نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. اسفند 1399 - 11:25
به نظر می رسد زمین لرزه سی سخت باید حتما چندین کشته برجای می گذاشت تا دبیرکل محترم جمعیت هلال احمر کشور این زمین لرزه را یک حادثه ملی قلمداد کنند این در حالی است که حضور بسیاری از مسئولان رده بالای کشوری از جمله رئیس قوه قضائیه نشان از ملی بودن این حادثه داشت.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی چهارفصل دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور در روزهای اخیر در گفتگو با یکی از رسانه ها موضوعات قابل تامل و البته عجیبی را در خصوص زلزله سی سخت مطرح کرد که بیان نکاتی در این مورد لازم به نظر می رسد.

 

محمدحسن قوسیان مقدم در بخشی از صحبت های خود گفته است: در شهر ما واقعا خانه تخریب شده زیادی نمی‌دیدیم و از ۱۰ خانه یک خانه آسیب دیده بود. در محله‌ها هم هیچ کسی ندیدیم و همه در خانه‌ها بودند. مردم چادر گرفته بودند، اما چادر نزده بودند.....ما تجربه جواب ندادن اردوگاه‌ها را داریم، با این حال با درخواست ستاد مدیریت بحران آن‌ها را ساختیم. اینجا به طور اسثتنا خانه‌ها هم خراب نشده بود و به همین دلیل کسی به اردوگاه نیامد ...... در زلزله کرمانشاه، جریانی از کانکس راه افتاد. اما مشکل ما در ایران این است که تعداد روستاها بسیار زیاد است و معمولا تلفات زلزله‌ها در روستاها خیلی زیاد است، البته در این زلزله سی‌سخت روستاها اصلا تکان نخورده بودند.....

 

ما تجربه جواب ندادن اردوگاه‌ها را داریم، با این حال با درخواست ستاد مدیریت بحران آن‌ها را ساختیم. اینجا به طور اسثتنا خانه‌ها هم خراب نشده بود و به همین دلیل کسی به اردوگاه نیامد

 

این بخش از اظهارات دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور که مبنی بر عدم تخریب منازل ، سالم ماندن و تکان نخوردن خانه های روستایی بود در حالی مطرح شده است که ارزیابی های میدانی پس از وقوع زلزله این موراد را رد می کند و خسارات زمین لرزه بهمن ماه شهر سی سخت به استناد تصاویر منتشر شده در رسانه ها و اظهارات مسئولان مختلف کشوری و استانی کاملا مشخص است.

 

بر اساس گزارش اولیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، میزان حجم تخریب واحدهای مسکونی در سطح شهر سی‌سخت و روستاهای شهرستان دنا در مجموع در سطح شهرستان دنا هزار و ٢٦٠واحد مسکونی نیازمند نوسازی و ٣٥٠٠واحد نیازمند بهسازی و ترمیم است. علاوه بر خسارات و آسیب‌های وارد شده به منازل مسکونی به ساختمان‌های عمومی نظیر ادارات و مدارس و مکان‌های مذهبی نظیر مساجد و حسینیه‌ها و همچنین زیرساخت‌های شهری نظیر خیابان‌ها، پیاده‌روها و پارک‌ها نیز آسیب‌های فراوانی وارد شده است.

 

وجود تنها یک هزار و ٢٦٠ واحد مسکونی که نیازمند نوسازی هستند نشان دهنده عمق خسارات زمین لرزه در شهرستان دنا است و نشان می دهد دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور یا به خوبی مناطق زلزله زده را بررسی نکرده است و یا آمار درستی در اختیار وی قرار نگرفته است که با توجه به حضور خود وی در این شهرستان، مورد دوم کمی بعید به نظر می رسد.

 

قوسیان در بخش دیگری از صحبت هایی گفته بود: " در همین زلزله اخیر هم بعد از اصرارهای فراوان ما به طور استانی شماره کارت اعلام کردیم و تا روز سوم حدود ۴۰۰میلیون تومان جمع‌آوری شد و قرار شد در همان استان هزینه شود. البته حادثه سی‌سخت یک حادثه ملی نبود".

 

به نظر می رسد زمین لرزه سی سخت باید حتما چندین کشته برجای می گذاشت تا دبیرکل محترم جمعیت هلال احمر کشور این زمین لرزه را یک حادثه ملی قلمداد کنند این در حالی است که بسیاری از مسئولان رده بالای کشوری از جمله رئیس قوه قضائیه، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضورت امام (ره)، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس کمیته امداد کشور و ... با حضور در مناطق زلزله زده  شهرستان دنا از نزدیک در جریان رسیدگی به مشکلات زلزله زدگان قرار گرفتند که حضور و توجه آن ها نشان از ملی بودن این حادثه تلخ بود.

 

وارد آمدن خسارات چند صد میلیاردی در بخش های مختلف به شهرستان دنا نیازمند توجه ویژه مسئولان ملی برای بازسازی و حل مشکلات زلزله زدگان بود که در این راستا نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

اظهارات مبهم دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با توجه به موارد مطرح شده ، از یک مسئول رده بالای جمعیت هلال احمر که جزو نیروهای خط مقدم خدمات رسانی به زلزله زدگان شهرستان دنا هستند کاملا عجیب بود به خصوص این که این حادثه را یک حادثه ملی نمی داند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا