نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. بهمن 1396 - 7:17
جایی که دانشگاه باید مامن و پناهگاه تک تک واژه های علمی باشد، این روزها به دلیل عدم برخورداری از کفالت علمی و همینطور صیانت نکردن از مقوله دانش اندوزی در بدترین وضعیت کسالت وار خود بسر می برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ با نگاهی به گذشته و تفسیر دانش و علم در جامعه و خانواده ها می توان والای برتر و دانش اندوزی را بهتر ترجمه نمود و به این مهم پی ببریم که مدرک گرفتن در مقاطع گوناگون دارای قرب و منزلت خاصی بود. سطح کیفی و کمی علم و ارتقاء به مدارج علمی بالاتر در نوع خودش آنقدر درای قرب و منزلت بود که می توان برای رسیدن به این درجه های علمی را به عنوان هفت خان رستم تلقی نمود که برای عبور از آنها باید جهد و تلاش بسیاری نمود.

 

هرچه زمان به جلو حرکت می کند عقربه های ساعت خلاف حرکت علمی در اکثر دانشگاهها و موسسات عالی را نشان می دهد و با یک رکود نسبی و سایه افکندن بر منزلت علم و دانش اندوزی این مراکز علمی به کانون مدرک گرایی تبدیل می گردد. جایی که دانشگاه باید مامن و پناهگاه تک تک واژه های علمی باشد، این روزها به دلیل عدم برخورداری از کفالت علمی و همینطور صیانت نکردن از مقوله دانش اندوزی در بدترین وضعیت کسالت وار خود بسر می برد.

امروز به هرجا گامی می نهیم بنرهای تبلیغاتی و پارچه نوشته هایی می بینیم که برای بدست مدرک فقط پول و سرمایه های مادی در مراکز دانشگاهی و موسسات علمی لحاظ می گردد غافل از اینکه این راهکار می تواند در آینده نه چندان دور و با فاصله گرفتن مدرک های قدیمی با نوع جدیدش به اتفاق فاجعه ای منجر گردد که در اصل باید به ذبح علم وسواد در قتلگاه بی عدالتی به نحوه آموزش آن استناد نمود.

 

اين حكايت خيلي از فارغ‌التحصیلان امروزي است، جواناني كه با سوداي مدرك پا در دانشگاه‌ها گذاشتند و نتيجه‌اش شد آمار بالاي فارغ‌التحصیلان بيكار. اوايل ليسانس بود، بعد فوق‌ليسانس آخر هم رسيد به دكترا! سير مدرك‌گرايي روزبه‌روز همزمان اوج مي‌یرد و همزمان با اين اوج‌گيري از ارزش مدرك‌هاي تحصيلي كاسته مي‌شود و امروزه كار به جايي رسيده كه ديگر نه ليسانسيه‌ها ارج و قرب سابق را دارند و نه حتي به كمتر از آن راضي مي‌شوند!

 

 يكي از بزرگترين تبعات اين مدرك‌گرايي كه در جامعه نمود عيني هم پيدا كرده اين است كه ديگر كسي حاضر نمي‌شود با وجود داشتن مدرك تحصيلي بالا كار خدماتي يا حتي با شأن و منزلت متوسط انجام دهد، همه خواهان ميزي هستند كه شأن مدرك تحصيل‌شان حفظ شود و كارهاي ديگر هم لابد بماند براي بقيه، همان بقيه‌اي كه نخواسته‌اند تمام عمر و زندگي‌شان را پشت صندلي‌هاي دانشگاه بگذرانند و به مدارج معمولي‌تر هم راضي شده‌اند، همان بقيه‌اي كه بنابر آمارهاي رسمي هم روزبه‌روز تعدادشان درحال كاهش است.

 

طبق گزارش‌ها، ایران ٥ برابر کشورهای پیشرفته دنیا دانشگاه دارد. ٢‌هزار و ٦٤٠ دانشگاه در كشورمان وجود دارد و اين آمار به قدري بالاست كه حتي دو کشور پرجمعیت آسیایی یعنی چین و هند در رده‌های پایین‌تری از ايران قرار دارند. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای چندمین بار از زمان حضورش در این وزارتخانه نسبت به آمار بالای بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اخطار داد.

به نقل از وزیر تعاون و کار و امور اجتماعی،نرخ بیکاری تحصیلکرده‌های دانشگاهی در بعضی از شهرهای کشور به ۴۰‌درصد هم می‌رسد. در حال‌حاضر براساس آمارهای ارایه‌شده در شورایعالی اشتغال، نرخ بیکاری جوانان٢٤ ‌درصد است که با توجه به نرخ بیکاری ۲/۱۲‌درصد کل کشور، نرخ بیکاری جوانان بیش از دو برابر نرخ بیکاری کل کشور است.

 

آنچه مسلم است اين‌كه تب تند مدرك‌گرايي از مدت‌ها پيش به جان جامعه افتاده و روز‌به‌روز هم داغ‌تر مي‌شود. هرروز آمار مربوط به تعداد فارغ‌التحصيلان بالا مي‌رود و به موازات آن بيكاري نه‌تنها كاهش نمي‌يابد، بلكه بنابر آمارها روزبه‌روز افزايش هم مي‌يابد. حالا بايد ديد كه سر اين رشته دراز به كجا خواهد رسيد و اين وضعيت تا كجا و به چه شرايطي پيش خواهد رفت؟

 

به هرحال؛ به نظر می رسد تب مدرک گرایی در سطح کشور به عنوان فراهم آوردن بیش از پیش آمار بیکاران و فارغ التحصیلان بی تجربه و برخوردار نبودن از فنون افزوده است و رد این ره آورد ویران کننده سطح علم و دانش اندوزی آنچه را متاسفانه موسسات علمی ملاک قرار داده اند همانا دریافت سود بیشتر برای ارائه مدرک های گاها غیرحضوری بر سر درس و کتابت اهتمام ورزیده می شود.

 

باشد مسئولان و متولیان امر قبل از اینکه به فکر مدرک و مدرک گرایی برای جامعه بخصوص جوانان این مرز و بوم باشند راهکاری بیاندیشند تا بعد از اخذ مدرک مورد نظر جامعه بیکاران ما سیر صعودی خود را طی ننماید که در ادامه می تواند به بحرانی ترین موضوع چالش برانگیز کشور مبدل گردد که این روزها بوی آن تا فرسنگها دورتر به مشام می رسد.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا