نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. دى 1396 - 13:00
معضل بیکاری که در کل استان و در شهرهای مختلف آن به اصلی ترین مشکل تبدیل شده است، جوانان را با سوق دادن به سمت فضای مجازی و استفاده بی رویه و افراطی گونه از این فضا سوق داده است به طوری که کهگیلویه وبویراحمد در مصرف اینترنت رتبه سوم را نصیب خود کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ کهگیلویه وبویراحمد استانی است که بخاطر داشتن ظرفیت های فراوان از جمله جنگل و پوشش گیاهی غنی، منابع معدنی، نفتی و گازی، چشمه ساران و منابع آبی و ... به عنوان سرزمین ثروت در ایران شناخته می شود اما می بینیم که از این ظرفیت ها به درستی در این استان استفاده نمی گردد و بیکاری به اصلی ترین معضل این استان تبدیل شده است  و جوانان این استان را در برزخ به حال خود رها کرده است.

امروزه فضای مجازی به خاطر وجود بستری همچون اینترنت توانسته است گستردگی زیادی در جامعه ایران و بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد پیدا کند. یکی از ویژگی های اساسی فضای مجازی، گستردگی آن می باشد که به راحتی تا روستا ها هم گسترش یافته است و مرزهای زمان در انتشار اخبار و اطلاعات را برداشته است و در سریعترین زمان ممکن اطلاعات از یک سوی این کره خاکی به سوی دیگر آن منتقل می گردد.  که این این روزها اگر به افراد توجه بیشتری نمایید و رفتار، عملکرد و وقت گذرانی افراد را بررسی نمایید خواهید فهمید که این روزها اکثریت افراد توسط فضای مجازی تسخیر شده اند. این روزها تلفن همراه به اول شخصیت زندگی ما تبدیل شده است، شاید دوری از خانواده چند روز قابل تحمل باشد ولی دوری از تلفن همراه و بخصوص اینترنت خیلی سخت است.

معضل بیکاری که در کل استان و در شهرهای مختلف آن به اصلی ترین مشکل تبدیل شده است، جوانان را با سوق دادن به سمت فضای مجازی و استفاده بی رویه و افراطی گونه از این فضا سوق داده است به طوری که در این استان مصرف اینترنت در کهگیلویه وبویراحمد رتبه سوم را نصیب خود کرده است.

حال این استفاده بی رویه از فضای مجازی آسیب هایی را برای شهروندان کهگیلویه وبویراحمدی ایجاد کرده است که  البته شاهد این هستیم که در استان این روند روز به روز افزایش می یابد.

تضعیف بنیان خانواده و التهاب در جامعه از آسیب‌های برجسته در فضای مجازی هستند که متاسفانه بخش عمده ای از جامعه را درگیر خود کرده است. فضای مجازی باعث شده نظارت مستقیم بر افراد جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان کم و به علت ناآگاهی و غفلت جامعه دچار آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نامرئی شود.

مدیرعامل مخابرات کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعداد تلفن‌های ثابت و GSM در سطح استان اظهار کرد: 187 هزار و 505 شماره تلفن ثابت و GSM در سطح استان وجود دارد که تعداد شماره‌های فعال 146 هزار و 476 شماره است.

افتخاری ضریب نفوذ همراه در استان کهگیلویه و بویراحمد را 105.24 درصد عنوان کرد و گفت: 15 هزار و 331 مشترک ADSL وجود دارد.

هادی زارع در همایش یک روزه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی افزود: استفاده نادرست از فضای مجازی مشکلاتی از قبیل افسردگی، انزوا و از هم پاشیدگی خانواده ها را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: با بررسی و فعالیت کارشناسی 50 نوع آسیب اجتماعی برای دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد در مدارس این استان شناسایی شده است.

آمارها حکایت از آن دارد که قشر نوجوان و جوان کهگیلویه وبویراحمد بیشترین کسانی هستند که در معرض آسیب های فضای مجازی قرار گرفته اند و دچار این آسیب ها شده اند.

گزارش هایی از قبیل دستگیری خواستگار مزاحم در یاسوج که از دستگيري عامل مزاحمت و هتک حیثیت یک دختر جوان در فضای فضای مجازی  حکایت می کرد، جزئیات تازه از دستگیری 22 نفر توهین کننده در فضای مجازی کهگیلویه و بویراحمد و... حاکی از آن است که این فضای مجازی بر فضای حقیقی و واقعی افراد تاثیر گذاشته است و روند این زندگی حقیقی را در برخی جهات دچار آشفتگی و آسیب کرده است.

این درحالی است که در این مورد کوچکترین فرهنگ سازی و دغدغه ای از سوی مسئولین استان نشان داده نشده و این روند به سرعت در حال ادامه است.

دیگر آسیبی که از اصلی ترین آسیب های فضای مجازی است که می توان به آن اشاره کرد،  از هم گسیختگی خانواده در فضای حقیقی  است که با تاثیر این فضا روابط حاکم در بین اعضای خانواده تحت الشعاع قرار گرفته است و روز به روز جوانان را از فضای خانواده دورتر می کند.

آسیب دیگری که از فضای مجازی منعکس می گردد این است که الگوی های نامناسبی به جوانان معرفی می گردد که هم ترازی برای رسیدن به عینیت این الگوها باعث می شود که رفتار و حتی پوشش این جوانان تحت تاثیر قرار گیرد.

گوشه گیری و منزوی شدن، کاهش محبت و احساسات افزایش طلاق، ورود به حریم خصوصی خانواده‌ها، پرده دری حیاء و عفت، روی آوری به اعتیاد و جرایم از دیگر آسیب هایی است که در این حوزه می توان به آنها اشاره کرد.

فضای مجازی همچون چاقویی است که در دست افراد قرار داده شده است، در عین اینکه می توان از این چاقو برای استفاده های مفید استفاده کرد ، می توان از همین چاقو استفاده هایی کرد که به اجتماع و افراد ضرر برساند.

در پایان باید گفت که مسئولان استان باید به این فضا نگاه ویژه ای داشته باشند چرا که جو غالب استان را تحت تاثیر خود قرار داده و بدون فرهنگ سازی و بالا بردن سواد رسانه ای معضلاتی که اکثر مسئولان استان به صورت روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند، روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد. پس لازم است که برنامه ریزی لازم از سنین کودکی و حتی در مدارس شروع به کار کند که با اشراف بر این فضا وارد آن شده و از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی