نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. دى 1396 - 11:03
تحقیقات نشان داده است که بیش از 50 درصد روستاییان به دلیل مسائل اقتصادی به شهرها مهاجرت کرده اند و سپس مسائل فرهنگی و اجتماعی و ... تاثیرگذار بوده است که از این عوامل مسائل اقتصادی از مهمترین آنها شناخته شده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کشور ایران است. مرکز آن شهر یاسوج است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی دارای طبیعتی بکر و زیبا است.

روستاییان کهگیلویه وبویراحمد

این استان به هشت شهرستان و ۱۶ بخش تقسیم شده‌است که شامل ۱۶ شهر و بیش از ۱۷۰۰ روستا می‌گردد. جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷۱۳٬۰۵۲ نفر بوده که ۵۰ درصد آن‌ها در شهرها سکونت دارند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و ۷۰۰ روستا است که از این تعداد ۷۰۰ روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد و بخش زیادی از جلوه‌های طبیعی و تاریخی از جمله آبشارها و غارهای تاریخی این استان در مناطق روستایی واقع شده است.

300 جاذبه گردشگری این استان بیشتر مجاور مناطق روستایی قرار دارد و در 20 نقطه از مناظر طبیعی زیر ساخت‌ها فراهم شده است و در عین حال این مناطق به ویژه روستاهای هدف گردشگری از جمله تنگ تامرادی، کریک و مارین با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه‌اند.

ظرفیت های اقتصادی روستاهای کهگیلویه وبویراحمد

خاک مساعد، منابع آب کافی، جنگل های انبوه و سرسبز و مراتع نسبتاً غنی سبب شده که استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر اقتصادی، به عنوان ناحیه ای کشاورزی و دامپروری به شمار آید. مهمترین فعالیت اقتصادی مردم این استان را دامپروری تشکیل می دهد. استان کهگیلویه و بویراحمد به برکت طبیعت مساعد، به ویژه تنوع گیاهان جنگلی و وجود آب و هوای مناسب برای پرورش زنبورعسل شرایط بسیار خوبی دارد. مرغداری صنعتی نیز در سال های اخیر در استان رواج یافته است. بعد از دامداری، کشاورزی مهمترین فعالیت اقتصادی ساکنان این استان است.

روستاییان حلقه مفقوده حمایت مسئولین و مدیران کهگیلویه وبویراحمد هستند که همین عامل باعث شده است که بسیاری از جمعیت روستاهای استان به شهرها مهاجرت کنند و در شهرها با حاشیه نشینی اسکان یابند که خود  دلیلی برای بروز مشکلات حاشیه نشینی در شهرها استان خصوصاً مرکز استان گردیده است.

یک روستایی تا زمانی که در روستا اقامت دارد خود به عنوان نیروی مولد در روستا به کشاورزی و دامپروری در حال فعالیت است اما همین که به شهرها مهاجرت می کند با از دست دادن زمینه های ادامه دادن این دو شغل به سراغ شغل ها کاذب می رود.

عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها

تحقیقات نشان داده است که بیش از 50 درصد روستاییان به دلیل مسائل اقتصادی به شهرها مهاجرت کرده اند و سپس مسائل فرهنگی و اجتماعی و ... تاثیرگذار بوده است که از این عوامل مسائل اقتصادی از مهمترین آنها شناخته شده است که بسیاری از جمعیت روستایی خصوصاً جمعیت جوان را به سمت شهرها روانه کرده است و نسل جوان را در روستا ها کاهش داده است که این خود معضل دیگری است که در آینده روستاها را با خالی از سکنه شدن روبرو خواهد کرد.

این در حالی است که برخی از روستاهای کهگیلویه وبویراحمد از مایحتاج اولیه زندگی همانند آب بی بهره هستند و برنامه ریزی برای رساندن آب آشامیدنی سالم به این روستاییان انجام نمی گیرد و در دیگر روستاها که حتی نزدیک به مرکز استان هستند شاهد عدم حمایت در جهت رشد اقتصادی روستاها هستیم و از این نمونه می توانیم به قطع درختان سیب همراه با محصول آن در تابستان امسال اشاره کرد که کارد به استخوان این باغداران رسید و به دلیل عدم حمایت در راستای صادرات و فروش این محصول، شروع به قطع درختان خود کردند.

واردات بی‌رویه برنج، کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه دلسرد کرده، زیرا کشاورزان باید برنجی را که با زحمت فراوان برای برداشت آماده می‌کنند را با بهای ناچیز به دلالان بفروشند. برنج به عنوان قوت مردم کشورمان و محصولی استراتژیک از جایگاه ویژه‌ای در نگاه اقتصادی برخوردار است، اما جایگاه برنج و برنجکاری در ایران آنقدر متزلزل و ناامید کننده شده که امروز کیفیت مرغوب این محصول اصیل ایرانی با همتای خارجی خویش به انزوا افتاده است.

در راستای سوء مدیریتی در واردات برنج به کشور استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد بی نصیب نبوده است و بعنوان هشتمین تولید کننده برنج در سطح کشور، کشاورزان این خطه دچار ضرر و زیان هایی می گردد که این روزها برنج با کیفیت و محلی آنان در بازار حراج، زحمت شان به بهای اندکی فروخته می شود که این خود باز از عواملی است که مهاجرت مردم از روستاها به شهرها را تسریع بخشیده است.

"محرومیت" نیز از عواملی است که گریبان گیر بسیاری از روستاهای کهگیلویه وبویراحمد است که این موضوع باعث شده است که بسیاری از روستاییان رخت خود را برای رهایی از این درد بربندند و به آغوش شهرها پناه ببرند تا بلکه ذره ای از رنج خود رها شوند و بتوانند ادامه زندگی خود را با مشکلات کمتری ادامه دهند و در مسیر رشد گام بردارند.

 

پیاده روی طولانی دانش آموزان سیلاب کلواری برای رسیدن به مدرسه جهت تحصیل و تحصیل در یک اتاق کاه گلی که هر لحظه امکان ریزش دارد، نبود سرویس بهداشتی در برخی از مدارس آن منطقه ومحرومیت از امکانات اولیه گوشه ای از این محرومیت است که باعث شده است روستاییان سیلاب کلوار به عنوان نمونه از روستاهای محروم این استان راه مهاجرت به شهرها را در پیش بگیرند.

این موارد در حالی است که مسئولین کهگیلویه وبویراحمد چند سالی است با این موضوعات روبرو هستند و این مشکلات هر از چند گاهی در رسانه های استان منتشر می گردد و گوشه ای از این مشکلات را در مقابل دیدگان خود درک می کردند و جالب اینجاست که هنوز این مشکلات پای برجای هستند و هنوز محرومیت در روستاهای این روستا به حرکت خود ادامه می دهد که نیاز است مسئولان استان نسبت به پیگیری این مشکلات ورفع آنها اهتمام ورزند تا از خالی شدن روستاها و بالا رفتن درصد مهاجرت از روستاها به شهرها جلوگیری کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش کشاورزی گفت: توسعه زیر ساخت‌های این بخش زمینه ساز تولید و اشتغال در روستاهاست.

علی محمد احمدی اظهار داشت: منابع آبی، خاکی و طبیعی ثروت اصلی استان است و باید در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای قرار گیرند.

وی بر برنامه ریزی و تمرکز بر روی ظرفیت‌ها و توجه به زیرساخت‌های حوزه کشاورزی از سوی مسئولان تأکید کرد.

احمد بیان کرد: باید از ظرفیت‌های منابع طبیعی به‌خوبی حفاظت و از این منابع خدادادی با برنامه ریزی در چرخه تولید استفاده کرد.

احمدی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد از منابع آبی کمترین بهره را دارد افزود: بهره برداری اصولی از این منابع راهبردی و مساله آب و سازه‌های مخزنی و بهره گیری از روان آب‌ها باید به‌صورت نوین اجرایی شود.

راهکارهای مبارزه با مهاجرت روستایی

به عقیده آسیب‌شناسان اجتماعی درک نسل جوان جوامع روستایی و سوق دادن تسهیلات و امکانات روستایی در جهت انتظارات این نسل، ایجاد اشتغال در جوامع روستایی از طریق کارهای جنبی غیر کشاورزی، بالا بردن تسهیلات آموزشی در جوامع روستایی، بالا بردن امنیت روستاها از طریق کاهش اختلافات محلی، ارایه تسهیلات بیشتر برای روستاییان در جهت به کارگیری زمین‌های بایر، ایجاد سد یا چاه‌های عمیق در روستاها برای تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزی، کاستن از جاذبه مشاغل کاذب شهری، ایجاد محدودیت هایی در جوامع شهری برای اسکان افراد در حاشیه شهرها راهکارهایی است که باید برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها در ایران مورد توجه قرار گیرند.

حال این مسئولان هستند که می توانند از معضلی که در آینده ای نه چندان دور گریبان گیر استان خواهد شد و با راهکارهای عملی در این خصوص را به کار ببندند تا از رشد حاشیه نشینی در استان و آسیب هایی که به تبع آن ایجاد می گردد، جلوگیری کنند و همچنین در کنار این راهکارها به اقتصاد روستایی که یکی از اقتصادهای مولد و زیرساخت استان و کشور است توجه کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی