نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. دى 1396 - 10:33
کهگیلویه وبویراحمد استانی است که ساختار عشایری خود را در چند دهه با ایجاد شهرهایی به ساختار شهری تبدیل کرده است که در این مدت پیشرفت های فراوانی داشته است اما این میزان پیشرفت ها هنوز به حدی نرسیده است که بتواند نام محرومیت را از پیشانی این استان پاک کند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ کهگیلویه وبویراحمد استانی است که ساختار عشایری خود را در چند دهه با ایجاد شهرهایی به ساختار شهری تبدیل کرده است که در این مدت پیشرفت های فراوانی داشته است اما این میزان پیشرفت ها هنوز به حدی نرسیده است که بتواند نام محرومیت را از پیشانی این استان پاک کند و در این مسیر هنوز پیشرفت های عمرانی یکی از اولویت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا این استان از زیرساخت های لازم برای حرکت در مسیر پیشرفت و خارج شدن از محرومیت گام بردارد.

پروژه های عمرانی همواره مسیرهای ارتباط و پیشرفت را در استان ها تسریع می بخشند و باعث رشد فرهنگی، سیاسی  و اجتماعی می شوند که در همین راستا استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن حدود 3% پروژه های نیمه تمام کل کشور که با رقم 1800 پروژه مشخص شده، به یکی از استان هایی بدل گردد که در مسیر عمرانی گام برداشته است.

در این گزارش قصد داریم که برخی از پروژه هایی که ضروری تر از مابقی به نظر می رسد و نیمه تمام مانده است را بررسی کنیم.

پارک اسکان شهر یاسوج 

این پارک شامگاه 1 تیرماه امسال طی مراسمی و با حضور نماینده مردم بویراحمد ودنا در مجلس شورای اسلامی، مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ زنی شد.

این پارک پیشرفت  90 درصدی داشته است که حدود 400 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه لازم است.

پل سوم بشار یاسوج

پروژه ای که با 12 سال قدمت به عنوان یکی از پیرترین پروژه های کهگیلویه وبویراحمد شناخته می شود. پل سوم بشار با هدف ترافیک سنگین و کمک به شهروندان یاسوجی حدود ۱۲ سال پیش در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی کلنگ زنی شد. این پل به طول ۱۳۰ متر و دارای دو دهانه ۲۵ متری و دو دهانه ۴۵ متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام ۱۱ متر دارد؛ اما این پل همچنان اسیر وعده ها و گفته های مسئولین است که هر چه زمان می گذرد عوامل توقف پروژه بیشتر می شود. پل سوم بشار در منطقه شهرک بلکو و در دو کیلومتری پل های اول و دوم بشار قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد آذر ماه امسال گفت: یک باند از پل سوم بشار تا پایان سال 96 به بهره برداری می رسد.

پل چهارم بشار یاسوج

پل چهارم بشار که با رویکرد کاهش ترافیک شهری و ایجاد ارتباط بین بلوار رجاء و بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج جهت سریع رساندن بیماران، در اردیبهشت 1394 با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، استاندار و جمعی از معاونین و مسئولان استان آغاز شد.

با گذشت دو سال از این پروژه همچنان شاهد این هستیم که پل چهارم بشار فقط تا مرحله پایه های پل پیشرفت فیزیکی داشته است و در حال حاضرهم روند ساخت این پل به کندی پیش می رود و می توان گفت متوقف شده است. این در حالی است که شهردار یاسوج یاسوج در 22 تیرسال 94 اعلام کرده بود که این پل تا سال 96 به بهره برداری می رسد.

شهردار یاسوج 8 آذر ماه امسال گفت: طبق برنامه زمانبندی که از پیمانکار تحویل گرفته ایم قرار شده است که تا مردادماه سال 1397 این پروژه را تحویل شهرداری بدهد و البته این منهای ورودی و خروجی کار می باشد. تحویل گرفتن پروژه مربوط به خود سازه پل می باشد چون خود ورودی های پل، دسترسی به جاده سروک که از منطقه اکبرآباد و اتصال به جاده شیراز می باشد خودش پروژه مجزایی است که مطالعاتش انجام گرفته است.

تله کابین یاسوج

کلنگ زنی تله کابین آبشار یاسوج مهر ماه سال 1392 با حضور با حضور نماینده بویراحمد و دنا در مجلس، فرماندار وقت بویراحمد و سرپرست اسبق میراث فرهنگی و گردشگری استان برگزار شد.

پروژه تله کابین یاسوج به کاکان که با مساحت 13کیلومتر دنیای زیبای آبشار یاسوج به زیبایی های خدادادی کاکان و ورودی کوه دور یاب را به هم متصل می کرد. 
این پروژه که با ارتفاعی بالغ بر 570متر از سطح زمین تمامی زیبایی های پایتخت طبیعت در جنوب کشور را با دریچه ای دل انگیز بر روی همه گردشگران باز می کرد ،امروز نه خبری از افتتاح و نه خبری از ساخت آن درمیان است. 

خرداد ماه امسال بود که شورای شهر وعده راه اندازی تله کابین را به مردم یاسوج داد که در این زمینه مسعود خوبانی روز دوشنبه در تشریح اولویت های پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج افزود: بر این اساس ارتقاء شاخص های شهری در مناطق الحاقی به شهر یاسوج در اولویت نخست سیاست های راهبردی شورا قرار می‌گیرد.

خط راه آهن کهگیلویه وبویراحمد

احداث خط آهن در استان کهگیلویه وبویراحمد سال 84 کلید خورد که قرار بود با ایجاد آن رنگ محرومیت از این استان رخت بربندد و این کانال ارتباطی باعث ایجاد رونق در مبادلات استانی و پیشرفت آن در حوزه استفاده از ظرفیت های استانی شود چرا که ارتباط بنیان و پایه پیشرفت است.

راه آهنی که در ابتدای سال ۱۳۹۴ اعتبار مورد نیاز برای احداث آن قریب به ۶۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‎شد در هنگام کلنگ زنی عقربه این اعتبار رقم ۱۰ هزار میلیارد ریال را نشان داد و امروز اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه عظیم به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده است اما در عوض رقم‌های اختصاص یافته به پروژه هر سال چیزی قریب به دو میلیارد تومان است؛ 

استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای راه‌آهن یاسوج ـ اقلید به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی و با اعتبارات عمرانی خود قادر به اجرای این پروژه مهم نیست.

زارعی با بیان اینکه فاز اول پروژه راه‌آهن اقلید-یاسوج بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ابراز کرد: عملیات اجرایی فاز اول شامل 22.5 کیلومتر زیرسازی با اعتباری افزون بر 15 میلیارد تومان است.

اگر به صحبت های نماینده بویراحمد بنگریم و از همین صحبت ها استفاده کنیم می بینم که از فاز اول این پروژه 22.5 کیلومتری 60% پیشرفت داشته که حدود 13.5 کیلومتر می شود و اگر بخواهیم نسبت به کل پروژه در نظر بگیریم که 170 کیلومتر است، یعنی اینکه از پروژه 170 کیلومتری تنها 13.5 کیلومتر پیشرفت کاری داشته است که اگر بخواهیم به درصد تبدیل کنیم، این رقم حدود هشت درصد می شود.

بیمارستان 200 تختخوابی شهید جلیل یاسوج

این بیمارستان 283 تختخوابی با زیر بنای 24 هزار متر مربع و در 8 طبقه، 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 اورنگ ایلامی 16 مرداد ماه امسال  با بیان اینکه تاکنون افزون بر 60 میلیارد تومان هزینه جهت ساخت این بیمارستان اعتبار صرف شده، افزود: برای تکمیل بیمارستان 283 تختخوابی 20 میلیارد تومان دیگر نیز اعتبار نیاز است.

بیمارستان 283 تختخوابی شهید جلیل  یاسوج در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع و با زیربنای 24 هزار متر مربع در 8 طبقه در حال ساخت و تکمیل است.

عملیات ساخت این بیمارستان از سال 86 آغاز شده و دارای بخش های اورژانس، زنان و زایمان، مراقبت های ویژه، اورژانس، نوزادان، بستری، جراحی، اتاق های عمل، داروخانه، رادیولوژی، ماموگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن، آزمایشگاه و فیزیوتراپی خواهد بود.

 پروژه ای که هر بار افتتاح آن به زمانی دیگر موکول می شود

پروژه بیمارستان 283 تختخوابی شهید جلیل یاسوج قرار بود در مدت سه تا چهار سال تکمیل و به بهره برداری برسد حدود 10 سال است که به دلیل نبود اعتبار تکمیل و افتتاح ان از سوی مسئولان استانی و کشوری هربار از زمانی  به زمان دیگر موکول می شود اما در آخرین اظهارات مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد این بیمارستان قرار است تا پایان سال 96 به بهره برداری برسد.

دی ماه امسال معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات پروژه بیمارستان شهید جلیل یاسوج، گفت: افتتاح این پروژه در گرو حل مشکل فاضلاب بیمارستان، پد هلی‌کوپر و پارگینگ آن است و در غیر اینصورت اجازه افتتاح نمی‌دهیم.

پروژه تالار مرکزی یاسوج

پروژه تالار مرکزی یاسوج یا مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج از سال 87 در زمینی به مساحت 23 هزار مترمربع  تحت عنوان یکی پروژه ملی کلنگ زنی شد. تالار مرکزی یاسوج از ١٥ طرح تالار مرکزی کشور است که ردیف اعتباری ملی دارند وبنا بر گفته های مسئولین این پروژه در سه بخش تعریف و اجرا می شود که پارت نخست ٨٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد بخش دوم ٥٥ درصد و بخش سوم هنوز اجرا نشده است. اما این پروژه نیز همچون پروژه های دیگر استان نیز با روند بسیار کندی که در پیش گرفته است قریب به 10 سال است تا مرحله اسکلت فلزی بیشتر پیش نرفته است.

 بودجه مصوب شده ٢٠ میلیارد تومان برای تالار مرکزی یاسوج

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: البته در جلسه ای که با حضور نمایندگان استان، استاندار و نماینده معاونت رئیس جمهور، بودجه مصوب شده ١٠میلیارد تومان بود اما چند روز بعد با دعوت معاونت عمرانی و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در جلسه ای ١٠ میلیارد دیگر به آن اضافه  و در نهایت اعتبار آن به ٢٠ میلیارد تومان رسید . 

پروژه ملی تالار فرهنگ و هنر یاسوج

یکی از پروژه های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه فرهنگ پروژه تالار فرهنگ و هنر شهر یاسوج است که در سال 87 پایین تر پارک چشمه نباتی ( روبروی آتشنشانی فعلی یاسوج) کلنگ زنی شد.

به دلیل طولانی شدن روند پروژه این مکان محل امنی برای معتادان تبدیل شده و آثار آتش و سیاهی را در این پروژه ملی می توان دید.

معاون مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه  و بویراحمد با بیان اینکه پروژه تالار فرهنگ و هنر یاسوج در سال 87 کلنگ زنی شد و تاکنون در رکود به سر می برد گفت: این پروژه 23 هزار متر مربع زیربنا دارد که تا اواخر سال 95 مبلغ 20 میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شد و در سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد در مرداد 95 نیز مبلغ 20 میلیارد تومان مصوب کردند که از این میزان 143 میلیارد ریال آن اختصاص یافت .

نجفی بیان کرد: براساس مصوبه هیات دولت مقرر شد امسال نیز مبلغ 10 میلیارد تومان تخصیص داده شود که تا فاز نخست این پروژه ملی تا پایان سال 96 به بهره برداری برسد.

وی ابراز داشت: قرار است بزودی نشستی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده بویراحمد و دنا و استاندار کهگیلویه و بویراحمد در تهران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود و اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه مورد بررسی قرار بگیرد تا روند تکمیل این پروژه ملی از سر گرفته شود.

پیرترین پروژه استان

یکی از پروژه‌هایی که لقب پیرترین پروژه استان را با خود یدک می‌کشد، جاده پاتاوه به دهدشت است.

این پروژه ۲۰ ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیک‌تر و ۴۰۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن‌بست خارج کند.

این پروژه به طول ۱۳۶ کیلومتر و دارای چهار فاز است که جنوب کشور را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیک‌تر می‌کند.

فازهای یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است و تاکنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این جاده ملی هزینه شده است.

1938596

 

هتل 4 ستاره و پارک آبی شهر یاسوج

 

هتل 4 ستاره و پارک آبی شهر یاسوج  با 50 درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفت. که زیربنای کل این طرح، 9200 متر مربع، متراژ هتل 5500 مترمربع شامل 70 اتاق، 180 تخت، سالن کنفرانس، سالن مراسمات، کافی شاپ و رستوران است.

گفتنی است که محل تامین اعتبار این طرح از سوی بانک گردشگری از منابع صندوق توسعه ملی است.

موزه شهر یاسوج 

موزه شهر یاسوج با پیشرفت فیزیکی 87 درصدی صورت گرفت که استاندار، نماینده شهرستان بویراحمد ودنا، فرماندار یاسوج و مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان از وضعیت پیشرفت این موزه بازدید به عمل آوردند و جبار کیانی به عنوان پیمانکار این پروژه به شرح روند کار آن پرداخت.
استاندار کهگیلویه وبویارحمد از افتتاح موزه یاسوج  در نیمه اول سال 97 خبر داد.
 
پروژه هایی که در اینجا بیان گردید برخی از پروژه های مهم مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد بود که می توان به عنوان پروژه های مادر استان کهگیلویه وبویراحمد نام برد که در انتظار تدبیر مسئولان برای اتمام هرچه سریعتر است و لازم است که مسئولین با قرار دادن بودجه هایی به کمک این پروژه ها بیایند و با افتتاح این پروژه ها روند پیشرفت و توسعه را تسریع بخشند.
انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا