند و دولت افزایش قیمت بنزین را بعنوان درآمدزایی برای خود پیش بینی کرده بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 گفت: پس از مخالفت با افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی اعضای کمیسیون تلفیق با دونرخی شدن بنزین هم مخالفت کردند.

این دوگانگی در رفتار نمایندگان مردم و برداشتی که از گفتار این نماینده مجلس می توان داشت این است که افزایش در بنزین بر خلاف گفته ی کمیسیون تلفیق وجود خواهد داشت و البته ظاهراً نمایندگان مردم تصمیم بر گرانی داشتند ولی اعتراضات اخیر مردم ترمز دستی افزایش قیمت را برای نمایندگان مجلس کشید.

اما امروز رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت می خواهد بار گرانی بنزین را به گردن مجلس بیندازد.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به صحبت های رئیس جمهور اظهار داشت: رئیس جمهور در 5 سال گذشته اختیار داشت هم هدفمندی را اصلاح و هم یارانه نقدی اقشار پردرآمد حذف کند و هم اختیار داشت قیمت بنزین را افزایش بدهد که تا کنون دست به چنین کاری نزده است.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس جمهور تاکید دارد که اگر تبصره های 14، 18 و 19 لایحه بودجه مورد توجه قرار نگیرد، در واقع لایحه بودجه دولت نیست، گفت: دولت این اختیار را دارد که بنزین را گران کند و یا یارانه نقدی مدنظر قانون هدفمندی را حذف کند، دولت 5 سال چنین اختیاری داشته است اما تا کنون به آن عمل نکرده است و حالا می خواهد بار این موضوعات را به گردن مجلس بیاندازد.

وی تاکید کرد: اما مجلس این مسئولیت و اختیار را تقدیم دولت می کند، اما رئیس جمهور می خواهد بار این مسئولیت را به دوش مجلس بگذارد، در حالی که مجلس متوجه این امر است و تاکید داریم که رئیس برنامه و بودجه کشور باید این امور را انجام دهد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتراض دولت در زمینه تبصره 18 لایحه بود، اظهار داشت: دولت اجازه افزایش قیمت حامل های انرژی را تا پایان سال جاری را دارد و می تواند تا سقف170 هزار میلیارد تومان درآمد از محل افزایش قیمت حامل های انرژی داشته باشد و اگر مسئولیت پذیر است، این کار را انجام دهد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نامه‌ای خطاب به غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد سیستم واریز و قطع یارانه، نکاتی را یادآور شد  که به شرح زیر است:

" سازمان بسیج مستضعفین ضمن قدردانی از نمایندگان محترم که این روزها با زحمات شبانه‌روزی در جهت تدوین لایحه بودجه سال ۹۷ تلاش می‌نمایند، آمادگی خود را برای کمک به دولت محترم در راستای حل مشکلات اساسی مردم پیشنهادات زیر را تقدیم می‌نماید:

۱ـ اگر قرار است یارانه بخش قابل‌توجهی از دریافت‌کنندگان قطع گردد، بخشی از آن به‌صورت خاص برای بیکاران جامعه لحاظ شود و از طریق سامانه‌ای مشخص شناسایی و پرداخت گردد.

۲ـ در منابع درآمدی دولت که مستقیماً زندگی مردم را متأثرمی کند و آنان را در تنگنا قرار می‌دهد تجدیدنظر گردد.

۳ـ جهت مناطقی از کشور که اشتغال از ضریب پایین‌تری برخوردار است منابع مشخص و خاص دیده شود.

۴ـ ایجاد بنگاه‌های زودبازده و کم‌هزینه جهت اشتغال جوانان می‌تواند حداقل‌های زندگی آنان را در کوتاه‌مدت تأمین نماید و آنان را به خودکفائی برساند."

نگاه مردم ایران از یک طرف و توقعات دولت از مجلس خصوصاً کمیسیون تلفیق بودجه 97 باعث شده است که این روزها تاجگردون روزهای سختی را بگذراند و امروز در تقابل با دولت اعتدال گرا قرار گیرد و در اظهارات خود سعی بر این داشته بتشئ که بیشتر توجه خود را متمرکز بر روی مردم کند.

حال باید دید که این تقابل با دولت ادامه می یابد یا اینکه رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 97 در این موضوع تغییر رویه می دهد و خواسته های دولت را پیش می برد!؟

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی