نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. اسفند 1396 - 9:53
در حالی‌ که بازار شهرباشت خود را برای ایام نوروز آماده می‌کند، اتاق اصناف باشت اقدام به برگزاری نمایشگاه فروش بهاره کرده که اعتراض کسبه را به دنبال داشته است.

گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ به نقل از پایگاه خبری باشت نیوز؛ در حالی‌ که بازار شهرباشت خود را برای ایام نوروز آماده می‌کند، اتاق اصناف باشت اقدام به برگزاری نمایشگاه فروش بهاره کرده است، که اعتراض کسبه را به دنبال داشته است.همچنین کسبه بازار به خیابان اصلی که یک طرفه شده نیز اعتراض کردند و در محل فرمانداری و دفتر امام جمعه این شهر تجمع کردند.

 

در حالی‌که اتاق اصناف باید حامی، امین و محافظ کسبه باشت  باشد؛ هر ساله با برپایی نمایشگاه در دو نوبت بهاره و پاییزه عملاً خود را مقابل بازار قرار می‌دهد.

 

هر چند برگزارکنندگان چنین نمایشگاه‌هایی در سطح استان و به‌ ویژه مرکز استان ، هدف خود را تنظیم بازار و حمایت از قشر کم درآمد عنوان می‌کنند، اما باید اذعان کرد این منصفانه نیست که دستگاه‌های ذینفع در این ماجرا، جهت انتفاع مالی، واحدهای صنفی و کسبه را قربانی نفع اقتصادی خود کنند.

 

آیا از درآمدهای چند ده میلیونی این نمایشگاه‌ها به حساب اتحادیه‌های صنفی واریز می‌شود؟!  مشخص نیست درآمدهای حاصل از این دست از نمایشگاه‌ها، کجا و صرف چه مصارفی هزینه می‌شود؟

 

باید به این نکته توجه داشت که مغلطه برای حمایت از قشر کم درآمد و تنظیم قیمت‌ها، پشت دکان باز کردن برخی‌ها گم نشود و این امر، بازار سیاهی برای آنانی شود که از ضرورت مالی کسبه برای حضور در نمایشگاه، به نفع خود سود می‌برند.

 

در حالی‌که در ایام پرتقاضا نظیر شب عید و بازگشایی مدارس، خود بازار بهترین گزینه برای تنطیم بازار و بالانس قیمت‌هاست؛ اما این امر به‌جای واگذاری به اتحادیه‌های صنفی و بهره از ظرفیت خود بازار و فروش ویژه و جشنواره‌ها، به دستگاه‌های دیگر واگذار شده است که همواره نیمه خالی لیوان را بیشتر از نیمه‌ی پر آن می‌بینند.

کسبه بازار باشت

به گفته بسیاری از کسبه بازارباشت، که دور از انصاف هم نیست، اگر بنا به برگزاری نمایشگاه بهاره برای قشر کم درآمد بود، می‌شد این نمایشگاه از ابتدا تا نیمه بهمن برگزار شود و نه در ده روز مانده به ایام نوروز.

 

کیوان شمشیری با ابراز گلایه از برپایی نمایشگاه فروش بهاری باشت، گفت: تمام کسبه باشت ،نسبت به برگزاری این نمایشگاه گله‌ مندند و حقوق کسبی خود را در بازار عید، مطالبه می‌کنند.

 

وی افزود: اگر اتاق اصناف بنا به برپایی نمایشگاه داشت، خوب حرفی نیست؛ اما زمان برپایی نمایشگاه را از 10 تا 20 بهمن قرار می‌داد نه در واخر اسفندماه !

شمشیری گفت: همچنین خیابان اصلی شهر که چندسال آن را یکطرفه کرده اند و عملا در فروش کسبه بازار تاصیر زیادی گذاشته است و ما خواستخار رفع این مشکل هستیم.

 

یکی دیگر کسبه بازار گفت:کاسبی که یک‌سال در انتظار بازارشب عید نشسته است و تمام کسادی‌ها و گرفتاری‌های مالی‌اش را تحمل کرده و امید به بازار این ایام دارد، این اجحاف و بی انصافی در حق اوست که امیدهایش را ناامید کنیم.

معضل نمایشگاه، معضل چندی و چند ساله باشت است و متأسفانه هیچ‌کس به حرف کسبه نیز هیچ توجهی نمی‌کند و نمایشگاه هر ساله برگزار می‌شود و هربار اعتراض کسبه بازار را به دنبال دارد.

 

بی‌شک برپایی نمایشگاه، آن‌هم در شرایطی که بازار کاملاً پاسخگوی تقاضای جامعه است؛ تنها راه کنترل قیمت و نظارت بازارشب عید نیست و می‌شود با مدیریت صحیح، هم حمایت از مصرف کننده را دنبال کرد و هم دل بازار را به دست آورد.

کسبه بازار باشت

 

امور صنف شهرستان نیز بیش از  ماه معلق است و عملا مرکز استان تصمیم بر این داشته که امور صنف شهرستان زیر نظر گچساران باشد که با اعتراض و تجمع شدیدی از کسبه بازار و هیئاتصنعی قرار گرفت.

 

به گفته این کسبه تعداد پروانه های کسب شده هر صنف به حد نصاب می رسد و باید این اداره در خود شهرستان دایر شود.که بعد از پیگیری های امام جمعه شهرستان و فرماندار نتیجه بر رای گیری مجدد برای انتخاب رئیس صنف شده است.

 

امید است که امور صنف شهرستان و مسئولان زیربط هرچه زودتر به اعتراض کسبه بازار پاسخ منطقی و قابل درکی بدهند.

 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی