نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. ارديبهشت 1400 - 13:31
در میان لیست کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، اسامی محمدجواد آذری‌جهرمی و حجت‌الله عبدالملکی به چشم می‌خورد که متولد سال ۱۳۶۰ هستند و عنوان جوان‌ترین کاندیداهای احتمالی ماراتن ۱۴۰۰ را به خود اختصاص دادند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی چهارفصل محمد جواد آذری جهری و حجت‌الله عبدالملکی از جوان‌ترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و اسدالله بادامچیان مسن‌ترین کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ هستند .

به گزارش خبرآنلاین، محمد جواد آذری جهری و حجت‌الله عبدالملکی از جوان‌ترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و اسدالله بادامچیان مسن‌ترین کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ هستند .

 

فصل انتخابات ریاست جمهوری که می‌شود از هر گوشه و کناری خبری درباره آمدن و نیامدن کاندیداها به گوش می‌رسد؛ کاندیداهایی با سودای ریاست بر پاستور و ۴ سال زمامداری بازوی اجرایی کشور. این دوره انتخابات اما گویا میل به رئیس جمهور شدن نه فقط در بین چهره های آشنا و معروف که در بین سیاسیون کمتر شناخته شده نیز فوران کرده است و هر روز صدای «انا رجل» از یک سو به گوش می رسد.

 

گرچه نگاه‌ها و  گمانه زنی های رسانه‌ای حول محور آمدن چهره‌های چون محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، محمد جواد ظریف، جهانگیری، محسن رضایی، محمود احمدی نژاد و ...می چرخد اما در این میان برخی چهره ها هم تکلیف خود با انتخابات را روشن کرده و اعلام کاندیداتوری کرده اند.

 

جوانترین و پیرترین کاندیداهای ریاست جمهوری 

حسین دهقان اولین کاندیدایی بود که چراغ انتخابات ۱۴۰۰ را روشن کرد. او که وزیر دفاع دولت یازدهم بود متولد سال ۱۳۳۵ بوده و ۶۵ سال سن دارد. محمد غرضی  ۷۹ ساله و اسدالله بادامچیان با ۸۰ سال سن در حالی برای نشستن بر مسند ریاست جمهوی خیز برداشته‌اند که مسن‌ترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تا اینجای قصه انتخابات ۱۴۰۰ هستند.

 

البته در میان لیست کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، اسامی محمد جواد آذری جهرمی و حجت‌الله عبدالملکی نیز به چشم می‌خورد که متولد سال ۱۳۶۰ هستند و عنوان جوان‌ترین کاندیداهای احتمالی ماراتن ۱۴۰۰ را به خود اختصاص دادند.

 

بررسی سن نامزدهای انتخابات حکایت از آن دارد که اکثر آنان در دهه ششم زندگی خود هستند. ۱۴ کاندیدای متوسط ۵۰ سال سن دارند و ۸ نفر نیز در حال سپری کردن دهه هفتم زندگی خود هستند.

 

اصلاح قانون انتخابات سدی برای رسیدن به پاستور؟

هر چند قانون انتخابات فعلی سقف سِنی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مشخص نکرده است اما نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم در حال تلاش برای ایجاد محدودیت سنی کاندیداها هستند. طبق مصوبه مجلس یازدهم، حداقل سن کاندیدای انتخابات ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام در هنگام ثبت نام مشخص شد. البته این مصوبه مجلس با ایراد هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است اما اگر این اصلاحیه مجلس یازدهم به انتخابات  ۱۴۰۰ برسید، محمد جواد آذری جهرمی، حجت‌الله عبدالملکی، محمد غرضی و اسدالله بادامچیان از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهند کرد. 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی