نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. بهمن 1396 - 7:20
عضو کمیسیون جهاد کشاورزی گفت: مازاد برنج وارداتی نه تنها به ضرر کشاورزان و برنج کاران نیست بلکه بر اقتصاد کشور و شغل مردم ضربه سنگینی وارد می نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ در پی مصوبات مجلس و دولت برای واردات برنج در بهمن ماه، و همینطور مشکلات دست و پاگیر برای شالیکاران ایرانی که در این راه در حال متضرر شدن هستند، مصاحبه ای تامل برالنگیز با اکبری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون جهاد کشاورزی انجام داده ایم که این مصاحبه تلفنی در ذیل این گفتگو به سمع و نظر مردم ایران خواهد گذشت.

 

عضو کمیسیون جهاد کشاورزی به چهارفصل گفت: دولت در حدود 35 تا 40 درصد برنج را با توجه به میزان مصرفی که در ایران هست را باید وارد بازار کشور نماید و در این ارتباط چیزی حدود 900 هزار تن کمبود برنج در بازار داریم و این رقم مورد نظر باید وارد بازار شود و اگر وارد نشود این موضوع مشکلاتی را در تعادل بازار ایجاد خواهد نمود و موجب برهم خوردن قدرت خرید مردم در سطح بازار می شود.

 

نماینده مردم شیراز افزود:  دو دیدگاه راجع به واردات برنج در بین نمایندگان و مردم است که یه عده ای از نمایندگان مجلس تذکر می دهند که چرا برنج وارد می شود و عده ای دیگر هم شاکی هستند که برنج خارجی وارد بازار نمایید که با قیمتی که برنج ایرانی دارد از توان خرید ما و مردم خارج است.

 

اکبری ادامه داد: در هر صورت دستگاههای مسئول موظف هستند یک تعادل در بازار ایجاد نمایند تا برای برای مردم بخصوص خانواده های کم بضاعت و همینطور شالیکاران ایران مشکلی به وجود نیاید. در کمیسیون جهاد کشاورزی ما بارها تذکر داده ایم که مازاد بر مصرف بازار برنج خارجی وارد ننمایند تا در این راه کشاورزان ضرر نکنند ولی متاسفانه خبرها حاکی از آن است که به جای 900 هزار تن برنامه مصوبی برای برنج وارداتی، بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن برنج وارد گردیده است که هنوز از صحت و سقم آن اطلاعی در دست نیست و این را دستگاههای مسئول نه تایید و نه رد کرده اند.

 

 عضو کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس گفت: جامعه کشاورزان در بلاتکلیفی محض بسر می برند، برای جامعه باید کلیت کار را در نظر گرفت برای مثال برای بعضی از افراد سرمایه دار شاید قیمت برنج و دیگر محصولات برای آنها مهم نباشد و یا اینکه برای افراد طبقه ضعیف برنج خارجی را به خاطر پایین بودن قیمت نسبت به برنج داخلی ترجیح بدهند.

 

نماینده مردم شیراز بیان کرد:  کشور ایران آن مقدار برنجی را که برای تعادل بازار به آن نیاز دارد می بایست وارد نماید و مازاد بر واردات نه تنها به ضرر جامعه بخصوص کشاورزان و برنج کاران نیست بلکه بر اقتصاد کشور و شغل مردم ضربه سنگینی وارد می نماید.

 

عضو کمیسیون جهاد کشاورزی در پایان یادآور شد: نحوه واردات مقوله ای است که باید مدیریت شود که هم تعادل در بازار را ایجاد نماید و هم اینکه مازاد بر مصرف نباشد که به تولیدات داخلی لطمه ای وارد نماید. افراد سودجو در بحث واردات همیشه به عنوان عاملان فرآیند اخلال در بازار هستند و این تنها مربوط به برنج نیست و در تمامی بخش های بازار هدف کاملا مشهود و نمایان است که از تره بار و سایر مایحتاج و اقلام مورد نیاز خانواده ها شروع  تا به اقلام کالاهای اساسی دیگری همچون برنج و غیره کشیده می شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی