نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. بهمن 1396 - 7:14
استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پراکندگی جمعیت و عشایری بودن اکثریت مردمان این منطقه، دارای سکونت گاههای سنگی با ساخت و سازهای اولیه است که برای زندگی کردن ایمن نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پراکندگی جمعیت و عشایری بودن، اکثریت مردمان این منطقه دارای سکونت گاههای سنگی با ساخت و سازهای اولیه است که برای زندگی کردن ایمن نخواهد بود.

 ساختن چنین کلبه هایی با سنگ و چوب می تواند با کوچکترین لرزش زمین و یا با جرقه ای سبب تلفات جانی و مالی مردمی از دیار زاگرس نشین باشد که این روزها در اوج فقر و بدبختی مجبور به گذران روزگار در دخمه های خود هستند.

خانه های سنگی روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد به دلیل دست ساز بودن که با کمترین امکانات اولیه در دسترس که همان سنگ و چوب است موجب شده است که در فصل سرد زمستان و روزهای بارانی از پهنای ترک خورده سقف های گلی شان آب چکه نماید و در تابستان هم به دلیل فصل خاص خود لانه جانوران خزنده و موذی گردد که این هم در نوع خودش می تواند دردسرهای بزرگی به دنبال داشته باشد.

آنچه در این بین برای هدف و منظور از سخن ما مشخص شده است تا به آن بپردازیم،همانا؛ قرار گرفتن استان کهگیلویه و بویراحمد در مسیر کمربندی زلزله است که اگر زمین دچار خشم درونی گردد باید در انتظار فاجعه ای باشیم که می تواند در آمار سبب خسارات جبران ناپذیری در سطح استان و جامعه گردد.

ورود به مبحث مقاوم سازی خانه های روستایی سالهاست که در دستور دولت قرار گرفته است و با توجه به اعتبارات تخصیصی، سالیانه  می توان مهم بودن این قضیه را بیش از پیش مورد توجه قرار داد. آنچه در این سالها در مقوله مرمت و مقاوم سازی خانه های روستایی مورد نظر است همانا؛ توجه ویژه به لطمات ناشی از بلایای طبیعی است که در اثر مجهز نبودن این خانه ها به مصالح استاندارد و عدم کار کارشناسی در جهت ساخت و ساز آنهاست که به نظر می رسد برای تسریع در این کار مهم باید مسئولان و متولیان اهتمام ویژه ای به خرج دهند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوستانی و همینطور صعب العبور بودن بیشتر راههای روستایی متاسفانه مردم کم بضاعت هنوز به سبک اجداد و نیاکان شان در ساخت و ساز خانه های سنگی اهتمام می ورزند و این امر به دلایل متعدد بخصوص همان ایلاتی و عشایری به صورت موروثی به آنها رسیده است.

به هر حال؛ کهگیلویه و بویراحمد دیار خانه های سنگی با مردمانی پرتلاش و سخت کوش که به دلیل محروم بودن از امکانات رفاهی هنوز که هنوز به سبک اجدادشان در خانه هایی گذر زندگی دارند که با ورود میدانی می توان اوج فقر و ندارمی را در پستوی محرومیت آنان به نظاره نشینیم. مردمی بی شیله پیله و ساده زیست که اگر به زیر بناهای زیست محیطی در قالب خانه سازی توجه نگردد هر لحظه احتمال سونامی بلایای طبیعی را به انتظار نشینیم.

انتهای پیام /

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی