نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. بهمن 1396 - 8:07
زنان استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله زنان ایرانی هستند که هنوز به پوشاک سنتی و محلی خود پایبند هستند و از آنها در بیشتر اوقات و بخصوص در جشن ها و مجالس عروسی استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ در روزگاری زندگی می کنیم که اخلاقیات در قالب بدعت های نوظهور رنگ می بازد و سنت های اصیل که نشان از تاریخ و تمدن جامعه ای اصیل را دارد به دلیل نابهنجاری های اجتماعی به انزوا کشیده می شود. در این سرزمین متمدن و ریشه دوانیده در استواری دنای سرافراز مردمانی را در می یابیم که در عین مشکلات زندگی هیچگاه از رگه های اصالت گونه خود فاصله نگرفته اند و همچنان با قامتی استوار با همان ظاهر و رفتار با وقارشان راز بودن و ماندن را در تمام داشته این منطقه جغرافیایی به تماشا می نشینیم.

 

شیرزنان کهگیلویه و بویراحمدی با توجه به زندگی غالب عشایرگونه شان همپای با مردان با صلابت شان در تمامی مراحل زندگی هم دوش به مقابله با مشکلات زندگی می پردازند تا جبر روزگار نتواند کمر زندگی شان در زیر بار مشقت ها شکسته شود و این یکی از شاخصه های اصیل همین زنانی است که آسایش و راحت زیستن برای آنان معنا و مفهومی ندارد.

باور این سرزمین باسخاوت این است که رشته کوه زاگرس دارای مردمانی از جنش شیرزنانی است که فرزندانی پرورانیده اند که در زیر نوای لالای مادرانه شان ابهت و شجاعت دیکته می نمایند و همواره این استواری را در دوران هشت سال دفاع با تقدیم صدها شهید و ایثارگر به منصه ظهور رسانیده اند.

 

استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد به خاطر برخورداری از طبیعتی زیبا و بکر ، علاوه بر زیبایی های طبیعی از جلوه ای خاص در پوشاک زنان این دیار نیز برخوردار است. پوشاک و لباس محلی زنان از جمله جذابیت های بومی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می آید طوری که هر تازه واردی به این استان در همان نگاه اول متوجه این جلوه های رنگین می شود.

 

 زنان استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله زنان ایرانی هستند که هنوز به پوشاک سنتی و محلی خود پایبند هستند و از آنها در بیشتر اوقات و بخصوص در جشن ها و مجالس عروسی استفاده می کنند. پوشش و حجاب کامل و تنوع رنگ ها و پارچه ها ، جلوه خاصی به لباس محلی زنان در این استان بخشیده است و رنگ های آن بر طبیعت زیبا و دامنه زاگرس ، شمیم نشاط و شادی پخش می کند.

 

 از جمله نکات قابل توجه این است که پایبندی به استفاده از لباس محلی حتی در میان زنان شهرنشین این استان علاوه بر زنان روستایی و عشایری دیده می شود و با قدم زدن در خیابان های شهرهای این استان مانند یاسوج ، سی سخت ، گچساران و ... این موضوع به خوبی مشاهده می شود.

لباس محلی و سنتی زنان استان کهگیلویه و بویراحمد از سه بخش اصلی سرپوش ، بالاتنه و پایین تنه تشکیل شده است که مجموع این سه بخش ، پوشش کاملی را برای زنان به همراه دارد. سرپوش لباس محلی زنان کهگیلویه و بویراحمد ، شامل یک پارچه روپوش یا همان روسری به نام " مینا " است که به طور معمول دارای بیش از یک متر طول و بین ‪ ۶۰تا ‪ ۷۰سانتیمتر عرض می باشد.

 

بر روی این روپوش مینا نیز پارچه ای به نام چارقد یا لچکی قرار می گیرد که در زبان فارسی همان سربند است. همچنین یک کلاه کوچک زیر مینا قرار می گیرد تا پوشش دهنده موهای جلو سر زنان باشد و معمولا زیورآلات و وسایل تزیین سنتی و ظریف به آن متصل می شود.

 

بخش بالاتنه لباس محلی زنان استان کهگیلویه و بویراحمد، همان پیراهن یا جامه است که شامل یک پارچه دو متری می باشد و از زیر گردن تا کف پای زنان را می پوشاند. بخش پایین این لباس ها که به عبارتی زیباترین بخش آن نیز به شمار می آید همان دامن یا تنبان است که بیشترین حجم پارچه را در این لباس سنتی در برمی گیرد.

 معمولا برای دامن این لباس های محلی بین پنج تا ‪ ۱۲متر پارچه مصرف می شود طوری که این دامن از بالا کشدار و کاملا چین خورده است ودر پایین آن تزیین هایی مانند نوار دوزی یا پارچه های پلیسه دار به کار می رود. رنگ و جنس پارچه این لباس ها معمولا بنا به طبیعت این استان در مناطق گرمسیری و سردسیری، نوع بافت عشایری و روستایی، نوع باورها و گرایش قومی و قبیله ای و سن زنان انتخاب می شود طوری که برای دختران نوجوان و کودک بیشتر از رنگ های شاد و حجم کمتر پارچه و برای دختران جوان رنگ های روشن تر با پارچه بیشتر استفاده می شود.

 با افزایش سن زنان نیز رنگ این لباس ها بیشتر به سمت تیره و خاکستری مانند سبز یشمی یا سورمه ای سوق پیدا می کند. امروزه استفاده از لباس محلی و سنتی بیشتر در زنان بالای ‪ ۳۰سال استان کهگیلویه و بویراحمد دیده می شود اما در جشن ها و مجالس عروسی تمام زنان و دختران به عنوان یک سنت از لباس های محلی شاد و متنوع استفاده می کنند.

 

تنوع و زیبایی این نوع لباس نشان می دهد که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تا چه اندازه به رنگ های شاد علاقه دارند. مردم این استان به دلیل تنوع اقلیمی طبیعت ، علاقه زیادی به تنوع رنگ ها دارند که این امر در نوع پوشاک آنها به خوبی به چشم می خورد.

 در جشن ها و مراسم عروسی رسم است که زنان با به کار بردن زیورآلات در این لباس ها، جلوه ای خاص به آن می بخشند. رنگ به کار رفته در لباس محلی و سنتی زنان این استان با توجه به موقعیت و زمان تغییر می کند، به عنوان مثال زنان عزادار تا حدود یک سال از لباس های تیره استفاده می کنند.

 

اهمیت استفاده از لباس محلی در میان زنان لر تا حدی است که با وجود گران بودن برخی پارچه ها و حجم بالای پارچه ای که باید تهیه شود، آنها تمایل زیادی به تهیه این نوع لباس بخصوص برای جشن ها و عروسی ها دارند.

 

به هرحال؛ نوع پوشش لباس زنان کهگیلویه و بویراحمدی در نوع خود کم نظیر است و مرز حجاب و عفافی ست برای تمام داشته های شیرزنان دیار زاگرس نشینی که با وجود تمام مشکلات، هیچگاه از اصالت و ریشه خود دور نگشته اند و همواره به عنوان نماد استقلال در پوشش ظاهری در جای جای این مملکت زانزد خاص و عام است.

انتهای پیام /

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی