نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. اسفند 1396 - 6:51
سابقه کمیته امداد به سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد که تعدادی از انقلابیون از طرف امام ماموریت پیدا کردند که به خانواده‌های زندانیان، نیازمندان و مبارزین رسیدگی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ کمیته امداد امام خمینی(ره) یکی از تشکل های مردم نهاد انقلاب اسلامی ایران است که با طول عمر این نظام اسلامی برابری می کند و همواره  در راه محرومیت زدایی به عنوان علمدار این صراط در تمامی عرصه حضوری فعال و پر رنگ دارد.

این سازمان خود محور و انقلابی دستاورد یک عمر تلاش و مجاهدت های انقلاب اسلامی ایران به رهبری معمار کبیر این انقلاب است که بعد از چندین دهه عمر هر روز بیش از دیروز نقش آن در جامعه فقرا و بی بضاعت ها پر رنگ ترمی گردد و در این ره آورد ارزشی آنچه به حقیقت می نشیند روح معنوی این نهاد بابرکت است که همواره تیمار دار مردمانی است که در زندگی عادی دچار مشکل هستند.

سابقه کمیته امداد به سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد که تعدادی از انقلابیون از طرف امام ماموریت پیدا کردند که به خانواده‌های زندانیان، نیازمندان و مبارزین رسیدگی کنند. با پیروزی انقلاب اسلامی حمایت از نیازمندان در صدر برنامه‌ها قرار گرفت و کمیته امداد با صدور فرمان امام در 14 اسفند 1357 تشکیل گردید. این نهاد زیر نظر مستقیم مقام ولایت اداره می‌شود و موسسه ای عام المنفعه، دایمی و غیر انتفاعی است که اساسنامه آن به توشیح و تایید امام رسیده است.

مطابق اساسنامه  منابع مالی این نهاد، اعتبارات دولت،‌ کمک های مردمی،‌ مؤسسات،‌ نهادها، ارگان‌ها،‌ صدقات،‌ نذورات، هدایا و کمک های مستقیم مقام معظم رهبری و ... و نیز درآمدهای حاصل از امور اقتصادی همین نهاد است وظایف این نهاد به شرح زیر است:

 1_تلاش شناخت انواع محرومیت و نارسایی مادی و معنوی

2_ یافتن محرومان و تلاش برای رفع محرومیت آنان

3_اقدام در جهت معالجه، ‌اعطای وام جهیزیه، ‌ازدواج، ‌تحصیل، ‌معالجه، تعمیر مسکن و ... محرومان

4_ کمک به دانش آموزان،‌ مؤسسه‌های فرهنگی، ‌انجمن اسلامی، کتابخانه‌ها،‌ مساجد و محافل دینی

5_ تشویق و ترغیب مردم به انفاق و ایثار و جذب کمک های مردمی

6_ فراهم کردن امکانات و تسهیلات برای خودکفایی محرومان از طریق آموزش مهارت های فنی و حرفه‌ای و امکانات تولیدی و کمک های سرمایه ای و اشتغال‌زایی.

نقش کمیته امداد در کلام امام رحمه الله

حضرت امام خمینی رحمه الله درباره اهمیت، جایگاه و نقش کمیته امداد می فرمایند: این گروه های عزیز و کمیته ها و همین طور کمیته امداد، یک عمل بسیار لطیف ظریف شریف دارند که با این عمل ان شاءاللّه می توانند ریشه فقر را از سرتاسر کشور به امداد ملت بزرگوار ایران و به همت دولت بزرگوار ایران، این ریشه را از بیخ و بن بکنند. و عمل شما آقایان در سرتاسر کشور، عمل بسیار شریف خداپسندی است که مورد عنایت خدای تبارک و تعالی خواهدبود. خداوند تبارک و تعالی به فقرا و مستمندان و به محرومان، آن قدر عنایت دارد که معلوم نیست به قشر دیگر این قدر عنایت داشته باشد.

 

حضرت امام خمینی رحمه الله کار کمیته امداد را بسیار مهم دانسته و می فرمایند: شما کاری را متکفل شدید و انجام کاری را به عهده گرفتید که مورد عنایت خاص خدای تبارک و تعالی است. و البته باید این توجه را به آقایان عرض کنم، گرچه خودشان توجه دارند که باید این عمل با یک ظرافتی انجام بگیرد که مستمندان و محرومان خیال نکنند که آن ها از باب اینکه در صف پایین جامعه واقع شده اند، مورد امداد واقع شده اند. مستمندان و فقرا و دور افتاده ها در صف مقدم جامعه هستند و همین ها و همین زاغه نشین ها و همین حاشیه نشین ها و همین محرومان بودند که این انقلاب را به ثمر رساندند.

بخشی از بیانات امام خمینی در دیدار سرپرست، اعضا و کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) در تاریخ 24/9/58

من از شما خواهران و برادران که امروز تشریف آوردید و از کمیته امداد هستید، از مجاهدات شما تشکر میکنم. شماها میدانید که ما خرابیهای زیادی از هر جهت داشتیم و محتاج به امداد هستیم و ملت از جهات مختلفه محتاج به امداد است برای اینکه از ابعاد مختلفه به این مملکت و به این کشور و به این امت خسارت وارد شده است که جبران این خسارتها محتاج به امداد است.

 

حضرت امام خمینی(ره) می فرماید: یک امدادهایی در مقابل خسارتهای مادی است. خسارتهای جسمانی است که شما آقایان، خواهران و برادران مجاهده میکنید برای امداد به اینها که در طول این مدت در فقر بودند، جراحات وارد شده است، صدمات بر آنها وارد شده است، اعضایشان نقص شده است و خانه هایشاناز بین رفته است، زندگی‌هایشان خراب شده است، اینها یک خرابیهایی بوده است که از رژیم سابق بوده است و محتاج مرمت است که بحمدالله شما برادرها و خواهرها و سایر اهل خیر کمک کردند و میکنند و جبرانش امید است که آسان باشد و زود.

معمار کبیر انقلاب اسلامی می افزاید: یک خسارتهای معنوی بر این مملکت وارد شده است که آن بیشتر محتاج به امداد است تا این خسارتهای مادی و این جراحاتی که بر این افراد وارد شده است و این نقص اعضایی که وارد شده است و این فقرهایی که هست در این مملکت. آن خسارات معنوی بیشتر محتاج به امداد است و دیرتر قابل جبران است.

به هر حال؛ در سالروز نهاد بابرکت کمیته امداد به فرمان حضرت آیت الله امام خمینی(ره) قرار داریم و به حق باید وجود چنین نهاد بابرکتی را که ثمره مجاهدت ها و جانفشانی هایی مردمان انقلابی ایران زمین است را ارج گذاشته و امید است که این سازمان مردم نهاد ضمن توجه به مستمندان جامعه، با برنامه های تدوینی غبار فقر را از چهره محرومان جامعه  و مردمان چشم انتظار به این کمیته بزدایند.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی