نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

13. اسفند 1396 - 15:24
رئیس دانشگاه یاسوجبا بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در تربیت مدیران ضعیف عمل کرده است، افزود: باید بپذیریم در تربیت مدیر ضعیف بودیم اگر ضعیف نبودیم من الان اینجا نبودم و بایستی یک هم استانی مدیریت دانشگاه را بر عهده می گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ احمد عریان عصر امروز در جمع خبرنگاران استان قرار گرفت و به سوالات انها در خصوص برنامه های خود و برخی مسائل پیرامون این دانشگاه پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برخورد با استخدام های طایفه ای در این دانشگاه و برنامه ای رئیس دانشگاه با این معضل اظهار کرد: در این زمینه باید به شناخت کاملی برسم  اما روشی که برای انتخاب نیروها در دانشگاه های کشور می شناسم این است که مواردی را وزارت علوم معرفی می کند و با فرایند قانونی جذب می شوند .

عریان افزود: به عنوان مثال در دانشگاه برای بخش لیزر یا شیمی اعلام یاز می شود و تخصص های مورد نیاز را اعلام می کنیم و فراخوان مزنیم و بین 40 تا 50 نفر شرکت می کنند  و هر کدام را به بخش مربوطه می فرستیم  و امتحان های تخصصی و مصاحبه های لازم را انجام می دهیم و توانمند ترین و متخصص تری را انتخاب می کنیم.

رئیس دانشگاه یاسوج عنوان کرد: دانشگاه خود را شرکت تعاونی نمی داند که خودمان انتخاب کنیم و فرایند قانونی در بکارگیری نیروها حتما طی خواهد شد .

عریان ابراز داشت: دانشگاه یاسوج نیروهای غیرمتخصص بیش از حدمعمول دارد و در آینده به نیروهای متخصص نیاز داریم  و نسبت نیروهای متخصص به نیروی کار ( استاد  به کارمند  باید یک به یک باشد در حالی که اکنون تعداد 230 هیات علمی و در مقابل بیش از 400 کارمند داریم.

وی گفت: مدیریت دانشگاه باید مدیریت علمی باشد و به مسائل استان توجه کند  و به فکر معنادار شدن دوره های تحصیلات تکمیلی باشد و متقاضی خاص خود را داشته باشد زیر نمی توان پایان نامه های بی هدف داشته باشیم .

عریان ابراز داشت: در دانشگاه یاسوج تحقیقات را توسعه ای و کاربردی تقسیم می کنیم و باید این تحقیقات مشتری داشته باشند و جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی از این تحقیقات برای توسعه استان استفاده کنند .

وی اظهار کرد: پایان نامه هایی که در دانشگاه یاسوج ارایه می شود باید در حدود 30 تا 40 درصد مشتری خاص خود را داشته باشند  و دستگاه  های اجرایی متولی نیز باید موارد مصرفی خود را خریداری کنند و دانشگاه نیز بتواند کارهای مورد هدف انها را تهیه و ارایه کند.

رئیس دانشگاه یاسوج عنوان کرد: در استان پدیده های بی نظیری مانند گیاهان دارویی ، منابع طبیعی ، نفت و گاز گردشگری طبیعی وجود دارد که دانشگاه و استان باید در کنار هم قرار بگیرند تا معنادار تر شوند.

عریان افزود: دانشگاه یاسوج باید در آینده کارآفرین تر شود و شرکت های دانش بنیان ارتقا یابند و با ورود بخش خصوصی بتوانند این ایده ها به مرحله انبوه سازی و تجاری سازی برسند.

 ظلم در حق دانشگاه است که بگویند چرا فارغ التحصیلان خود را به کار نمی گیرد

وی در خصوص اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه یاسوج و ورد انها به بازار کار نیز گفت: تربیت دانش اموخته های نخبه از رسالت های دانشگاه است و دولت باید با شناسایی نیازها از ظرفیت این نیروها استفاده کند و در زمینه اشتغال این افراد کسانی که مسئول هستند باید چاره اندیشی کنند و ظلم در حق دانشگاه است که بگویند چرا فارغ التحصیلان خود را به کار نمی گیرد و همه باید کمک کنند که این نیروها در جای خود قرار بگیرند.

عریان افزود: یکی از مهمترین مشکلات کشور این است که نیروها در جای خود به کار گرفته نمی شوند و به طور مثال در آزمایشگاه مکانیک کارشناس ادبیات کار کند.

کهگیلویه و بویراحمد در تربیت مدیران ضعیف عمل کرده است

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در تربیت مدیران ضعیف عمل کرده است، افزود: باید بپذیریم در تربیت مدیر ضعیف بودیم اگر ضعیف نبودیم من الان اینجا نبودم و بایستی یک هم استانی مدیریت دانشگاه را بر عهده می گرفت. در زمینه مدیریت، مدیران باید عقاید سیاسی خودش را جلوی درب دانشگاه زمین بگذارد و فقط کار کند.

عریان گفت: اصلاً من متوجه مسائل قومی، سیاسی، اصولگرایی و اصلاح طلبی نیستم و باید دانشگاه ساختار علمی به خود بگیرد.

رئیس دانشگاه یاسوج با بیان اینکه دانشگاه به یک منطقه خاص تعلق ندارد، افزود: در آینده مدیران دانشگاه‌ها خارج از کشور می‌آیند.

وی عنوان کرد: باید از علمی ترین افراد و کسانی که تخصص ، تعهد و تجربه لازم را دارند در مدیریت ها استفاده کرد .

رئیس دانشگاه یاسوج افزود: مدیران آینده دانشگاه یاسوج حتماً باید وقت گذار باشد و ما اگر می‌خواهیم که دانشگاه رشد کند، باید مدیران با ایثار کار کنند و شب و بی‌وقت در صحنه حاضر باشند و پنج‌شنبه و جمعه نکنند.

مدیریت دانشگاه نمی تواند مدیریت کارتابلی باشد

عریان ابراز داشت: مدیریت دانشگاه نمی تواند مدیریت کارتابلی باشد و اگر مدیر نتواند با مدیران، سازمان ها و مسئولان کشوری ارتباط برقرار کند نمی توان موفق عمل کرد و هر مدیری باید خودش را رئیس دانشگاه بداند شاید در این زمینه اشتباهی هم صورت بگیرد .

همه چیز برای پیشرفت دانشگاه یاسوج مهیاست

عریان، استاندار کهگیلویه و بویراحمد را فردی آکادمیک دانست و گفت: امام جمعه این شهر فردی فرا ملی است و آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه نیز اندیشمند و صاحب‌نظر توانمندی هستند، لذا نباید در مدیریت دانشگاه قومی، قبیله‌ای و سیاسی فکر کرد.

هیچکس تاکنون توصیه نکرده است فلان نیرو را به کار بگیر یانگیر 

وی در خصوص بکارگیری نیروها در دانشگاه یاسوج نیز گفت: هیچکس تاکنون توصیه نکرده است فلان نیرو را به کار بگیر یانگیر و در روز معارفه خود نیز پشت تریبون اعلام کردم مرا به خاطر مسائل علمی و دانشگاهی سین جیم کنید .

عریان اظهار کرد: براساس باند و گروه و طایفه نیرو در دانشگاه انتخاب نمی کنم  بلکه انتخاب نیروها براساس شایسته سالاری است و تجربه، ارتباط فراگیر با سازمان ها و مسئولان کشور در این زمینه مدنظر قرار می گیرد.

وی گریزی به انتخاب خود به عنوان رئیس دانشگاه یاسوج زد و گفت: در انتخاب بنده کسی ذی‌نفع نبوده است، زمان آقای «فرجی‌دانا» از من خواست که به دانشگاه یاسوج بیایم و بیان می‌کردند که اینجا مشکل داریم، برو دانشگاه یاسوج. همچنین زمان آقای ضیاء هاشمی چند بار با من صحبت کردند که به دانشگاه یاسوج بیایم.

این مسوول دانشگاهی در ادامه توضیح داد: بعد از مدیریت دکتر رمضانی آقای دکتر فرجی دانا از من خواست که به این دانشگاه بیایم و بعد از آن هم دکتر سید ضیا هاشمی از من خواست که به دانشگاه یاسوج بیایم.

سیاست‌زدگی پیچیده‌ای را در استان کهگیلویه و بویراحمد فهمیدم

عریان گفت: در این دو سه روز که در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هستم، سیاست‌زدگی پیچیده‌ای را در استان کهگیلویه و بویراحمد فهمیدم. در این دو سه روز دوست داشتم کسی بیاید و در رابطه با موضوعی نسخه ای بپیچد و اعلام کند که شما فلان موضوع را اینطوری اداره کنید بهتر است و یک طرحی را پیشنهاد دهد اما کسی نیامد و من خیلی تعجب می‌کنم.

دانشجوی ستاره دار نداریم

وی در پاسخ به سوالی درباره دانشجویان ستاره دار در دانشگاه یاسوج نیز گفت: موضوع دانشجوی ستاره دار خیلی وقت است که تمام شده و در اینجا با دوستان زیادی صحبت کردم  و محیط  و فضا باز است  و هر کسی که از لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشد می تواند فعالیت کند .

وی با بیان اینکه در دانشگاه یاسوج محیط‌ باز و تحمل‌ها بالا است، اظهار کرد: قطعاً در این دانشگاه هیچ وقت دانشجوی ستاره‌دار نخواهیم داشت.

نگاه‌ استاندار کهگیلویه و بویراحمد بسیار فرهنگی و توسعه گرایانه است

عریان در ادامه به تعریف از استاندار کهگیلویه و بویراحمد پرداخت وبا بیان اینکه دکتر احمدی یک فرد دانشگاهی است اظهار کرد: نگاه ایشان، نگاه دانشگاهی است و آرزوهایی دارند برای استان کهگیلویه و بویراحمد، و نگاه‌شان بسیار فرهنگی، توسعه گرانه و اصلاً امنیتی نیست.

پارک علمی و فناوری در استان راه اندازی شده است

وی گفت: پارک علمی و فناوری در استان راه اندازی شده است و به عنوان یک سازمان جداگانه زیر نظر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور فعالیت دارد و باتمام وجود در استان از ان حمایت می کنیم.

عریان ابراز داشت: ارتباط دانشگاه با صنعت یک مقوله فرهنگی است  و ارتباط هیچ دانشگاهی در کشور با صنعت در کشور در حد ایده ال نیست و این یک بیماری در سطح کشور است اما شاید اگر وضعیت امسال به پارسال و یا پنج سال قبل را مشاهده کنیم وضعیت بسیار فرق کرده و بهتر شده است.

برگشت 200 میلیونی اعتبارات پژوهشی در استان تاسف بار است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگشت اعتبارات پژوهشی از سوی دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات پژوهشی استان در حد 200 میلیون تومان است و برگشت ان تاسف بار است.

تلاش برای مستقل شدن دانشکده های چرام و گچساران

عریان در پاسخ به وضعیت دانشکده صنعت و معدن چرام و دانشکده گچساران نیز گفت: در سالهای اخیر افرادی صدها میلیارد تومان را در کشور بردند و این موضوع در کانون توجهات قرار گرفت  اما اتفاقی در حوزه وزارت علوم رخ داد و صدها مرکز نوپا که نه عضو هیات علمی و نه دانشجو و نه تجهیزات داشت نیز راه اندازی شد که بیانگر این است که اموزش عالی را خوب نمی بینند و به ان پرداخته نشد.

وی گفت: تلاش می شود زیر ساخت های  این دو دانشکده را تامین کنیم  و قطعا به انها سر خواهیم زد و حتما تلاش می شود که مستقل شوند.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی