نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. بهمن 1396 - 10:03
عدم مدیریت صحیح در نحوه بهره برداری اصولی از گیاهان منطقه ای این استان، قاچاقچیان داروهای گیاهی با سوء استفاده و دلالی آسان و همینطور خشکسالی پی در پی سبب شده است هرسال بیش از پیش با ریشه کن شدن این جان داروهای ذی قیمت و نایاب به انقراض نزدیکتر شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ در كشور ما گونه‌هاي فراواني از گياهان مرتعي و بومي وجود دارد كه از قابليت‌هاي گوناگوني در زمينه‌هاي خوراكي ، دارويي يا علوفه‌اي برخوردارند. گياهان كوهي به ‌دليل داشتن ارزش غذايي و دارويي از جمله منابع طبيعي هستند كه همواره مورد توجه انسان بوده‌اند . با اين حال در دهه‌هاي اخير بهره‌برداري بي‌رويه و نامناسب از اين گياهان موجب شده است تا شماري از اين گونه‌ها در معرض انقراض قرار گيرند.

استان كهگيلويه و بويراحمد با قرار گرفته در دامنه هاي زاگرس نيز از اين نقيصه مستثني نبوده و با داشتن یک میلیون و 724 هزار و 100 هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی محل رويش گونه هاي مختلف گياه مرتعي است كه رقم آن به 470 نوع مي رسد. هر سال و در آغاز بهار تعداد زيادي از اهالي روستاها و شهرها ، با روي آوردن به دامن سبز و بكر طبيعت استان و جمع‌آوري سبزي‌هاي كوهي ، آنها را در ميدان‌ها و خيابان‌هاي ياسوج به فروش مي‌رسانند كه اين برداشت بي‌رويه علاوه بر ازبين بردن پوشش گياهي ، موجب نابودي زيست بومی منطقه نيز مي‌شوند.

زرآبي،كرفس،آنغوزه،ريواس،بيله‌هر،موسير،كنگر،ليزك و تره‌كوهي برخي از گياهان خوراكي و دارويي اين استان هستند كه آن‌ها را گل نداده مي‌چينند تا معاش روستائيان و خوراك اهالي شهر شود. وضعیت ریشه کن کردن گیاهان خوراکی ـ دارویی در کهگیلویه و بویراحمد دل هر دوستدار طبیعتی را به درد می آورد. آهسته آهسته بیلهر، سبزی کوهی، کنگر و دیگر گیاهان کوهی در پياده روها سفره هاي رنگارنگ از گياهان كوهي را مزین می سازد كه در این مقوله غم انگیز نامي از مهرباني بر سر اين سفر ها نيست.

سرزمین چهارفصل استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به تنوع آب و هوایی منحصر بفرد خود دارای انواع گیاهان دارویی است که به دلیل نبود کارخانه های فن آوری در عرصه پزشکی موجب به غارت رفتن و ریشه کن شدن گیاهانی شه که در آینده ای نه چندان دور می تواند به انقراض آنها منجر شود.

عدم مدیریت صحیح در نحوه بهره برداری اصولی از گیاهان منطقه ای این استان، قاچاقچیان داروهای گیاهی با سوء استفاده و دلالی آسان و همینطور خشکسالی پی در پی سبب شده است هرسال بیش از پیش با ریشه کن شدن این جان داروهای ذی قیمت و نایاب به انقراض نزدیکتر شوند.

توان رشته کوه زاگرس در رویش گیاهان دارویی در پرتو برف های دنای استان  کهگیلویه و بویراحمد آنچنان قابل توجه است که هیچگاه نمی توان از گیاهان کوهی آن همچون آویشن، برنجاس، چویل و دیگر رویش های خدادادی آن به همین راحتی دل بکنیم. دمدمه های بهار که با رایحه دلنواز علفهای عنبربوی زاگرس همراه می گردد بدون تردید شمیم جانفزای داروهای گیاهی و رستنی های خودرو آنچنان بر دل و جان می نشیند که استفاده درمانی از این گیاهان کوهی از صد مرحله شیمی درمانی های مصنوعی و تصنعی سبقت می گیرد.

کوهستانی بودن منطقه کهگیلویه و بویراحمد و صعب العبور بودن این استان توان برخورداری از پتانسیل رویش های گیاهان دارویی مختلف را به درستی تفسیر می نماید که جایگاه درمان های سنتی و داروهای کوهی در میان اهل اعتقاد به درمان های گیاهی در قبایل و طوایف مختلف به استجابت ایمان می نشیند.

اگر در نیمه اول بهار هرسال گذرتان به بازارهای استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج افتاده باشد دل هر انسان طبیعت دوستی به درد می آید که چطور مردمان ساده زیست و کم بضاعت این دیار با ریشه کردن گیاهانی نظیر بیلهر، تره کوهی، کنگر و دیگر گیاهان منحصر بفرد ارتزاق می نمایند. آگاه نبودن از کم و کیف نحوه بهره برداری و عدم مدیریت اصولی از نحوه کم و کیف از گیاهان کوهی سبب شده است که عمر آنها رو به زوال و نابودی کشیده شوند.

به هرحال: این روزها گیاهان دارویی مختص به کوههای زاگرس نشین استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل خشکسالی و عدم مدیریت صحیح از طرف اهالی مردمان کوه رو و همینطور فرصت طلبان سودجو حال و روز خوشی را سپری نمی کند و به نظر می رسد مسوولان و متولیان امر باید تدابیری بیاندیشند که ضمن صیانت از این جان داروهای شفابخش با ایجاد کارخانجات قابل فرآوری برای تهیه دارو، فرصت اشتغالزایی بومی و اقتصادی را برای این منطقه طبیعت خیز فراهم بیاورند.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی