نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. اسفند 1396 - 6:08
به نظر می رسد دوران وزارت آخوندی و ربیعی با سوت پایان نمایندگان مجلس و گرفتن کارت قرمز، برای همیشه در این دولت پایان خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ در حالی به پایان سال نزدیک می شویم که کشورمان عزادار روزهای سخت و طاقت فرسایی در اثر سوء مدیریت های کلان است. جان باختن مردم عزیز ایران در حوادث متعدد، از زلزله گرفته تا آتش سوزی و معدن و در آخر سانحه های هوایی، ریلی، جاده و همینطور مسئله حاد اشتغالزایی که همه و همه این روزها مردمان ایران با آن دست به گریبان هستند و برای رهایی از آنها چاره دای جز آه و افسوس چیز دیگری عایدشان نمی شود.

در این گیر و دار که جامعه ما با جان باختن نیروهای فعال و نخبه روبرو است و هیچکس هم نمی تواند در این فضای مه آلود و حزن انگیز اظهار نظری نماید این مسئولان امر و رده بالای دولتی هستند که باز نقش طبیعت را بدون در نظر گرفتن حس مسئولیت پذیری مقصر اصلی می خوانند و همینطور تنها دل به برجام نافرجامی سپرده اند که احساس می کردند در این هیاهوی توخالی می توانند شغل و رونق اقتصادی ایجاد نمایند.

اینجا بود که مجلس بالاخره  دوباره دست به کار شد و طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را کلید زد. طرح استیضاح عباس آخوندی در نشست علنی روز سه‌شنبه اول اسفندماه در پارلمان با 34 امضا در اعلام وصول شد. این بار سوم است که عباس اخوندی باید در ارزیابی رای اعتماد بهارستان قرار گیرد. بار نخست در زمان بررسی صلاحیت کابینه در ابتدای دولت حسن روحانی، دوم بار در نخستین جلسه استیضاح وی در مجلس نهم  بود که هر دو بار موفق به کسب رای اعتماد شد.

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

1 ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

 

2 ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

 

3 ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4 ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5 ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

6 ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

7 ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

8 ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

9 ــ در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10 ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11 ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

 

12 ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

و البته آنچه درد و رنج جوانان و رفاه حال جامعه را آزره خاطر می نماید و همچنان بر این درد و رنج می افزاید همانا؛ عدم شغل و حرفه برای جوانان و تحصیل کردگان جامعه و همینطور عدم رفاه نسبی برای قشرهای آسیب پذیر کشور است که وزیر کار و رفاه بی تقصیر در این مورد نبوده است. نمایندگان مجلس برآن شدند که این وزیر را هم با استیضاح و کشیدن در صحن مجلس تا آخرین دفاعیات خود را بیان نماید.

اولین بار تیرماه سال 95 زمزمه های استیضاح  ربیعی در مجلس شنیده شد، او نخستین گزینه مجلس دهم برای استیضاح بود. ‏اگرچه این استیضاح را نمایندگان اصلاح طلب مجلس كلید زده بودند اما مستقل از فراكسیون امید آن را دنبال می کردند. طرح ‏استیضاح  ربیعی در ابتدا بیش از 60 امضا جمع کرد. «كوتاهی در ارایه ساختار وزارتخانه» ، «معطل گذاشتن بنگاه های اقتصادی ‏از جمله شستا و به زیان رساندن این بنگاه ها»، «عدم ارایه برنامه برای ادارات كل استان ها» و «وضعیت داخلی شركت ‏های تامین اجتماعی» چهار محور استیضاح عنوان شده بود.‏

 

از طرفی بعد از شروع ماجرای فیش های حقوقی در فضای مجازی تبعات انتشار فیش حقوقی 37 میلیونی مدیرعامل بانك ‏رفاه دامان وزیر رفاه را هم گرفت. خیلی ها در فضای مجازی معتقد بودند ربیعی در انتصاب صدقی مدیرعامل بركنار شده ‏بانك رفاه نقش زیادی داشته است. ‏

 

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه هم در گمانه ای دیگر گفته بود: کار استیضاح وزیر کار به خاطر تعیین حقوق کم ‏کارگران در دست بررسی است که در این خصوص مشغول جمع آوری امضاء از سوی نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر ‏کار هستیم.‏

 

با این وجود طرح استیضاح به دلیل عقب نشینی برخی نمایندگان که با حواشی متعددی هم همراه بود سرانجام منتفی شد. ‏ارتباطات برخی نمایندگان استیضاح کننده با وزارت کار و اتفاقاتی که در همین راستا رخ داد از جمله علل منتفی شدن ‏استیضاح بود.‏

با این حال  در اواخر سال 95، طرح استیضاح ربیعی بار دیگر با 30 امضا کلید خورد. پیش از آن سلمان خدادادی در ‏نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرده بود که به دلیل از حد نصاب افتادن تعداد امضاهای طرح استیضاح علی ربیعی، این ‏طرح قابل رسیدگی در کمیسیون اجتماعی نیست و منتفی شده، در همین حال اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس ضمن ‏تأیید این خبر، گفته بود: این طرح به دلیل اینکه امضاهای آن کمتر از ۱۰ نفر بود منتفی شد.‏ به گفته او پس از منتقی شدن این طرح برخی از نمایندگان همچنان اصرار به طرح استیضاح وزیر کار داشتند.‏

 

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرده بود: در هفته‌ای که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه بودند طرحی از سوی برخی ‏نمایندگان خواهان استیضاح علی ربیعی تدوین شد که آنها عدم توجه وزیر به وضعیت کارگران و مشکلات آنها را علت اصلی ‏این استیضاح عنوان می‌کنند.‏

 

با این وجود در گیر و دار تبلیغات انتخاباتی، ربیعی از طرح مجدد استیضاح هم به سلامت عبور کرد. با این وجود در جریان ‏رقابت های انتخاباتی، ضعف وزارتخانه متبوع وی در جریان حادثه معدن گلستان ضربه بزرگی به ستاد انتخاباتی روحانی زد. ‏ماجرا تا جایی پیش رفت که پیش بینی ها حکایت از آن داشت که ربیعی این بار نمی تواند رای اعتماد اصلاح طلبان مجلس را ‏به دست بیاورد.‏

 

با این حال ماجرا به گونه ای دیگر پیش رفت و رایزنی های گسترده ای که بسیاری از نمایندگان مجلس آن را تایید کردند، ورق ‏را برگرداند. به طور مثال عبدالرضا هاشم زایی نماینده اصلاح طلب پیش از رای گیری مجلس در این باره گفته بود: ربیعی ‏در روزهای اول معرفی به مجلس شرایط خوبی نداشت، ولی در این روز‌ها شرایط نسبتا خوبی دارد و احتمالا رایزنی‌ها در این باره بی تأثیر نبوده اند.

 ‏

به گفته او ربیعی با وجودی که شرایط خوبی نداشت، ولی روز به روز جو مجلس به نسبت روزهای اول درباره ایشان ‏بهتر شد و رفته رفته قابل قبول‌تر هم می‌شود. حالا ممکن است رایزنی‌ها یا گزارش‌ها و اطلاعات درباره ایشان اثر ‏گذار بوده باشد، ولی نمی‌توانم هنوز بگویم رای او آیا در حد قبولی و گرفتن اعتماد از مجلس است یا خیر و این امر در چند ‏روز اینده مشخص می‌شود و همه چیز به ادامه رایزنی‌ها در این فرصت باقی مانده بستگی دارد.

 ‏

روزهای آینده اما مشخص کرد که رایزنی های مورد اشاره هاشم زایی کاملا کارآمد بوده و ربیعی با رایی بیشتر از رای چهار ‏سال قبل یعنی با 191 رای موافق در مقابل 79 رای مخالف به دولت راه یافت.‏

 

به هرطریق؛ در حالی روزهایی سال 96 را به پایان می رسانیم که مجلس عزم خود را جزم کرده است تا با استیضاح وزرای مورد نظر، آخرین دفاعیات آنان را در کمتر از 10 روز دیگر در صحن علنی مجلس بیان نمایند. استیضاحی از جنس عدم کفایت مدیریت لازم و کافی که به نظر می رسد دوران وزارت این دو وزیر با سوت پایان نمایندگان مجلس و گرفتن کارت قرمز، برای همیشه در این دولت پایان خواهد یافت.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی