نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

13. اسفند 1396 - 13:43
با پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای ای تی آر 72 هواپیمای تهران-یاسوج از ساعت اولیه شاهد انتشار اخبار مختلف و اظهار نظرهای مسئولین درباره این موضوع و حواشی آن هستیم که به بررسی آن می پردازیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛  بیش از دو هفته است که از سانحه سقوط هواپیمایی تهران_یاسوج در 4000 متری رشته کوه دنا می گذرد و بعد از این همه چشم انتظاری هنوز بازماندگان این حادثه دلخراش چشم امید به نیروهای عملیاتی امداد و نجات بسته اند تا شاید همین روزها با بیرون آوردن پیکرهای این سانحه از زیر برف های انباشته شده کوه دنا و انتقال آنان به پایین آنها را از دلواپسی بیرون بیایند.

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان بالاخره جعبه سیاه هواپیمای ATR72 که روز گذشته توسط نیروهای امدادی پیدا شده بود، از طریق بالگرد به شهر سی سخت منتقل شد .

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دقایقی پیش جعبه سیاه هواپیمای " ای. تی. آر ۷۲" تهران به یاسوج تحویل دادستانی شهرستان دنا شد.

با پیدا شدن این جعبه سیاه از ساعت اولیه شاهد انتشار اخبار مختلف و اظهار نظرهای مسئولین درباره این موضوع و حواشی آن هستیم که به بررسی آن می پردازیم.

اعمال فشار گروهی برای ممانعت از واگذاری جعبه سیاه به دادستانی دنا 

یک عضو هیات رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از اعمال فشار گروهی به استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای ممانعت از واگذاری جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج به دادستانی دنا خبر داد و گفت که این افراد می‌خواستند پیش از رویت دادستانی، جعبه سیاه را به تهران منتقل کنند.

بهرام پارسایی اظهار کرد: ظاهرا یک گروه می‌خواستند از واگذاری جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج به دادستانی ممانعت کنند که خوشبختانه جدیت مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد جلوی این اقدام را گرفت و نهایتا منجر به تحویل جعبه سیاه به دادستانی شد.

این عضو هیات رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق اظهارات رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیشتر پرونده‌های سوانح هواپیمایی همچنان مفتوح است اما کمیسیون اصل ۹۰ مصر است این پرونده هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و مانند بقیه پرونده‌ها بدون نتیجه نماند.

واکنش معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد به طرح درگیری بر سر جعبه سیاه هواپیما

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس درباره جعبه سیاه هواپیمای یاسوج گفت: متاسفانه مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس سبب برخی نگرانی‌های مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه خانواده‌های داغدار این سانحه شده است.

عزیز فیلی در یاسوج گفت: دقایقی پیش مصاحبه‌ای با عنوان درگیری بر سر جعبه سیاه هواپیمای یاسوج به نقل از یکی از نمایندگان مجلس در فضای رسانه‌ای منتشر شد که موجب نگرانی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه خانواده‌های عزادار سانحه هوایی یاسوج شده است.

وی با بیان اینکه گروه‌هایی از جمله کوهنوردان بومی، جمعیت هلال احمر، سپاه پاسداران و نیروهای ارتش تلاش کردند جعبه سیاه هواپیمای یاسوج در محل سقوط این هواپیما در ارتفاعات دنا پیدا شود، اظهار داشت: این جعبه سیاه توسط کوهنوردان بومی غیردولتی پیدا شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: با پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما متاسفانه برخی دستگاه‌های دیگر که این جعبه سیاه را پیدا نکرده بودند در تلاش بودند که جعبه سیاه را از کوهنوردان بومی غیردولتی گرفته و اعلام کنند که جعبه سیاه توسط آنها پیدا شده است.

فیلی با انتقاد از چنین شیوه‌ای خاطرنشان کرد: جعبه سیاه توسط کوهنوردان بومی غیردولتی شناسایی و بعد از اتفاقاتی که در این بین افتاد آنان جعبه سیاه را به دستگاه‌های دیگر ندادند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بعد از اینکه نگرانی‌هایی بین آنان پیش آمد دادستانی وارد ماجرا شده و جعبه سیاه توسط کوهنوردان بومی غیردولتی تحویل دستگاه قضایی استان شد.

فیلی با اظهار گله‌مندی خود از مصاحبه این نماینده مجلس و همچنین برخی از دستگاه‌ها در ارتباط با پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای یاسوج اظهار داشت: هیچکدام از ما در این شرایط حق نداریم که مردم استان به ویژه خانواده‌های جان باختگان این سانحه هوایی را نگران کنیم.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای یاسوج: جعبه سیاه دو هفته زیر برف بود/ نیاز به بازسازی اطلاعات وجود دارد

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای یاسوج اعلام کرد که جعبه سیاه این هواپیما صبح امروز مورد تایید نهایی قرار گرفته و برای طی کردن تشریفات قانونی به مقامات قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد تحویل شده است.

حسن رضایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: ظاهر جعبه سیاه نشان می‌دهد که صدمه چندانی به آن وارد نشده اما با توجه به اینکه این جعبه برای مدت حدود ۲ هفته زیر بارش برف و باران قرار داشته، احتمال نفوذ آب در آن وجود دارد از این رو باید بازسازی و بازخوانی حافظه جعبه سیاه بر روی دستگاه جدیدی اجرایی شود.

به گفته وی ابتدا اطلاعات این جعبه روی دستگاه جدید قرار خواهد گرفت و پس از آن بازخوانی اطلاعات رسما کلید خواهد خورد.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای یاسوج درباره تشریفات قانونی آغاز به کار بر روی جعبه سیاه نیز گفت: با توجه به اینکه پرونده ابعاد قضایی نیز دارد، ابتدا باید مقامات قضایی تشریفات قانونی آن را نهایی کنند و سپس برای ارزیابی اطلاعات جعبه سیاه در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گیرد.

 

"سازمان هواشناسی" خلبان هواپیمای ATR۷۲ را از "منطقه خطر" در دناکوه مطلع نکرده بود

چند نفر از کارشناسان پیشکسوت هواشناسی کشورمان به بررسی دقیق‌تر نقش پیش‌بینی هواشناسی و قصورهای صورت گرفته در سقوط تلخ هواپیمای ATR72 پرداخته‌اند که این دلایل را می‌خوانیم:

با توجه به اینکه Significant Chart  صادر شده از Bracknell  انگلستان (که در تمامی شرایط جوی پروازها به طور معمول صادر می‌شود) پدیدهای یخ‌زدگی و اغتشاش Icing و Turbulence را در لایه پروازی 10 تا 45 هزار‌ پا‌، پیش‌بینی کرده بود، سازمان هواشناسی کشور هم موظف بود احتمال خطر بسیار زیاد را به‌صورت هشدار Local ‌فقط در قالب SIGMET به خلبان ارائه کند در حالیکه متاسفانه به اشتباه به صورت AirMET که فقط برای پروازهای تا 10 هزار پا معتبر بوده، صادر کرده است.

با توجه به ارتفاع پرواز هواپیمای ATR72 و ارتفاع کوه­های منطقه ضرورت صدور گزارش SIGMET برای خلبان در زمان حادثه که شرایط جوی مساعدی وجود نداشته، الزامی بوده و عدم ارائه گزارش به خلبان تحت عنوان SIGMET به منزله عدم وجود شرایط بسیارخطرناک جوی تلقی شده لذا خلبان براساس ضوابط معمول اقدام به کم کردن ارتفاع جهت Landing (فرود) در فرودگاه یاسوج کرده و متاسفانه به دلیل این قصور خارج از اراده خلبان و کابین پرواز، هواپیما به سمت پایین کشیده شده و به قله کوه برخورد کرده است.

پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه، 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان از رادار خارج و سقوط کرد.

عضو مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویر احمد: کمیته حقیقت‌یاب با حضور نمایندگان قوا جعبه سیاه هواپیما را بررسی کند

غلام محمد زارعی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در تذکری با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت: دو هفته گذشته خبری بسیار اندوهناک و تاسف‌بار ملت ایران و همه مسئولان کشور به خصوص مردم غیرتمند استان کهگیلویه و بویراحمد را عزادار کرد. البته پیام تسلی‌بخش مقام معظم رهبری و سران قوا از سنگینی این مصیبت کم کرد.
 
به گزارش نامه نیوز، وی با قدردانی از امدادگران سپاه و ارتش که با حضور پرمحبتشان در اطراف دنا و شهر سی‌سخت موجی از فداکاری و احساسات پاک انسانی را به نمایش گذاشتند، گفت: لازم است به خانواده های صبور و حادثه دیده تسلیت بگویم و از همه کسانی که در این حادثه ملی و غم انگیز با مردم همدلی کرده و اقدامات لازم را انجام دادند، قدردانی نمایم.
 
نماینده بویراحمد و دنا در عین حال از اعلام نشدن عزای عمومی به دلیل وقوع این حادثه گلایه کرد و گفت: اکنون بعد از کشف محل حادثه آن هم با تلاشهای فداکارانه همه دستگاه‌ها علیرغم شرایط ناپایدار جوی جعبه سیاه کشف شده است. امدادگران لحظه‌ای کار را تعطیل نکردند که این باعث شد بخشی از پیکرها بازگردانده شوند.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی