نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. بهمن 1396 - 7:04
پایان یافتن علوفه های دامی و دلواپسی دامداران برای تغذیه آینده دام های خود، باعث شده است که این قشر زحمت کش آینده مبهمی را برای شغل پرمشقت خود در اذهان ترسیم نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ در پی عدم نزولات به موقع آسمانی و گذرا بودن سامانه کم بارشی بر منطقه جنوب کشور دامداران استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کم بودن علوفه دامی و عدم رویش علف در آخرهای سال جاری که به دلیل خشکسالی سبب گردیده است که دامداران این منطقه، دام خود را که یگانه امرار معاش خانواده هخود را به دوش می کشند چاره ای جز به حراج گذاشتن نداشته باشند.

 

خشکسالی از دیدگاه کارشناسان متخصص تعاریف متعددی دارد اما بطور کلی خشکسالی عبارت است از اینکه میزان بارندگی اگر در یکسال زراعی کمتر از متوسط بارندگی مرسوم ورایج در یک منطقه باشد گوییم درآن منطقه خشکسالی اتفاق افتاده است.

با ازعان به اینکه کشور ما در کمربند خشکی جهان قرار گرفته است لذا خشکسالی متوالی یا متناوب دور از انتظار نیست بنا برین همواره بایستی آمادگی روبرو شدن با خشکسالی را داشته باشیم و با ارائه راهکارهای علمی وفنی از اسیب های بیشتر به منابع طبیعی و کشاورزی جلوگیری کنیم.

 

بررسی های بعمل آمده از سیمای کلی مناطق مورد مطالعه از جنگلهای استان نشان می دهد که به دلیل کم بارشی وخشکسالی در سالیان اخیر در جنگلهای استان اکثر درختان جوان وجست گروههای بلوط ضعیف وعلائم سرخشکیدگی به وضوح نمایان است.

بنا به گفته اهالی بومی ساکن در منطقه سرخشکیدگی درختان به صورت فعلی تا کنون سابقه نداشته و بیشتر مربوط به خشکسالی مکرر و کم بارشی طی دو سال اخیر می باشد. مع الوصف مشاهده درختان و بررسی دقیق توسط کارشناسان بخش تحقیقات جنگل بیانگر این موضوع است که درختان جوان وشاخه زاد وجشت گروهها بیشتر در معرض خشکیدگی قرار گرفته اند درحالی که درختان دانه زاد کهن احتمالا به دلیل طیف وسیع بردباری در مقابل شرایط نامساعد محیطی و گسترش ریشه ها وجذب بهتر رطوبت از اعماق خاک شاداب و سرحال ترمی باشند.

هر سال در چنین مواقعی ریزش قطرات باران موجب رویش علفهای خود رو در دامنه همیشه سبز زاگرس نشین می گردید تا زمین بکر و طبیعت خیز این وادی ردای سبز فاخر را بر تن می پوشید و در سایه سار آن دامپروران بتوانند گله های گوسفند خود را برای سال آینده پروار می نمودند.

 

امسال هرچه به پایان سال نزدیکتر می شویم منع شدن باران از سوی آسمان امید دامپروران و کشاورزان به یاس و ناامیدی مبدل می گردد تا امروز به این مهم دست بیابند که دامپروری و کشاورزی در گرو رحمت بی بدیل الهی است که در صورت عدم نازل شدن خسارات جبران ناپذیری به این جامعه سخت کوش وارد می شود.

پایان یافتن علوفه های دامی و دلواپسی دامداران برای تغذیه آینده دام های خود باعث شده است که این قشر زحمت کش آینده مبهمی را برای شغل پرمشقت خود در اذهان ترسیم نماید که اگر این روند خشکسالی همچنان ادامه بیابد بدون تردید خسارات جبران ناپذیری به جامعه چه از لحاظ اقتصادی و چه از طریق بار روانی وارد خواهد آمد.

 

به هرحال؛ با روند عدم بارش باران و خیزش آب در اعماق پایین زمین که این روزها سفره های زیر زمینی به صورت غیر مجاز در حال تخلیه است، بحران کم آبی و خشکسالی علاوه بر اینکه بر روند تغییر اکوسیستم زیست محیطی دارد می تواند در آینده نه چندان زندگی معیشتی طیف عظیمی از خانواده هایی که یگانه امرار و معاش آنها از طریق دامنپروری و کشاورزی می گذرد را مورد چالش قرار دهد.

این فرسایش زیست محیطی و خشک شدن طبیعت بکر و خدادادی پایتخت طبیع ایران باعث شده است که دامدران این منطقه از آینده دامپروری ناامید گردند و فرصت طلبان چوب دار از نهایت این ناامیدی بهره ببرند و چوب حراج را بر گله های گوسفندی بگذارند که گوشت آنها در قصابی ها به طرزی درد آسا بر خریداران سنگینی می نماید.

انتهای پیام /

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی