نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. فروردين 1400 - 12:08
وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز مجلس در خصوص تأمین مرغ در بازار گفت:تنها در استان کهگیلویه و چند استان دیگر در تامین مرغ مشکل وجود دارد .

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی چهارفصل افزایش قیمت مرغ در نخستین روزهای سال در بازار کهگیلویه و بویراحمد به یکی از ذغذغه های مسئولان استانی و نیز نگرانی مردم تبدیل شده بود و با وجود تلاش های صورت گرفته اما عملا قیمت مرغ به نرخ مصوب نرسید و گران تر از همیشه به دست مردم رسید و مسئولان استان نیز دلایل مختلفی برای افزایش قیمت مرغ داشتند.

 

سیدکاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و بعد از قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی درباره توزیع نهاده‌های دامی اظهار داشت: در محصولات پروتئینی چه گوشت قرمز که به تولید ۸۸۱ هزار تن رسیدیم و چه شیر که بالغ بر ۱۱ میلیون تن تولید داریم و چه گوشت مرغ که دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید داریم امروز با مشکل تولید مواجه نیستیم، از ابتدای سال گذشته تا بهمن ما با بالاترین میزان جوجه ریزی مواجه بودیم و جوجه ریزی توسط چند سیستم تحت کنترل است میزان انحراف از جوجه ریزی ۱.۲ می باشد. 

 

وی گفت: ما امروز با احتکار  و منجمدکردن رو به رو هستیم در شهر تهران که نیاز ۱۲۰۰ تن می‌باشد به ترتیب در 3 شیفت هزار تن بسته بندی اتفاق افتاده است در نهایت دولت تصمیم گرفت کارگروهی را تشکیل دهد و مسئولیت آن با وزیر جهاد است، سه روز کاری از تشکیل این کارگروه می‌گذرد اما اقدامات خوبی در حال انجام است ما در تلاش هستیم تا فضای مناسبی را در بازار ایجاد کنیم تنها در استان کهگیلویه و چند استان دیگر در تامین مرغ مشکل وجود دارد که برای آنها نیز استان معین تعیین شده است.

 

خاوازی تصریح کرد: در سال ۹۹ ما در تولید کره به خودکفایی رسیدیم و واردات گوشت ما به یک پنجم کاهش یافت براساس تصمیم سران قوا تمامی مسئولیتها در بخش کشاورزی چه صادرات و چه واردات و چه تنظیم بازار به عهده وزارت جهاد نیست.

 

وی گفت: من به نمایندگی از دولت از مردم عذرخواهی کرده و ان شاءالله با کارگروه تشکیل شده قول می‌دهم که به زودی آرامش به بازار کشور بازگردد؛ هزینه‌های حمل و نقل، خدمات ماشینی و نیروی کار افزایش یافته و بر روی قیمت نهایی که کشاورز ارائه می دهد تاثیرگذار است.

 

حال با توجه به اظهارات وزیر جهاد کشاورزیف مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد باید پاسخگو باشند چرا تنها ان ها در تأمین مرغ مورد نیاز استان مشکل داشتند و در دیگر استان ها این مسأله به نوعی حل شده بود.

 

مسئولان دستگاه های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و نیز عزیرات حکومتی با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان باید به فکر چاره ای اساسی برای حل مشکل کمبود مرغ در استان و افزایش قیمت آن داشته باشند در غیر این صورت مشکلات شب عید و تعطیلات نوروز همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

 

سوال دیگری که مسئولان استان باید پاسخ دهند این است که با وجود مرغداری ها و کشتارگاه هایی که در استان وجود دارد چرا نباید در این حوزه خودکفا بود و بازار استان را تنظیم کرد و باید استان های دیگری برای کمک به کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شوند. آیا همه امکانات و کمک های لازم در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی