نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. بهمن 1396 - 7:01
یاسوج به عنوان مرکز پایتخت طبیعت ایران، یکی از شهرهای توریستی و گردش پذیر ایران است که بیشتر شهرک ها و محله های پر جمعیت آن فاقد مسجد و اماکن مذهبی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ مسجد به عنوان پایگاه ارزشی و اعتقادی و قبله گاه مسلمانان جهان و طلیعه شعور و احساس در سر تعظیم به درگاه خداوند بی مثال است. آنانکه با مسجد پیوند مهربانی بسته اند به خوبی می دانند که وجود خانه خدا در هر مرحله و یا منطقه ای جایگاه تکریم خاصی دارد که تمامی اعتقادات دینی و مذهبی رآن محل یا شهر در آن برگزار می کنند.

 

مسجد مسیر فلاح و رستگاری دلدادگان عشق به معرفت ذات ازلی است و نقطه اتصال با وحدانیت بنده پرور می تواند در سخت ترین مراحل زندگی که انسان دچار لغزش در وادی زندگی گردیده است به آرامش روح و خاطر بشریت منجر گردد. آن زمان که بر فراز مناره های مسجد صدای اذان به گوش می رسد تلنگری دوباره برای به خود آمدن و پیوستن به صراط بندگی است و این همان سرای سعادتی است که تنها در ملجا بی پناهان و خانه خدا جستجو می شود.

آنچه از بررسی نقش مسجد در صدر اسلام بدست می آید، جامعیت مسجد در همه زمینه های عبادی سیاسی، فرهنگی، آموزشی، قضایی و... بوده است؛ و محور همه آنها امامت و پیشوایی در مسجد است که به عنوان مهم ترین مسئله در ساختار و پیکره این مکان مقدس مطرح است و کوچکترین غفلت ولو جزئی، سرانجام به لوث شدن هدف کلی و پایمال گشتن مقصد نهایی خواهد شد.

 

اهمیت این موضوع در ساختار مسجد به اندازه ای است که در زمان حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مدینه، شخص ایشان عهده دار اداره مسجد النبی(صلی الله علیه و آله) بود و در غیاب حضرت(صلی الله علیه و آله) امامت مسجد برعهده کسی بود که توسط آن بزرگوار معین می گردید.

با نگرشی اجمالی به تاریخ مساجد درمی یابیم که مساجد تنها برای ادای فرائض دینی نبوده، بلکه علاوه بر پایگاه تجمع طبقات گوناگون اجتماع برای ادای وظایف شرعی و دینی همواره پایگاهی برای استفاده های علمی، فرهنگی، آموزشی و... برای جوانان بوده است و همانگونه که مساجد محل تصمیم گیری های سیاسی و شروع بسیاری از حرکت های اسلامی و نهضت ها بوده است، در مقابل، روزی که ارتباط با دین و مساجد ضعیف یا قطع شده، ضعف و ناتوانی و شکست را برای ملت ها به دنبال داشته است.

 

 

در تاریخ انقلاب اسلامی نیز مساجد نقش سازنده و مؤثر خود را در تقویت ایمان به هدف و همچنین گردآوری طبقات گوناگون مردم، به خصوص جوانان ایفا کردند. با توجه به مطالب فوق جایگاه و نقش مهم امام جماعت و مسجد به عنوان اولین برنامه ریز، هم در تقویت بنیه دینی و مذهبی و هم به منظور بهره برداری مناسب و مفید از مسائل سیاسی، اجتماعی و ارتقای میزان آگاهی آحاد مردم، آشکار می شود.

یکی از مهمترین اماکنی که انسان با حضور در آن میتواند تقوا کسب کند، مسجد است. مساجد از زمان تأسیس تاکنون همواره به عنوان پایگاهی معنوی و اجتماعی، کارکردهای گسترده ای داشته که با هیچ نهاد مردمی در طول تاریخ قابل قیاس نیست.

 

مسجد دارای دو بُعد عبادی و اجتماعی است؛

بُعد اول بُعد عبادی آن است، معنای لغوی و اصطلاحی مسجد اشاره به همین بُعد و عبادی آن دارد که در لغت به معنای عبادتگاه و محل خضوع و خشوع در برابر خداوند است. بعضی معتقدند محل نماز را به اعتبار سجده، مسجد می خوانند. در اصطلاح هم محلی است که برای مسلمانان جهت اقامه نماز وقف شده است.

بعد دوم آن بعد اجتماعی آن است که محل اجتماع و گردهمایی مسلمانان است. به همین جهت است که در بعضی از زبانها به مسجد، جامع گفته می شود. وجه تمایز مسجد با دیگر معابد بعد اجتماعی آن است و نقش مهمی که مساجد در تهذیب نفس و تربیت نیروی انسانی صالح، در جامعه ایفاء می کنند.

 

نکته دیگری که حائز اهمیت است اینست که مسجد یک پایگاه دینی است. در دین اسلام تفاوتی بین انسانها از جهت جنسیت، ملیت، رنگ پوست و نژاد نیست. بنابراین مساجد نمی تواند پایگاه یک قوم، ملیت یا یک گروه خاص از مردم باشد. همه مومنین حق بهره برداری از برکات و معنویات مسجد را دارند و اساسا نمی تواند عَلَم یک قوم باشد.

با این تفصیل؛ یاسوج به عنوان مرکز پایتخت طبیعت ایران یکی از شهرهایی است که در بیشتر شهرک های آن نظیر شهرک جهاد، شرف آباد و دیگر مناطق جمعیت خیز نظیر؛ ارم ها فاقد مسجد و اماکن مذهبی است و همین امر داد و گلایه مردم مومن و پرهیزگار این دیار را درآورده است.

 

مردمی که در راه پاسداری از کیان و ارزشهای اسلامی با حضور همیشه در صحنه و تقدیم هزاران شهید و ایثارگر همواره دین خود را به ولایت و این انقلاب ادا کرده اند و اکنون که در زمان دوره بصیرت افزایی به دستور مقام معظم رهبری قرار داریم و نقش حساس مسجد در این مقوله بسیار مشهود است متاسفانه فرزندان زاگرس گلایه شان را تنها در زیر بغض های در گلو نشسته به آسمان حضرت دوست می سایند.

 

مسجدی که اگر به درستی در بین مردم منطقه توزیع گردد تا جای جای دوستداران قبله و محراب بتوانند از این مکان به عنوان تکیه گاه پایگاه فرهنگی و اجتماعی در جهت اهداف مقدس اسلامی استفاده نمایند و همچنین در ایام مختلف و مناسبت های قابل اکرام، بندگی خودشان را در پیشگاه  ذات احدیت آشکار سازند.

 

به هرحال؛ پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل این ندای الله اکبر را بر مناره مودت و مهربانی حضرت دوست به ترنم می نشیند تا شاید مسئولین و متولیان امر راهی برای برون رفت از جاده به بن بست رسیده در جهت مسجد سازی بیابند تا همواره با طنین دل انگیز لااله الاالله  در برابر  ذات بی همتای سبحان به سجده افتیم.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی