نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. دى 1396 - 8:57
نماینده آستان قدس رضوی در استان تاکید کرد: این معاونت یک طرحی را تحت عنوان طرح خادم یاران رضوی تعریف کردند که هرکسی در هرگوشه این عالم بخواهد خدمت به شیعیان کند خادم امام رضا شود و خدمتش رفع مشکلات شیعه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ شب گذشته جلسه شورای سیاستگذاری نمایندگی آستان قدس رضوی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، شهردار یاسوج، نماینده آستان قدس رضوی در استان وجمعی از مسئولان در دفتر آیت الله ملک حسینی برگزار شد که در ابتدای این جلسه نماینده آستان قدس رضوی گفت: در هر جلسه تعدادی از اعضای این شورا حضور بهم نمی رسانند و حضور افراد جدید بعضی از اعضای این شورا مجبور به توضیحاتی در مورد جلسات قبل و برنامه ها باید ارائه دهند.

ماهیت تشکیل نمایندگی های آستان قدس رضوی در استان ها

وی افزود: بعد از رحلت مرحوم آیت الله طبسی تولیت آستان قدس رضوی و انتساب آیت الله رئیسی در حکم  ابلاغیه مقام معظم رهبری تاکید شده بود که باید به محرومان و مستضعفین توسط استان قدس رضوی رسیدگی شود.

هدایت خواه بیان کرد: برای اجرای فرمان امام ایشان به نظرشان رسیده بود که معاونتی با اسم معاونت امداد مستضعفین تاسیس گردد و در کنار آن بعضی از آقایان را با عنوان دستیار ویژه ایشان انتساب کردن که بنشینند در این زمینه فکر کنند و ببینند چگونه می شود از این ظرفیت آستان قدس رضوی برای خدمت محرومین در تمام نقاط کشور بلکه در تمام نقاط عالم خدمت رسانی شود .

وی اضافه کرد: شاید امکانات آستان قدس به تنهایی پاسخگوی نیازها و مشکلات نباشد ولی با وجود مبارک امام رضا (ع) و عشق و علاقه ای که مردم به این امام دارند می تواند ظرفیت عظیمی باشد .

طرح خادم یار امام رضا علیه السلام

نماینده آستان قدس رضوی در استان تاکید کرد: این معاونت یک طرحی را تحت عنوان طرح خادم یاران رضوی تعریف کردند که هرکسی در هرگوشه این عالم بخواهد خدمت به شیعیان کند خادم امام رضا شود و خدمتش رفع مشکلات شیعه باشد.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح خادم یار امام رضا علیه السلام هرکس بخواهد خدمتی کند میتواند برای اجرای طرح خادم یار امام رضا علیه السلام در استان ها نمایندگی استان قدس رضوی احداث شد. این طرح یک شورای سیاست گزاری دارد که متشکل از نماینده ولی فقیه در هر استان و سایر نهادها است.

طرح دهستان هدف در استانها

هدایت خواه افزود: در هر استان یک دهستان به عنوان دهستان هدف شناسایی و تعیین میشود که در استان کهگیلویه و بویر احمد دهستان سادات محمودی مشخص شده است.

وی افزود: برای انجام این کارها باید خادم یارانی را شناسایی و دعوت کنیم در زمینه هایی که تخصص و توانایی دارند مشخص و ونیازمندان هم شناسایی شوند و با کمک خیرین و نهاد ها خدماتی به انها ارائه شود.

نماینده آستان قدس رضوی بیان کرد: جاهایی هستند با عنوان کانون های خادم یاری مشخص و تشکیل می شوند که کار شناسایی و خدمات را انجام می دهند.

 وی افزود با توجه به اینکه دهستان سادات محمودی دهستان ویژه است در حال حاضر 6 الی 7 کانون خادم یاری دارد ، یک کانون خادم یاری کل دهستان داریم. وی بیان کرد : 37 روستا در دهستان سادات محمودی داریم که باید مشمول این خدمات باشند که به صورت معمول 6 الی 7 کانون در آنها تشکیل شده است.

شرح برنامه های آستان قدس رضوی

هدایت خواه با بیان اینکه زائر اولی ها که به سن 40 سالگی رسیده اند ولی زیارت امام رضا علیه السلام نرفته اند، گفت: به زیارت مشهد مقدس می روند و از وجود این امام استفاده می کنند.

وی افزود: توزیع بسته های ارزاق در سه مرحله: ماه مبارک رمضان، دهه کرامت، دهه آخر سفر  که هفتاد درصد آن در دهستان سادات محمودی توزیع شد ، توزیع بسته های نوشت افزار بیش از 3000 بسته در اوایل سال تحصیلی انجام شد.

دبیر جبهه فرهنگی استان اضافه کرد: خادم یارانی که تاکنون ثبت نام شده اند حدود 600 نفر هستند که کارگاه اموزشی برای آنها تشکیل شده است و جهت خادم شدن در حرم رضوی مراحل را می گذرانند.

وی افزود: افتتاح 5 کانون خادم یاری ، کانون خادم یاری موضوعی ، تخصصی ، کانون اموزش وسلامت خانواده  امام رضا (ع) جمعی از روانشناسان و مشاوران که دارای سابقه دینی و مذهبی هستند  ودر واقع مشاورهستند.

هدایت خواه بیان کرد: مرکزی را احداث کردیم که مورد استقبال قرار گرفته است و مقدمه تاسیس موسسه ای در آینده که تسهیلات ازدواج به جوانان داده شود را ایجاد می کند.

وی افزود :در حوزه اطعام محرومین حدود 600 نفر را اطعام کردیم و بخشی از آن  دانش اموزان نخبه سادات محمودی است که در خوابگاه بسر میبرند

نماینده آستان قدس در استان تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهر یاسوج حدود 100 رستوران بیرون بر وجود دارد که اگر هر کدام روزانه نصف یک پرس از غذا را کنار بگذارند در ماه چیزی حدود 1500 پرس غذا ذخیره می گردد که  1500 نفر از محرومان را می توان با آن غذا داد.

وی اضافه کرد: گروه هایی جهادی از پزشکان داوطلب را به مناطق محروم  اعزام کردیم و بیش از 2000 نفر مورد درمان قرار گرفتند که دارو و لوازمی که مورد نیاز بودهزینه آن از طریق آستان قدس رضوی تامین شده است.

هدایت خواه بیان کرد: توزیع کارت بیماران زمین گیر به تعداد 100 عدد، حمایت ایتام و بیماران صعب العلاج 42 نفر ، معرفی بیماران برای درمان رایگان 150 نفر، دیدار با خانواده های شهدا ، کار های فرهنگی و بسته های فرهنگی که توسط موسسات وابسته با استان قدس رضوی دارند، برنامه اتکاف نوجوانان رضوی به مدت سه روز، برنامه چله انقلاب برای دانش آموزان. اعزام 200 دانش آموز نخبه دختر و 200 دانش آموز نخبه پسر به مشهد با عنوان زائران مهر اعزام  45 نفر دانش آموز نخبه با معدل بالای 18/5به مدت 7 روز به مشهد اجرای برنامه های فرهنگی جشن و ...  پروژه کانال اب 1500 متری در دهستان سادات محمودی که در حال انجام است .

وی  افزود: برای ایجاد اشتغال در روستای سادات محمودی فعلا حدود یک میلیارد تومان وام قرض الحسنه پیش بینی شده است و زمینه های شغل در آن منطقه و هم افرادی که نیازمند کار هستند شناسایی شده وی افزود کمیته امدا هم قرار شده که همان مبلغی که ما می آوریم اونم بیاورد و در آن منطقه سرمایه گذاری کند و بتونیم بیکاری را در آن منطقه به حدود صفر برسانیم.

دبیر جهه فرهنگی بیان کرد: با توجه به پیشنهاد آستان قدس که اگر حد اقل 3000 متر زمین در یک منطقه مناسب داشته باشید ما در آن یک مرکز فرهنگی خدماتی به خصوص یک دارالشفا که بتواند کمک کند به درمان محرومان با کمک خیرین و استان قدس احداث خواهد شد.

هدایت خواه ابراز داشت:مسئله زمین برای احداث این مرکز در صورت همکاری نهاد ها و سازمان ها مرتفع خواهد شد و با توجه به حمایت های خیرین و کمیته امداد اعلام کرد ما موسسه ای در شهرستان دنا داریم که این موسسه در سال گذشته کمک هایی به محرومین خود شهرستان دنا و اطراف داشته اند که جمعا حدود 160 میلیون تومان میرسد.

وی افزود: جهت دریافت تسهیلات ازدواج باید در کلاس های آموزشی مسائل قبل و بعد از ازدواج شرکت کنند و آموزش ببینند.

در ادامه شهردار یاسوج گفت: درخصوص مطالب مطرح شده در جلسه میتوانیم مسائل مشارکتی را شروع کنیم  با اعضای شورای شهر و خاطر نشان کرد: در جاهایی که وظایف شهرداری هست را می توانیم در کارهای فرهنگی به صورت بسته های فرهنگی پر رنگتر داشته باشیم و در سفرهای مشهد همکاری های لازم را داشته باشیم .

وی اضافه کرد: می توان بخشی از اشتغال را اختصاص دهیم الان به صورت خاص دهستان سادات محمودی  ویا جاهایی با تشخیص نمایندگی آستان قدس رضوی سهمیه ای را برای اشتغال آنها در واحد های خدمات شهری اختصاص می دهیم.

در ادامه سرهنگ مثنوی نماینده سپاه فتح استان در این جلسه گفت :بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری داشتن در خصوص پیشرفت و ابادانی و الگو سازی در این بحث هزار نقطه را شناسایی کنید و الگوی پیشرفت و آبادانی که نشان کار آمدی نظام است را ایجاد کنید که فکر می کنم تدبیر زیبای آستان قدس هم ناشی از همین فرمایش است در مجوعه سپاه برنامه ریزی شده است ولی با توجه به درجه بندی که وزارت کشور و دولت قبل انجام شده بود .

وی تصریح کرد: سطح محرومیت استان شهرستان و دهستان آن هزار نقطه شناسایی شد با اولویت مناطق محروم 8و 9 و 10 که تقریباً در کشور مجموعا 1000 دهستان داریم که درجه انها 10 و 9 و 8 است که بر اساس برنامه ریزی ای انجام شده قرارگاهی  تشکیل شد تحت عنوان قرارگاه پیشرفت و آبادانی و به تبع آن در سطح استان ها دفاتری دایر شد.

معاونت هماهنگ کننده سپاه فتح استان گفت: فرماندهان سپاهی استانی مسئولیت های این قرارگاه را در استان ها به عهده گرفتند و در 5 نقطه مشغول به کار شدند که در حوزه های عمرانی بیشتر برنامه ریزی شده  و در حال انجام کار هستند  و هماهنگی های لازم با قرارگاه مرکزی صورت گرفته است.

مثنوی افزود: در خصوص اعزام گروه های جهادی که بتوانند این جا را به عنوان یک نقطه هدف انتخاب کنند و بسیج دانشجویی و و غیر دانشجویی می شود از این ظرفیت استفاده کرد.

وی افزود: در قالب برنامه های که در بحث کمک به مناطق کمتر برخوردار استان در حوزه های فرهنگی انجام می شود که در طرح های کرامت یک و دو انجام شد .

مثنوی گفت: در خصوص جهیزیه با رویکرد مصرف کالای داخلی توانایی اهدای جهیزیه 7 میلیون تومانی را با نصف قیمت به 100 مورد اهدا کنیم که این مبلغ تا 10 میلیون قابل افزایش است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 10 قلم اساسی را در قالب 20 تا جهیزیه وارد یاسوج کردیم که اماده توزیع است. وی افزود اگر خیرین کمک کنند میتوان این کمک ها را بیشتر کرد. ابراز امید واری کرد که این موضوع در اولویت قرار بگیرد.

نماینده سپاه فتح در استان تصریح کرد: در حوزه بهداشت و سلامت و با توجه به ظرفیت های سپاه در موارد تجهیزات و ... این امادگی را دارد که همکاری های لازم را به عمل بیاورد.

 هدایت خواه در ادامه افزود: با توجه به هزینه بر بودن هزینه های درمان دندان ها بالا هست و گاهاً شامل تعرفه های بیمه ای نمیشوند در حال تلاش برای ایجاد یک کلنیک دندانپزشکی برای ارائه خدمات به محرومان است .

در پایان جلسه حضرت ایت الله ملک حسینی با تمجید از خدمات آستان قدس در جهت رفع محرومیت در کشور گفت:  این خدمات با وجود حضرت ایت الله رئیسی صورت گرفته است چرا که در قبل از حضور ایشان چنین خدماتی وجود نداشته است .

نماینده ولی فقیه تاکید کرد: هم پوشانی امری مبارک است اما نباید باعث تداخل گردد.مثلا چهار نهاد با تداخل کار ارائه گزارش غلط میدهند که این امر آثار منفی خواهد داشت و برای رفع این مشکل نیازمند رصد مدیران است که مدیران بدانند اطلاعات چگونه است و چه نتیجه ای خواهد داشت و در نتیجه این اطلاعات در دیگر نهاد ها وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی