نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. بهمن 1396 - 13:09
معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: عملیات اجرایی سدتنگ سرخ به منظور تأمین آب شرب پایدار و دراز مدت شهر یاسوج، شهرک‌های صنعتی و روستاهای شهرستان بویراحمد با اعتبار 150 میلیارد تومان آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد آب‌های سطحی به عنوان یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور شناخته شده که داشتن 20 درصد جنگل‌های زاگرس نیز سند درستی برای اثبات این حقیقت است ولی حق آبه استان از این آب‌ها چنان ناچیز است که حتی در تامین آب شرب بسیاری از مناطق با مشکل روبه‌رو است.

درحالی که  بزرگترین مزیت نسبی استان دارابودن منابع آبی سرشار  است اما مدیریت منابع آب و استفاده از این مزیت به تازگی در استان آغاز شده است.

در سفر سال گذشته هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که در ابعاد و اهداف سد تنگ سرخ تغییراتی صورت گیرد که این طرح با این اولویت به‌طور جدی در حال انجام است.

پروژه ساخت سد تنگ سرخ، در تاریخ 23 آذرماه 90 توسط وزیر وقت نیرو کلنگ زنی شد که دارای مجوز تخصیص آب از حوضه کارون بزرگ به میزان 189.9 میلیون مترمکعب است.

شهر یاسوج که عنوان پایتختی طبیعت را به خود اختصاص داده است به عنوان یکی از شهرهای پر آب کشور شناخته می شود که در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و با میانگین بلند مدت بارش ۸۳۰ میلیمتر، چندین رودخانه کوچک و بزرگ و چشمه پرآب را در اطراف خود پذیراست.

رودخانه بشار یکی از مهمترین ظرفیت ها و زیبایی های طبیعی یاسوج پایتخت ملقب به طبیعت بوده که وجود دو پارک بزرگ در اطراف این پارک و بهره بردن از ظرفیت های آن، روحی دوباره به این رودخانه وحشی در جنوب ایران بخشیده است.

رودخانه بشار که یکی از مهمترین سرچشمه های رودخانه بزرگ کارون در جلگه خوزستان بوده از سرچشمه های زاگرس جنوبی و از چشمه های روستای تنگ سرخ و کوههای دهنو سرچشمه می گیرد و شهر زیبای  یاسوج و زمین های کشاورزی اطراف آن را آبیاری می کند.

بشار رودخانه‌ای است به طول ۱۲۰ کیلومتر که از مرز کهگیلویه و بویراحمد با فارس آغاز می‌شود و در مرز کهگیلویه و بویراحمد با چهارمحال و بختیاری، آنجا که کارون را می‌زاید، تمام می‌شود.

سد خاکی تنگ سرخ از نوع سنگ ریزه با هسته رسی در منطقه تنگ سرخ بویراحمد و بر روی رودخانه بشار در 35 کیلومتری یاسوج احداث می‌شود.

در طرح اولیه، سد تنگ سرخ 66 متر ارتفاع، 917 متر طول، عرض تاج 10 متر و با حجم مخزن در رقوم نرمال بهره برداری 125 میلیون متر مکعب در سال و حجم تنظیم مخزن آبگیری سالانه 200 میلیون متر مکعب پیش بینی شده بود.

25 میلیون متر مکعب از این میزان آب سد برای آشامیدنی شهر یاسوج، 42 میلیون متر مکعب برای تأمین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و 17 میلیون متر مکعب برای تأمین آب صنعتی یاسوج، 72 میلیون متر مکعب برای تأمین آب آشامیدنی شهرستان شیراز و 33 میلیون متر مکعب برای مصارف زیست محیطی رودخانه بشار در نظر گرفته شده بود.

مدیرعامل شرکت پیماب مجری طرح سد تنگ ‌سرخ یاسوج می گوید: معدن رس در کنار این سد هم بسیار باکیفیت است که به ساخت سد کمک می‌کند و این سد با توجه به این شرایط می تواند تا سال 97 به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به اینکه این سد از پارسال تا تیر امسال تعطیل بود، می گوید: اتمام سد تنگ سرخ به 184 میلیارد تومان نیاز دارد. 
طرح سد تنگ سرخ 180 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد .

لطفی می افزاید: 72 میلیون مترمکعب از آب این سد برای آشامیدن به شیراز اختصاص یافته و 25 و پنج دهم میلیون مترمکعب سهمیه آشامیدن، 44 میلیون متر مکعب کشاورزی و بقیه سهمیه صنعت کهگیلویه و بویراحمد است.با ساخت این سد آب شهر یاسوج و بیش از 100 روستای شهرستان بویراحمد با جمعیتی بیش از 200 هزار نفر و افزون بر 3 هزار هکتار اراضی کشاورزی و همچنین آب آشامیدن و کشاورزی روستاها، شهرها و استان های همجوار پایین دستی تامین خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد اردیبهشت 95  با بیان اینکه پروژه سد تنگ سرخ از سال ۹۰ کلنگ‌زنی شده است،گفت: این پروژه تا کنون ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عزیز فیلی معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد در برنامه زنده رادیویی استان و توسعه بیان کرد: عملیات اجرایی سدتنگ سرخ به منظور تأمین آب شرب پایدار و دراز مدت شهر یاسوج، شهرک‌های صنعتی و روستاهای شهرستان بویراحمد با اعتبار 150 میلیارد تومان آغاز شده است.

حال باید دید که پس از 6 سال باید دید که این پروژه با این عملیات اجرایی به نتیجه می رسد یا اینکه همانند برخی از پروژه های استان کهگیلویه وبویراحمد که 12 و 20 ساله شده اند، به بهره برداری می رسد یا نه؟

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی