نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. تير 1401 - 14:30
برخی از طلافروشان شهر یاسوج با استفاده از ترفندهایی به دنبال دور زدن قانون و فرار مالیاتی هستند.

به گزارش چهارفصل مدت‌هاست که بر نقش مالیات در اداره کشور تأکید می‌شود و به عنوان یکی از سه بخش اصلی درآمدی دولت است که در لایحه بودجه سال 1401 سهم مالیات به حدود 40 درصد رسیده است و از نظر رقم در نظر گرفته‌شده نسبت به بودجه سال 1400، بیش از 60 درصد رشد داشته است.

 

طبق ماده ۷۱ قانون نظام صنفی، استفاده از دستگاه کارت‌خوان در واحدهای صنفی الزامی است و به‌منظور تسهیل دادوستد و ثبت و مستندسازی فعالیت‌های اقتصادی، افراد صنفی عرضه‌کننده کالا و یا ارائه‌دهنده خدمت، مکلفند به‌تناسب از صندوق مکانیزه فروش (pos) و یا دستگاه توزین دیجیتالی و یا اردو برای فروش کالا یا ارائه خدمت طبق ضوابط و مقررات این آیین‌نامه استفاده کنند.

 

همانطور که گفته شد مالیات به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت محسوب می شود اما از گوشه و کنار خبرهایی می رسد که برخی مشاغل خرد با ترفندهایی اقدام به دور زدن قانون و به اصطلاح " فرار مالیاتی " می کنند؛ «کارت‌خوان نداریم» یا «کارت‌خوان خراب است» یا « درخواست انتقال پول » از جمله ترفندهایی برای فرار از مالیات است که امروزه در تعدادی از اصناف پر درآمد مثل طلافروشان شهر یاسوج مشاهده می شود.

 

یکی از شهروندان یاسوجی در تماس با این پایگاه خبری اعلام کرد: روز گذشته به یکی از طلافروشی های سطح شهر یاسوج در اطراف میدان هفتم تیر رفتم و پس از خرید جواهرات، فروشنده کارت بانکی من را به شاگرد خود داد و از او خواست در یکی از باجه های بانکی هزینه طلای خریداری شده را کارت به کارت کند.

 

به نظر می رسد این مراکز مشتری‌های خود را وادار می‌کنند تا پول نقد بدهند، یا کارت به کارت کنند تا شاید با این اقدام از زیر پرداخت مالیات شانه خالی کنند این در حالی است که بر اساس پیشنهاد سازمان امور مالیاتی، اگر کارتی بیش از ۴۵ مورد واریز داشته باشد، باید به‌عنوان مورد مشکوک فرار مالیاتی تلقی شود.

 

اکنون از سازمان های متولی انتظار می رود نظارت های خود را بر اصناف پردرآمد مانند طلافروشی ها، مراکز درمانی و مطب پزشکان افزایش دهند تا زمینه های دور زدن این قانون مسدود شود.

 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا