نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. بهمن 1396 - 10:00
متخصص پرتو درمانی، سرطان شناسی و شیمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: سرطان روده یکی از سرطان های شایع در جهان محسوب می شود که پس از سرطان پوست از نظر شیوع در استان با سرطان معده در رقابت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان، دکتر محمد امین ناظرمظفری با بیان اینکه یکی از عوامل افزیش دهنده احتمال ابتلا به سرطان روده افزایش سن است، اذعان داشت: ریسک ابتلا به سرطان روده در افراد بالای 45 سال تقریبا دو برابر می شود بنابراین بهتر است این افراد تحت معاینه و غربالگری قرار بگیرند.

وی ادامه داد: نوع سبک زندگی، اضافه وزن و چاقی از دیگر فاکتورهای خطری است که در ابتلا به سرطان روده نقش اساسی داشته و مورد تاکید فراوان واقع شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اذعان داشت: مصرف بعضی از غذاها به ویژه غذاهای کبابی گاها تا 100 برابر غذاهای معمولی احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد.

دکتر ناظرمظفری با بیان اینکه علت اصلی سرطان زا بودن غذاهای کبابی سنگین و سخت هضمی آنها نیست، عنوان کرد: غذاهای کبابی به علت فرایندی که در حین پخت گوشت رخ می دهد، ایجاد مواد سرطان زا می کنند که این فرایند در هنگام کباب بر روی شعله گاز و یا ذغال فرقی ندارد.

وی تصریح کرد: مصرف سیگار و الکل، عدم استفاده از میوه و سبزیجات تازه و یبوست های مزمن از دیگر عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به سرطان روده است به گونه ای که یبوست های مزمن سبب باقی ماندن مواد مضر غذاها در روده و افزایش تماس این مواد با دیواره روده شده و در نهایت منجر به ایجاد آسیب در مخاط روده می شود.

ابتلا به سرطان روده چه علائمی دارد؟

متخصص پرتو درمانی، سرطان شناسی و شیمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان ابراز داشت: متاسفانه این سرطان علائم اختصاصی ندارد و ممکن است برخی از علائمی که در فرد مبتلا ظهور می کند با بیماری هایی نظیر عفونت ها و یا بواسیر مشابه باشد.

دکتر ناظرمظفری با بیان اینکه تغییر در عادات دفعی روده می تواند یکی از نشانه های این سرطان در فرد باشد، گفت: تغییر اجابت مزاج بدون علت معین که به صورت یبوست و یا اسهال از حالت عادی و طبیعی خارج شده و به مدت 3 ماه طول بکشد را می توان از دیگر علائم این بیماری تلقی کرد.

وی افزود: خونریزی در هنگام اجابت مزاج از دیگر علائم این بیماری است که باید مورد بررسی قرار بگیرد زیرا خونریزی می تواند از علائم افتراقی برخی بیماری های دیگر مانند بواسیر باشد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کاهش وزن و بی اشتهایی را از دیگر علائم این بیماری دانست و یادآور شد: بیماران مبتلا به سرطان روده معمولا حالت تهوع ندارد مگر در صورتی که ضایعه ای در روده ایجاد انسداد کرده باشد.

وی با بیان اینکه این بیماری در مردان شایعتر است، اذعان کرد: سرطان روده می تواند ارثی باشد به نحوی که اگر در خانواده درجه اول و دوم سابقه ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بالا بوده و حتما باید تحت غربالگری قرار بگیرند.

افراد مستعد ابتلا به سرطان روده

دکتر ناظر مظفری گفت: افراد دارای ریسک فاکتورهای وراثت، چاقی، پولیپ های گوارشی و نیز افراد مبتلا به سندرم های خانوادگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند.

تشخیص قطعی سرطان روده از طریق کلونوسکوپی صورت می گیرد

وی با بیان اینکه برای تشخیص این بیماری افراد باید تحت آزمایش نمونه برداری و غربالگری قرار بگیرند، اذعان کرد: تشخیص قطعی سرطان روده از طریق کلونوسکوپی صورت گرفته و چنانچه ضایعه ای در روده فرد وجود داشته باشد تحت عمل جراحی قرار می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه سرطان روده یکی از درمان پذیرترین سرطان ها در کشور است، اضافه کرد: درمان سرطان روده در مرحله اول جراحی است که پس از آن بر اساس میزان بار بیماری نیاز فرد به شیمی درمانی تعیین می شود.

عوارض درمان نامناسب سرطان روده

دکتر ناظرمظفری با بیان اینکه درمان سرطان روده زود هنگام سرطلان روده منجر می شود که فرد طول عمری معادل هم سن و سال های خود داشته باشد، عنوان کرد: برخی از بیماران مبتلا به سرطان روده که در مراحل پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می کنند، علارغم جراحی و شیمی درمانی پس از مدتی یا دچار عود موضعی در ناحیه روده شده و یا متاسفانه توده سرطانی در کبد، استخوان، ریه و حتی مغز گسترش می یابد.

متخصص پرتو درمانی، سرطان شناسی و شیمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان خاطر نشان کرد: ورزش و تحرک بدنی منظم، ترک سیگار و الکل، کاهش وزن، مصرف میوه و سبزیجات سالم و مصرف برخی آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های A، E، C تحت نظر پزشک در پیشگیری از بیماری سرطان روده بسیار موثر است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی