نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. دى 1396 - 13:47
توان سینمای ایران با تولید فیلم هایی همچون "یوسف پیامبر" ، "مختارنامه"، "محمد رسول الله (ص)" نشان داده است که می تواند با هالیوود به رقابت بپردازد و به موتور محرک نشر فرهنگ ایرانی اسلامی در سطح جهانی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ سینمای هالیوود پر است از فیلم هایی که در ژانرهای مختلف و با اهداف گوناگون به ساخت فیلم ها می پردازد. بخش اعظمی از این فیلم ها به دلیل استفاده از جلوه های ویژه متحمل هزینه های زیادی در بخش جنگ این فیلم ها می شود که اکثر فیلم ها را به خود اختصاص داده است.

فیلم های شهرت یافته هالیوود صرفاً بخاطر جلوه های ویژه نیست که پیشرفت کرده اند بلکه برخی از این فیلم ها بخاطر داستان، کارگردان و تیم فکری که در پشت پرده این فیلم ها قرار گرفته اند، توانسته است به صدر تماشای مخاطبین جهانی دست یابند و از سویی فیلم هایی هم هستند که با هزینه های مصرف شده زیادی جایگاه خاصی بین مخاطبین به دست نیاورده اند.

در سینمای ایران نیز بسیاری از اهالی سینما به دنبال ایجاد فضا و گسترده کردن حوزه تولیدی پروژه و بهره‌گیری از امکانات خاص برای تولید هستند اما تاکنون به غیر از مواردی خاص، چنین چیزی رخ نداده است. در این میان فیلم‌هایی ماندگار شده‌اند اما سینمایی‌هایی با ژانر جنگ خود متمایز‌ند. در میان فیلم های هالیوودی فیلم " تک تیرانداز آمریکایی" بیش از همه توجه همگان را به خود جلب کرده است.

«تک تیرانداز آمریکایی» ساخته کلینت ایست‌وود ۸۴ ساله یک درام جنگی اقتباسی است. برگرفته از رمانی به همین نام که «کریس کایل» آن را نوشته است. او یکی از مرگبارترین تیراندازهای حرفه‌ای در ارتش آمریکا بود. بنا به گفته‌‎ها او 255 نفر را در چهار دوره خدمتش در عراق مورد هدف قرار داده که کشته شدن 160 نفر از آنان از جانب وزارت دفاع مورد تایید قرار گرفته است؛ او طی سال‌ها زندگي در اين کشور جنگ زده در بسياری از عمليات‌های مهم شرکت می‌کند و توسط شورشی‌ها به «شيطان رمادی» و توسط همرزمانش به «افسانه» ملقب می‌شود.

با آنکه فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» آنچنان که امید می‌رفت نتوانست در گرفتن جوایز معتبر موفق ظاهر شود اما فروش سینمایی آن یکی از رکوردهای فروش در سینمای جنگ را شکست و توانست 543 میلیون دلار بفروشد. پس از این موفقیت در باکس آفیس حال آخرین ساخته کلینت ایست‌وود به نمایش خانگی وارد شده و در هفته اول در راس فروش دیسک‌های بلو ری آن قرار گرفته است.

اما این چیزی است که در فیلم نشان داده می شود و واقعیت زندگی او چیزِ دیگری است و ضعف فیلم نیز از همین جا ریشه می گیرد . کریس کایل آنقدرها هم که فیلم نشانمان می دهد قهرمان نبوده است . او بارها اعلام کرده بود که عراقی ها یک مشت انسانِ وحشی هستند که باید کشته شوند . در صورتی که ایستوود از کایل قهرمانی می سازد که در میدان جنگ و در اخلاق و رفتارِ میهن پرستانه بی نقص است . او در کتابش به راحتی اذعان کرده است که از کشتنِ اهداف لذت می برده و هرگز از اینکه کسی را کشته است ناراحت نیست . اما ایستوود در فیلمِ تک تیرانداز آمریکایی تصویر کایل را نرم تر کرده و از خشونت و بی رحمی به دور کرده است . او در صخنه هایی حتی نشان می دهد که کایل به اخلاق گرایی در جنگ اهمیت می داده است . مانند صحنه ای که کودکی اسلحه ای را از زمین بر می دارد و به سوی سربازان آمریکایی می گیرد و کایل دعا می کند که کودک اسلحه را زمین بگذارد تا مجبور نشود به سمتِ او شلیک کند .

ایران در تاریخ معاصر  دفاع مقدس را با یک جنگ تحمیلی 8 ساله را با حدود 300 هزار شهید و حدود یک میلیون جانباز و50 هزار آزاده با چند ده عملیات بزرگ و یک مساحت چند هزار کیلومتری نبرد  پشت سر گذاشته است . ظرفیت دفاع مقدس در چند سال اخیر مغفول مانده است و هر از چندگاهی فیلمی از شخصیت های دفاع مقدس به نمایش در می آید که با اقبال عمومی مخاطبین سینمای ایران روبرو می شود. اما آنچه که مشهود است، عدم پرداختن کافی به سوژه های جنگ تحمیلی است که جای خالی آن در این فیلم ها به وفور یافت می شود.

در مقابل این تک تیرانداز آمریکایی که با 300 شلیک موفق که حتی در بین کشته ها بچه ها و زن هم دیده می شود، عبدالرسول زرین با 700 شلیک موفق در دفاع مقدس قرار گرفته است که تا الان به عنوان یک سوژه که می توان به عنوان یک قهرمان و الگو به جوانان ایران معرفی کرد، پرداخته نشده است.

شهید عبدالرسول زرین یکی از شهدای کهگیلویه و بویراحمد است که سال ۱۳۲۰ در یکی از روستاهای توابع استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد. در چهار سالگی پدر و در ۶ سالگی مادرش را از دست داد و پس از مرگ آن دو، سرپرستی اش را دایی‌او بر عهده گرفت.

در زمان جنگ تحمیلی عبدالرسول زرین که افتخار عضویت در سپاه اصفهان را داشت به غرب کشور اعزام شد و مردانه و هوشیارانه به سرکوب ضد انقلاب پرداخت.  بعد از آن به جبهه جنوب شتافت و در کنار سردار شهید «حاج حسین خرازی» و سردار «رحیم صفوی» به نبرد پرداخت. وی در جبهه‌ها نقش منحصر به فردی ایفا کرد و در جنگ‌های نامنظم و دیگر عملیات‌ها به عنوان تک تیرانداز، نقش حساس و ظریف خود را بازی کرد و با ۷۰۰ شلیک موفق، صیاد خمینی لقب گرفت.

توان سینمای ایران با تولید فیلم هایی همچون "یوسف پیامبر" ، "مختارنامه"، "محمد رسول الله (ص)" نشان داده است که می تواند با هالیوود به رقابت بپردازد و به موتور محرک نشر فرهنگ ایرانی اسلامی در سطح جهانی تبدیل شود و دریای بیکران دفاع مقدس ظرفیتی است که می توان از آن برای این مهم استفاده کرد و جوانان را به جای الگوگیری از "بتمن"، "سوپرمن"، " مرد عنکبوتی" و... با الگوهای دفاع هشت ساله دفاع مقدس آشنا سازد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی