نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. بهمن 1396 - 7:02
امروز به وضوح می بینیم که دیش های ماهواره ای در دل زندگی مردمانی نفوذ کرده است که از کوچکترین نیازهای ضروری زندگی و رفاهی بی نصیب مانده اند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ در دنیایی زندگی می کنیم که که هر روز بیش از پیش اخلاق  پسرفت می کند و چهره کریه بداخلاقی خود را در قالب نقش های جذاب و کاذب نشان می دهد. احساس های معنویت به مرور زمان به خاطر رواج کژاخلاقی رنگ غربت می گیرد و سرای سعادت و بهروزی بهتر دیدن و خوب اندیشیدن در زیر تلی  از خاکستر مدفون می گردد.

 

امروزه دشمن اسلام و معنویت در جبهه ای دیگر جهد و تلاش می ورزد تا مردم پاک سرشت و خوش طینت کشور ایران  را در پرتو دیش های ماهواره ای از دین بری نماید و با پیاده کردن اهداف شوم خود تلاش بر آن دارد تا درخت تنومند اسلام را از ریشه یرکند. خصم زبون باور دارد و به این مهم دست یافته است برای براندازی اسلام باید اخلاق را در بنیاد خانواده ویران نمود و بدون شک برای نابودی این عنصر انسان ساز از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

در عصر جدید که جنگ سخت در رویارویی با اعتقادات سرزمین اسلامی کارساز نیفتاده است، دشمن با پیاده کردن جنگ نرم و رواج بداخلاقی و همینطور برانگیخته نمودن احساسات مردم ساده زیست سعی دارد تا در این جبهه به عقاید و اصالت مردم ورود نماید و بیش از پیش نگذارد اسلام در جان و وجود نسل های جوان رخنه نماید.

 

امروز وقتی به وضوح می بینیم که دیش های  ماهواره ای در دل زندگی مردمانی نفوذ کرده است که از کوچکترین نیازهای ضروری زندگی به فغان آمده اند، این نشان از رد پای دشمنی است که به صورت مرموذانه سعی در براندازی اخلاق در خانواده هایی را دارند که عمری را با اخلاق مداری و ساده زیستی طی طریق نموده اند.

 

اکثر سریال ها و برنامه های ماهواره ای به راحتی و بدون هیچ سانسوری، مسائل جنسی را مطرح می کنند و نمایش می دهند. این شیوه ارائه اطلاعات حتی در آگهی های بازرگانی ماهواره ای نیز به وفور دیده می شود. متاسفانه بارها مشاهده شده فرزندان کوچک خانواده نیز بدون هیچ محدودیتی و در کنار والدین خود به تماشای این صحنه ها پرداخته اند و این در حالی است که هیچگونه ظرفیتی برای پذیرش اینگونه اطلاعات ندارند، در نتیجه تحت تاثیر آن قرار می گیرند. بلوغ زودرس یکی از نتایج منفی این مسئله است. الگوگیری و تکرار اعمال مشاهده شده با فرزندان کوچکتر نیز، بارها به علت همین مسئله گزارش شده است.

تبلیغات غلط و غلو شده در شبکه های ماهواره ای که دائما بر توانایی های جنسی افراد مجرد و متاهل تاکید می کنند، می تواند زمینه ساز شکل گیری باورهای غلط و کسب اطلاعات نادرست در زمینه مسائل جنسی افراد شود. این برنامه ها و تبلیغات که هدفی جز فروش محصولات خود ندارند، باعث شده اند بسیاری درباره چگونگی و توانمندی های جنسی خود شک کنند و در پی درمان های نادرست بروند. از سویی اطلاعاتی که برنامه های ماهواره ای درباره چگونگی روابط عاطفی در سریال ها و فیلم های خود نشان می دهند، باعث شکل گیری سبک های نادرست ارتباطی بین جوانان می شود.

 

تاثیر برنامه های ماهواره ای بر روی فرزندان خانواده ها یا همین نوجوانان و جوانان بیشتر است، به طوری که این گروه زمان بیشتری را صرف تماشای برنامه های ماهواره ای می کنند. این برنامه ها ارزش ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت گیری های ارزشی متفاوتی را تبلیغ و عرضه می کنند که باعث می شود به مرور زمان فاصله روانی بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر شود و به انقطاع یا گسست نسلی بینجامد.

تماشای صرف و غیرنقادانه ای برنامه های متنوع ماهواره ای و مقایسه منفی خود با شخصیت ها و داستان های این برنامه ها، می تواند خوراک لازم، برای ایجاد یک درگیری حسابی بین زن و شوهر را فراهم کند. در واقع باید بپذیریم برنامه های ماهواره ای در فضا و جامعه دیگر ساخته شده و منطبق با هنجارها و ارزش های آن جامعه است که به طبع، برخی از این هنجارها و ارزش ها، با جامعه ما تداخل دارد و حتی متضاد است؛ حال اگر بخواهیم زندگی خود و همسرمان را با توجه به مشاهدات برنامه های ماهواره ای مقایسه، تفسیر و ارزیابی کنیم، خوب معلوم است که به در بسته می خوریم.

این در بسته می تواند منبع ناکامی، سرخوردگی و خشم ما را فراهم کند و در نتیجه باعث بروز تنش و درگیری در محیط خانواده شود. مقایسه های ذهنی نادرست، انتظارات نامعقول، توجیهات اشتباه، نارضایتی بی مورد، حسادت، روابط پنهانی و ... در روابط همسران، همگی می تواند ناشی از تاثیر همین برنامه های ماهواره ای باشد.

شاید بارها پیش بیاید در خانه مشغول تماشای برنامه های ماهواره ای هستیدو عملا ورود، خروج یا صحبت های سایر اعضای خانواده خود را متوجه نمی شوید. این مسئله یکی از آسیب زاترین پیادهای استفاده مفرط از برنامه های تلویزیونی و ماهواره ای است که باعث می شود، ارتباط برقرار کردن و تعاملات بین خانوادگی و حتی دوستان خودرا در اولویت دوم قرار دهیم و زمان بیشتری را به تماشای برنامه های مختلف بپردازیم. این مسئله خود به مرور باعث ایجاد فاصله روانی بین همسران، فرزندان، والدین و دوستان می شود.

 

تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای آن هم تا پاسی از نیمه شب، باعث کاهش عملکردهای آموزشی و تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان می شود؛ بطوری که در کلاس درس دائما چرت می زنند و وقت کمی را نیز برای انجام تکالیف درسی و آموزشی خود می پردازند. همچنین افراد بزرگسال نیز در محیط کار با مواردی چون تاخیر،غیبت و اهمالکاری روبرو می شوند که باعث افت عملکرد شغلی آنان می شود.

به هرحال؛ وقتی ماهواره به طور فرآگیر در محروم ترین منطقه جغرافیایی این کشور راهی برای خود پیدا می کند باید به رد پای دشمن اخلاق و مبارزه با نهاد استوار خانواده شک کرد و به خود تلنگری بزنیم که این صراط راهی است برای هموار کردن براندازی بنیان مستحکم اخلاق در بین جامعه که به ایجاد فاصله ها و خلاهای عاطفی خواهد انجامید.

 

به نظر می رسد باید مسئولان و متولیان امر این قضیه با ایجاد فرهنگ سازی مناسب و جایگزین کردن برنامه های درخور و شایسته برای اوقات فراغت بخصوص برای نسل جوان راه ورود این دشمن دیرینه اخلاق مداری را سد نمایند و نگذارند دشمن بی قید و شرط لطمه ای به کانون گرم اخلاق در خانواده وارد نماید.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی