نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. اسفند 1396 - 6:09
دبیر مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصور افراد بر این است که اعتیاد پدیده ای مردانه محسوب می شود اما با این وجود طبق آمار شاهد افزایش مصرف مواد مخدر در میان زنان هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ اعتیاد یکی از معضلات فرآگیر حوزه های اجتماعی است که اگر بر روند رو به رشد این پدیده شوم در سطح جامعه چاره اندیشی نشود می تواند در یک بازه  زمانی برای جامعه چالش برانگیز باشد و به تمامی حدودهای اخلاقی لطمه جبران ناپذیری وارد نماید.

 

زنان معتاد چند سالی است که در جامعه بیش از انتظار چهره خود را نشان داده اند و هرچه زمان رو به جلو پیشرفت می کند این معضل بیمارگونه بیشتر آشکار می شود و آثار مخرب آن بر نهاد خانواده چنان سنگین تمام می گردد که به تمامیت حوزه های اجتماعی_اخلاقی آسیب جدی وارد می نماید.

این معضل اجتماعی_خانوادگی بدون تردید ویروس وار دامن همه مناطق کشور را فرا گرفته است تا اینکه این روند رو به رشد در پایتخت طبیعت ایران(کهگیلویه و بویراحمد) خودی نشان داده است و امروز به عنوان یکی از چالش برانگیزترین موضاعات اجتماعی مطرح گردیده است.

 

خانواده مرکب از پدر، مادر، فرزند یا فرزندان به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی، محل زندگی و رشد افراد و شکل گیری باورها و هنجارهای اجتماعی است. هرگاه خانواده یکی از ارکان اصلی خود یعنی پدر یا مادر را از دست بدهد، تقارن آن به هم ریخته و مسائل و مشکلات گوناگونی چون مسایل اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، رفتاری و اجتماعی را برای دیگر افراد به وجود می آورد.


زنانی که به دلایل مختلف همسرشان را از دست می دهند و یا از همسرانشان جدا می شوند، یکباره با جهان دیگری روبرو می شوند. قریب به اتفاق آسیب ها و مسایل اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، کودکان خیابانی، کودک آزاری، فرار از خانه از کانون خانواده نشات می گیرد.

 

مشکلات اجتماعی زنان سرپرست خانوار

زنان سرپرست خانوار متحمل فشارهای زیادی در جامعه هستند و این فشارها بر کارکرد اجتماعی و اقتصادی آنها نیز تاثیر می گذارد، بنابراین با افت کیفیت زندگی و رضایت از آنها مواجه می شوند. زن سرپرست خانوار به کسی اطلاق می شود که مسئولیت اداره اقتصادی خانواده را به دوش دارد و تصمیم گیری های عمده و حیاتی بر عهده وی است.

 

فقر و تنگدستی، نداشتن حامی و سرپرست، طرد اجتماعی، نداشتن حرفه و شغل، عدم دسترسی به فرصت های شغلی و تحصیلی همه و همه دست به دست هم داده و زنان سرپرست خانوار را به سمت انواع بیماری های روحی و روانی که برجسته ترین آن افسردگیست سوق می دهند.


ناصر رضایی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصور افراد بر این است که اعتیاد پدیده ای مردانه محسوب می شود اما با این وجود طبق آمار شاهد افزایش مصرف مواد مخدر در میان زنان هستیم.

 

وی افزود: اگر مردی مصرف‌کننده مواد مخدر باشد با وجود یک زن سالم، احتمال اینکه خانواده او سالم بماند بیشتر است اما در خانواده هایی که زن مصرف‌کننده باشد آن خانواده از هم می‌پاشد و از بین می رود.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به طرح شیوع شناسی هم‌اینک ضریب شیوع اعتیاد در استان 2/3 درصد است . هم اینک حدود 12 هزار معتاد در استان شناسایی شده اند


رضایی تصریح کرد: از این میزان حدود 95 درصد آنان مرد و بقیه زن هستند. براساس آمار کمیته امداد (ره) نزدیک به 16هزار زن سرپرست خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کنند که 70درصد انان ساکن مناطق محروم هستند.

وی ابراز داشت: 47 درصد این معتادان زیر پوشش این نهاد هستند.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال جاری حدود 600 نفر از افراد ترک کننده اعتیاد در مراکز فنی و حرفه ای مشغول حرفه آموزی هستند .در سال گذشته 27 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر در استان فوت کردند و از ابتدای سال جاری تاکنون 18 نفر جان خود را به همین دلیل از دست داده‌اند.

رضایی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون 2 تن و 230 کیلوگرم مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است. همه اقشار و گروه های جامعه با پدیده اعتیاد به صورت روز افزون دست به گریبان شده اند


دبیر شورای استانی مبارزه با مواد مخدر چنین می گوید: در این میان یکی ازگروه هایی که کمتر به اعتیاد آنها پرداخته شده، زنان هستند که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود. مسئولان و کارشناسان ارگان ها و سازمان خدمات اجتماعی باید برنامه ریزی همه جانبه برای زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان در جهت شناسایی مشکلات آنها و رفع و یا جلوگیری آن اقدامات حمایتگرانه ارائه دهند تا هرچه بیشتر و بهتر در جهت داشتن جامعه ای سالم، خودکفا، توانمند و عاری از خطرات آسیب های اجتماعی گام برداریم.

 

 

وی با بیان اینکه  بیش از 12 هزار معتاد در این استان وجود دارد که از این تعداد 600 نفر زن است، عنوان کرد: در حوزه فرهنگی و جوانان به کمک موسسات مردم نهاد تاکنون اقداماتی مطلوبی از جمله برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه پیشگیری از شیوع مواد مخدر در مناطق مختلف استان  برگزار شده است.

رضایی از اختصاص 160 میلیون تومان اعتبار راه اندازی مرکز DIC در شهر مادوان خبر داد و افزود: این میزان اعتبار توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور تامین شده و بزودی به استان ابلاغ می‌شود.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با راه اندازی مرکز DIC در شهر مادوان با توجه به آسیب‌های اجتماعی بویژه مواد مخدر در این شهر و اخذ مجوزهای لازم، درنظر گرفتن ساختمانمورد نیاز و طرح جزئیات موضوع در میته درمان و مایت‌های اجتماعی شورا موافقت شد.

 

رضایی تصریح کرد: با پیگیری از ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از سوی ستاد با نظر مثبت و موافقت ستاد در زمینه راه اندازی مرکز DIC در شهر مادوان با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مکاتبه شد.

به هرحال؛ با توجه به افزایش زنان معتاد در سطح جامعه و همینطور روند رو به رشد این معضل اجتماعی و پدیده شوم و ویرانگر خانواده، نیاز همگانی می طلبد برای مبارزه با آثار زیان بار این مافیای مخرب، مسئولان و متولیان امر با برنامه های مدون و فرهنگ سازی در سطح جامعه و خانواده جلوی این همه ویرانی اخلاقی که به نهاد خانواده وارد می گردد را بگیرند و نگذارند دامنه وسعت آن بیش از این فرآگیر شود.

انتهای پیام /

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی