نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. اسفند 1396 - 20:16
در پی سقوط هواپیمای تهران_یاسوج؛
فاصله زندگی تا مرگ/ زمانی که کمتر از 10 دقیقه بود!
همچنان نقص فنی هواپیمای ATR شرکت آسمان که در شیراز زمین گیر بود و پس از تعمیرات به تازگی به پرواز در آمده بود در هاله ای از ابهام است!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛  در حالی که چندین روز از سانحه هوایی تهران_یاسوج می گذرد و بازماندگان این حادثه هنوز چشم انتظار اجساد مدفون شده در زیر برف های انباشته شده کوه دنا هستند. مسافران جان باخته ای که تا رسیدن به آشیانه خود تنها به زمان چند دقیقه ای فاصله داشتند و در این حد و فاصل یکی از غم انگیزترین اتفاقات ناگوار برای این مرز و بوم رقم خورده است.

اگر بخواهیم زمان پرواز این هواپیما را طبق نقشه هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران تا باند فرودگاهی یاسوج در نظر بگیریم به درستی در می یابیم که در این فاصله زمانی،مرگ و زندگی در کوتاه ترین فاصله تعبیر و تفسیر می گردد. حیات و مماتی که اگر به خواهیم در قالب واژه ها آن را معنی نماییم به درستی در می یابیم که برای انجام چنین حوادثی همه عوامل محیطی و انسانی در قالب مدیریت می تواند دخیل بر این موضوع باشد.

 طبق آنچه که سایت اطلاعات پرواز فرودگاه های کشور اعلام کرده است، هواپیمای ATR-۷۲-۵۰۰ متعلق به هواپیمایی آسمان با شماره پرواز IRC۳۷۰۴  از کانتر ۲۹ فرودگاه مهرآباد مسافران خود به مقصد یاسوج را از فرودگاه مهرآباد سوار کرد و حدود ۵۰ دقیقه بعد از رادار خارج شد.

 

دقایقی بعد خبر سقوط این هواپیما منتشر و مشخص شد که منطقه کوهستانی روستای بیده از توابع شهرستان سمیرم استان اصفهان  و  منطقه ای کوهستانی در رشته کوه دنا سقوط کرده است، تصاویر ماهواره ای از محل سقوط این هواپیما و نقشه جدول اطلاعات پرواز در ادامه آمده است.

ابهام در مورد نقص فنی هواپیما؛ این هواپیما در شیراز زمین گیر بود و پس از تعمیرات به تازگی به پرواز در آمده بود!

بعد از انتشار خبر سقوط هواپیمای شرکت آسمان، طباطبایی مدیر روابط عمومی این شرکت به ایلنا گفته است: نقص فنی هواپیمایی ATR کاملا شایعه است و علت سانحه شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج است. متاسفانه فرودگاه یاسوج در رشته کوه‌های دنا احاطه شده است و همین موضوع باعث شده فرود هواپیماها بسیار سخت باشد و به طور قطع در شرایط جوی نامناسب امکان سانحه‌های هوایی در این منطقه وجود دارد.

 

یک منبع آگاه در این اوضاع و احوال اظهار داشت: اولین پرواز هواپیمای ATR آسمان که امروز در حوالی سمیرم سقوط کرد در سال ۱۹۹۳ بود، این هواپیمای ملخی چندین سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از تعمیرات و اورهال، به تازگی به پرواز درآمده بود.

وی اضافه کرد: این هواپیما چندین سال در فرودگاه شیراز زمین‌گیر بود که توسط نیروهای بخش تعمیرات اساسى ناوگان ‌ATR پایگاه شیراز اورهال شده بود.

 

از سوی دیگر جستجویی در خبرهای یک ماه اخیر نشان می دهد که در تاریخ ۶ بهمن ماه سال جاری خبرگزاری ایسنا خبری با این تیتر منتشر کرد:‌ بازگشت هواپیمای تهران-یاسوج از میانه راه.  در این خبر اعلام شده است که صبح روز پنجشنبه، پنجم بهمن ماه پرواز (ATR72) شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان به علت نقص فنی از میانه راه و در بالای شهر اصفهان به تهران بازگشت. علت بازگشت این هواپیما نقص فنی در یکی از موتورها عنوان شده بود که از سوی مدیر فوردگاه یاسوج تکذیب شد.

 

محل سقوط هواپیما فاصله زیادی با فرودگاه یاسوج نداشته و هواپیما درحال کاهش ارتفاع برای فرود در فرودگاه بوده که متاسفانه به کوه برخورد کرده اس. در تصاویری که توسط جمع کثیری از کاربران در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود می توان مشاهده نمود که این فاصله با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده بود و به نظر نمی رسد از 50 کیلومتر بیشتر باشد.

یادآور می شویم که هواپیمای مسافربری ATR-72 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از تهران به سمت یاسوج در پرواز بود که روز یکشنبه (29 بهمن ماه 96)حدود 50 دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد تهران از رادار مرکز کنترل هوایی ناپدید شد و در رشته کوه دنا سقوط نموده است که باعث جان باختن 66 نفر از هموطنان مان گردیده است.

 

به هرحال؛ آنچه در این کش و قوس برای ملت ایران و بخصوص بازماندگان این حادثه جانگداز قابل پرسش می باشد،همانا؛ فاصله زندگی تا مرگ مسافران سبکبالی است که در کوتاه ترین حد و فاصل زمانی رخ داده است و حالا بعد از چندین روز عملیات امداد ونجات اکیپ های مختلف، هنوز نتوانسته اند اجساد این سانحه دلخراش را از زیر برف های متراکم شده در این کوه صعب العبور بیرون بیاورند.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی