نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. بهمن 1396 - 8:37
مساله ای كه این روزها جامعه ما به خصوص نوجوانان و جوانان را تهدید می كند، روی آوردن به پرورش اندام و مکمل های نیرو زا به جای ورزش است كه استقبال از آن به شدت دیده می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ امروز در بازار که قدم می زنیم شاهد جوانان و مردان رده های سنی مختلفی هستیم که با کوله پشتی منحصر بفرد خود روانه باشگاههای ورزشی بخصوص پرورش اندام هستند که با فیگور خاصی در رفتارشان شاهد تغییر رویه ای در اخلاق قبل و بعد از ورود به باشگاه این مردم هستیم.

باشگاه و باشگاه داری و آن هم در نوع پرورش اندام این روزها در سطح کشور از شلوغ ترین اماکنی هستند که با کمی التفات می توان روند رو به رشد این این مقوله را مورد بحث و بررسی قرار داد. تاثیر باشگاههای پرورش اندام بر اخلاق و نوع رفتار جوانان در سطح جامعه به یکی از مولفه های چالش برانگیز تبدیل شده است که این نکات اخلاقی در پرتو مکمل های انرژی زا موجب دردسر خانواده هایی گردیده است که از وجود این پودرهای گرانقیمت اظهار گلایه و شکایت دارند.

تبلیغات بیش از حد و احساسی عمل کردن جوانان در مواجهه با موج بلند عضله سازی سبب گردیده است که هر روز بیش از پیش بازار مکمل های غذایی رونق بیشتری به خود بگیرد و در این سودای جوانانی و غرورهای کاذب جای پای کالاهای قاچاق و تقلبی به بازار ایران از راههای مختلف و توسط دلالان سود جو باز گردد.

 

وقتی مرز بین اخلاق و ورزش در جامعه رعایت نشود و سلامت جسم را با توجه به بعد روحی و روانی به اشتباه بگیریم باید این روزها شاهد نابهنجاری های اجتماعی در سطح جامعه باشیم که تعداد کثیری از افراد در سطح خیابان ها با تی شرت های مختص به باشگاههای بدنسازی با تصویرهای حک شده بر روی آنان به روش غربی می تواند غروب اخلاق را در این وادی به تفسیر نشینیم.

مصرف مكمل های ورزشی و داروهای نیروزا یكی از بزرگترین خطراتی است كه جوامع بشری و به ویژه نسل جوان را تهدید می كند.خطر سوء مصرف داروهای نیروزا باعث بروز عوارض خطرناكی شده كه به شدت سلامت جامعه و به ویژه ورزشكاران جوان را به خطر انداخته است.

مساله ای كه این روزها جامعه ما به خصوص نوجوانان و جوانان را تهدید می كند، روی آوردن به پرورش اندام به جای ورزش است كه استقبال از آن به شدت دیده می شود. جوانان به دلیل روحیه و سنشان ، تشنه خودنمایی هستند.ورزش هم یكی از ابزارهای این كار است.پرداختن به ورزش برای كسب مقام های قهرمانی و شهرت،قابل قبول و توجیه پذیر است. ولی وقتی هدف جوان به هدفی سطحی مانند مطرح كردن خود از طریق زیبایی اندام ، آن هم با مصرف مواد نیروزا نزول پیدا می كند باید با دقت بیشتری این موضوع را پیگیری كرد زیرا آثار منفی مصرف این مواد امروزه بر همه پیداست.

 

خودباوری نقش بسیار مهمی در گرایش نوجوانان و جوانان برای انتخاب این ورزش دارد، خودباوری تصوری است كه شخص از خود و احساس رضایتی است كه از بدن و اعمال خود دارد. این حس از دوران كودكی شروع به رشد و شكل گیری می كند و هرگاه نوجوانان به این خودباوری نرسد، برای آنكه احساس شكست و سرخوردگی اش را سركوب كند به هر كاری دست می زند.

زیبایی اندام و میل به داشتن اندامی ایده آل راهی است برای رسیدن به خودباوری، خانواده، نخستین محیطی است كه نقش بسزایی در شكل گیری خودباوری كودك دارد.والدینی كه كودك خود را با تمام ویژگی هایی كه دارد و به همان صورتی كه هست می پذیرند فرد خودباوری را برای آینده تربیت می كنند و در این مسیر والدین خودباور، فرزندان خودباور تربیت می كنند.هرگونه برخورد در دوران كودكی می تواند این حس خودباوری را در شخص تقویت یا تضعیف كند.

 

یكی از بارزترین خصوصیات دوران نوجوانی این است كه شخص بسیار به اندام و ظاهر خود توجه می كند و در بیشتر مواقع از آنها رضایت ندارد اما رفتار خانواده در چنین شرایطی می تواند نوجوان را به سمت و سوی خودباوری هدایت كند یا برعكس كاری كند برای رسیدن به شرایط مطلوب ، دست به هر اقدامی بزند و هركاری را دنبال كند.

تجارت و خرید و فروش داروهای نیروزا،برای بسیاری از مربیان منبع درآمد زیادی است به طوریكه متاسفانه در بسیاری از باشگاه های بدن سازی، مربیان و یا برخی از ورزشكاران قدیمی تر به نوجوانان توصیه می نمایند كه از این داروها استفاده كنند و در قبال مبلغی گزاف داروها و مكمل ها را در اختیار آنان می گذارند.این امر باعث می شود كه ورزشكاران جوان رو به سوی مصرف مواد و داروهای نیروزای ممنوعه نموده و به عوارض دردناك آن دچار شوند.

 

مصرف مكمل های ورزشی و داروهای نیروزا یكی از بزرگترین خطراتی است كه جوامع بشری و به ویژه نسل جوان را تهدید می كند.خطر سوء مصرف داروهای نیروزا باعث بروز عوارض خطرناكی شده كه به شدت سلامت جامعه و به ویژه ورزشكاران جوان را به خطر انداخته است. خانواده ها روزی متوجه این مسئله می شوند كه عوارض غیر قابل جبران جسمی و روانی داروهای نیروزا فرزندان آنها را در معرض نابودی قرار داده است.

به هرحال؛ تا زمانی که مرز بین اخلاق و ورزش را به خوبی نشناسیم و اسیر تبلیغات غرب گردیم، بدون تردید راه ورود مکمل های غذایی و انرژی زا هر روز در بازار بیشتر نمود پیدا می کند و با فروش گرانبهای این مواد های کاذب و همینطور بار ملی افزوده بر خانواده های بی بضاعت می تواند در آینده نه چندان دور به یک سونامی ویرانگر در مبحث سلامت روحی و اخلاقی منجر گردد.

 

ضرورت می طلبد با روشن شدن این موضوع و شناخت بیشتر نسبت به ورزش های سالم و بدون دردسر، صراط سالم زیستی را در پرتو رعایت اخلاق در همه ابعاد برای جامعه هموار سازیم و با وارد شدن بارهای روانی و مالی که در اثر غفلت خانواده ها و افراد سودجو و منفعت طلب جلوگیری نماییم.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی