نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

8. اسفند 1396 - 12:48
فرج الله سلحشور که متولد سال 1331 در شهر قزوین بود، کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی-مذهبی چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر(ع) را در کارنامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ عرصه فرهنگ و هنر ایران دو سال پیش یکی از چهره‌های مهم خود را در سن 63 سالگی از دست داد. چهره‌ای که برای احیای دین در سینمای ایران گام های بزرگی برداشت و تولیدات جهانی در این عرصه به یادگار گذاشت.

فرج الله سلحشور که متولد سال 1331 در شهر قزوین بود، کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی-مذهبی چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر(ع) را در کارنامه دارد.

او که از 27 دی ماه سال 1394بر اثر وخامت حالش در بیمارستان بقیة الله بستری بود، قصد داشت مجموعه موسی پیامبر را هم کارگردانی کند.

سلحشور نامی آشنا در دیگر کشورهای اسلامی است و وجهه بین المللی او نیز به خاطر کارگردانی سریال جهانی یوسف پیامبر است که تا به حال چندین بار از تلویزیون‌های مختلف کشورهای اسلامی به روی آنتن رفته است.
 
از فرماندهی گردان کمیل تا ساخت موسای پیامبر(ع)
سلحشور در سال 1331 در شهر قزوین به دنیا آمده بود و اولین حضور سلحشور جلوی دوربین پس از سال‌ها کادرسازی و تربیت هنرمند در عرصه تئاتر کشور به بازی در فیلم سینمایی توبه نصوح برمی‌گردد که تحسین بسیاری از داوران و منتقدان سینمایی را برانگیخت.
 
او در سال 65 نیز در فیلم سینمایی «پرواز در شب» به کارگردانی زنده یاد «رسول ملاقلی‌پور» ایفای نقش کرد. نقش «مهدی نریمان» فرمانده گردان کمیل که برای تهیه آب آشامیدنی برای بسیجیان زخمی گردان خود محاصره دشمن را می‌شکند اما در نهایت به شهادت می‌رسد. 
نقشی که هنوز بر ذهن و خاطره‌ها حک شده و در کنار تمام شهرتی که سلحشور بعدها کسب کرد هنوز خیلی‌ها او را به نام فرمانده گردان کمیل می‌شناسند. دیالوگ ماندگار او در این فیلم که می گفت: «منم مهدی نریمان! فرماندهٔ گردان کمیل! گردان کمیل هنوز زنده است...» اکنون گویای وضعیت امروز سینمای ایران است که با تلاش کسانی چون او و ایستادگی اش در مقابل موج بی اخلاقی ها و ترورهای رسانه های تندرو شبه روشنفکر، حالا گردان کمیل سینمای ایران، در نبود سلحشور، زنده و استوار تر از پیش به فعالیت ادامه می دهند. 
 
او در هفت اثر سینمایی و تلویزیونی به عنوان بازیگر حضور داشت: دنیای وارونه (1376)، ایوب پیامبر(1372)، نخلستان تشنه (1368)، انسان و اسلحه (1367)،  پرواز در شب (1365)،  گورکن (1363)، توبه نصوح (1361).
 
سلحشور در ادامه مسیر فعالیت انقلابی و متعهدانه خود گام‌های بزرگ دیگری برداشت که از جمله آنها می‌توان به کارگردانی سریال‌هایی نظیر مردان آنجلس و یوسف پیامبر(ع) اشاره کرد. 
 
در حقیقت می‌توان گفت سریال «یوسف پیامبر(ع)» سلحشور را در دنیای اسلام به چهره‌ای شناخته شده بدل کرد. اثری که با اقبال عجیب تلویزیون‌های اسلامی و منطقه‌ای رکورد فروش آثار صدا و سیمای جمهوری اسلامی را ارتقاء داد.
این سریال تلویزیونی بارها از تلویزیون کشورهای اسلامی پخش شد و علی‌رغم تکرارهای پیاپی همواره جزو پرمخاطب‌ترین آثار تلویزیونی محسوب می‌شد.
 
پس از پایان پخش این سریال حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی با کارگردان، هنرمندان و عوامل تولید سریال حضرت یوسف (ع) دیدار و از این کار هنری برجسته تشکر و قدردانی کردند.
 
 
آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران در چشم ملتهای دیگر
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت فیلمساز برجسته و هنرمند متعهد مرحوم آقای فرج‌الله سلحشور را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
 
درگذشت هنرمند برجسته و متعهد مرحوم آقای فرج‌الله سلحشور را به خاندان گرامی و همه‌ی بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. آثار پرآوازه و ماندگار این هنرمند باایمان که مرزهای کشور را درنوردیده و مایه‌ی آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران در چشم ملتهای دیگر گشت، بیگمان در شمار حسنات بازمانده از وی و موجب اجر الهی و نام نیک مردمی ایشان خواهد بود انشاءالله. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجه برای آن فقید سعید و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت میکنم.
 
سیدعلی خامنه‌ای ۸ بهمن ۱۳۹۴
 
انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی