نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. بهمن 1396 - 14:29
از شهر یاسوج کمی فاصله می‌گیریم و به سمت جاده ارتباطی یاسوج به «سی سخت» می‌رویم. منطقه‌ای در کمتر از ۱۵ کیلومتری شهر یاسوج که به‌واسطه قرار گرفتن در تنگه‌ای زیبا، «تنگ سریز» نامیده می‌شود که امروز با ریخته شدن زباله ها در آن چهره زشتی به خود گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار رودخانه زیبای بشار و در ارتفاع ۱۸۷۰ متری از سطح دریا از جمله شهرهایی است که به علت آب و هوای مطبوع و طبیعت خدادادی و از سوی دیگر مرکزیت این استان، هر روز بر جمعیتش افزوده و به گفته برخی کارشناسان به یک رشد سرطان گونه دچار شده است.

از شهر یاسوج کمی فاصله می‌گیریم و به سمت جاده ارتباطی یاسوج به «سی سخت» می‌رویم. منطقه‌ای در کمتر از ۱۵ کیلومتری شهر یاسوج که به‌واسطه قرار گرفتن در تنگه‌ای زیبا، «تنگ سریز» نامیده می‌شود.

در پیچ و قوس‌های این جاده، مسیری فرعی با تابلویی بزرگ به گردشگران خوش‌آمد می‌گوید و با ورود به جاده تنگ سریز انبوهی از درختان، برای مخاطبان خودنمایی می‌کنند.

 زباله ها معضل پایان ناپذیر پایتخت طبیعت

سالهاست که  معضل زباله در شهر یاسوج و بیشتر در مناطق توریستی به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده که حل شدن آن زمان طولانی را سپری کرده است.

 یاسوج که امروز در بین طبیعت دوستان به نام پایتخت طبیعت با داشتن رودخانه های خروشان، جنگل های بلوط و طبیعت زیبا  معرفی شده ،شهروندان بیشتر این مناطق در دفن زباله ها و پسمانده های خانگی خود گیر افتاده است.

مطابق با ماده 7 قانون مدیریت پسماندها؛ مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آن ها به عهده شهرداری و دهیاری ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداری ها می باشد. مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی ویژه به عهده تولید کننده خواهد بود. در صورت تبدیل آن به پسماند عادی  به عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود. 
تبصره – مدیریت های اجرایی می توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار نمایند. 

 تولید 160  تن زباله بصورت روزانه درسطح شهر یاسوج

گفتنی است تولید روزانه زباله در سطح شهر یاسوج قریب به 160 تن است که این مقدار به صورت ماهانه بیش از 4100 تن می شود و سرانه تولید زباله در کشور ۸۶۰ گرم برای هر نفر است که این میزان برای هر نفر در کهگیلویه و بویراحمد یک کیلوگرم هست.

برای رفع این معضل نیاز است که مسئولان امر در جهت جمع آوری این زباله ها اقدام کنند و از طرفی این مسیر نیاز به نصب سطل زباله جهت عدم تکرار چنین معضلی دارد.

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی