نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. دى 1396 - 7:05
فصل زمستان اوج ورود شکارچیان فرصت طلب، سود جو و بدون مجوزی است که از سرمای فصل سرد رشته کوه زاگرس نهایت استفاده را برای شکار غیر قانونی خود بکار می گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ هجوم گسترده شکارچیان متقلب به رشته کوه زاگریس در چند سال اخیر برای محیط بانان زحمت کش گران تمام شده است. رشته کوه دانا به عنوان مامن و خانه ایمن حیوانات کوهی و پرندگان کمیاب است که این روزها برای صیانت از این حوزه استحفاظی باید شبانه روز با چشمانی بیدار و بدون پلک زدن به مراقبت از آنان پرداخت.

این منطقه یك منطقه كاملا كوهستانی است. اختلاف ارتفاع بلندترین و پست ترین نقاط منطقه بالغ بر 3000 متر است. دنا دارای قله های بلند، دیواره های عظیم و دره های عمیق است. در شرق دنا گردنه تاریخی بیژن قرار دارد و مرزهای شمالی ، غربی و جنوبی آن را رودخانه های  ماربر  و  بشار  احاطه كرده اند.

 

رودخانه ماربر كه در شمال دنا از شرق به غرب جاری است ، با گذشتن از چند روستا و تنگ خرسان ، به رودخانه خرسان تغییر نام میدهد و پس از عبور از تنگه های باریك به رودخانه بشار میپیوندد. محل پیوند رودخانه های خرسان و بشار، ناحیه ای جنگلی است كه زیبایی خیره كننده ای دارد.

ارتفاع این محل از سطح دریا 1300 متر است كه پایین ترین نقطه منطقه حفاظت شده دنا به شمار میرود.كوههای دنا به عنوان ذخایر منابع آب دره های متعدد و دامنه های آن نیز  پر از چشمه های كوچك و بزرگ است. كوه های دنا  سر چشمه بسیاری از رودخانه های جنوب ایران است و به عنوان ذخیره گاه منابع آب ، نقش تعیین كننده ای در زندگی مردم جنوب كشور دارد .

 

منطقه حفاظت شده دنا از نظر تنوع گونه های گیاهی بسیار غنی است و با توجه به مجموعه درختان و گیاهان جنگلی ، مرتعی ، دارویی ، خوراكی و تزئینی ، سرمایه ژنتیكی با ارزشی به حساب می آید. در ارتفاع 2500 متری ، جنگلهای بلوط دامنه های جنوبی دنا را پوشانده است. در میان درختان بلوط، گونه های مختلف جنگلی نظیر : بن ، كیكم ، ارژن ، زالزالك ، شن و ارژن دیده میشود. از ارتفاع 3500 متر به بالا ، انواع گونه ها و گیاهان علفی و بوته ای , هرجا خاك باشد, سطح  زمین  را فراگرفته است .

از ارتفاع 4000  متر به بالا  نیز گیاهان كوچك و زیبایی، در پناه سنگها و شكاف صخره ها ، از وزش بادهای تند مصون مانده اند و خودنمایی میكنند. همچنین بعضی گلهای لاله كه در دنا میروید، ویژه این منطقه است و در جای دیگر دیده نم یشود . گل بسیار زیبای لاله بیشه زار یكی از این گلهاست.حیات وحش دنا معرف سیمای تنوع جانوری زاگرس است.

خرسهای قهوه ای بزرگ، كبك دری با جثه 5 كیلویی ، انواع عقاب ، پلنگ ، گرگ و انواع گربه های وحشی در دنا زندگی میكنند.در منطقه حفاظت شده دنا امكان تماشای پرنده بسیار زیبا و نادر هما ، كه پروازی آرام و باشكوه دارد ، بیش از هر جای دیگر ایران است. همچنین پرندگانی نظیر: شاهین، كبك، سنگ چشم، كمركلی و انواع چكاوكها و سهره ها در دامنه های دنا زندگی میكنند. جانورانی مثل: سمور، راسو، سنجاب ایرانی كه از زیباترین سنجابهای جهان است و در احیاء جنگل بلوط نقش اكولوژیك بسیار موثری دارد، به وفور در دنا دیده میشوند.

حفاظت از دنا باعث افزایش انواع گونه های جانوری این منطقه شده است، به طوری كه هم اكنون در كوهستان دنا برای دیدن خرس، بز و پازن، نیازی به دوربین چشمی نیست. منطقه حفاظت شده دنا صرف نظر از تنوع گونه های گیاهی و جانوری ، بنا به دلایل اقلیمی و پدیده های بارز زمین شناختی ، از نظر آموزشی و پژوهشی نیز بسیار مورد توجه پژوهشگران زیست شناسی و زمین شناسی است. این منطقه همچنین از نظر ورزش ها و تفریح های كوهستانی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

فصل زمستان اوج ورود شکارچیان فرصت طلب، سود جو و بدون مجوزی است که از سرمای فصل سرد رشته کوه زاگرس نهایت استفاده را می کنند تا با پایین آمدن بزها، گله های وحشی و همچنین سایر پرندگان و حیوانات پناه آورده به دامنه کوهپایه های  دنا، نهایت استفاده قاچاقی و خلاف قانون خود را بنمایند.

هرساله بنا به حساسیت این موضوع نیروهای محیط بان را بر آن داشته تا هر روز بیش از پیش برای حفاظت از این محدوده استحفاظی و برای بقاء حیات وحش این جانوران نهایت حمیت خود  را بخرج دهند و در این راه خدمت به حفظ طبیعت هرساله تعدادی از آنان توسط قاچاقیان متخلف شهید و یا زخمی  می شوند.

به هرحال؛ امسال بنا به شرایط محیطی و اقلیمی کوه دنا و عدم بارندگی که تاثیر زیادی در روند چرای  حیوانات تحت حوزه استحفاظی این رشته کوه که دل به مرحمت دنای سرافزاز سپرده اند، وظیفه داریم با فرهنگ سازی صحیح و اصولی به محیط زیست و همینطور به حفظ جان محیط بانان پرتلاش استان و کشورمان لطمه ای وارد ننماییم.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی