نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. خرداد 1403 - 10:39
برای مقابله با تب کریمه کنگو صورت گرفت؛
اجرای طرح سمپاشی روستاهای شهرستان چرام
رئیس دامپزشکی شهرستان چرام گفت: در راستای مقابله با بیماری های تب کریمه کنگو و لم‌پی‌اسکین تعداد 60 روستا در بخش مرکز و سرفاریاب شهرستان چرام سمپاشی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» مهرعلی احمدی‌مطلق در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: در راستای اجرای طرح مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از انگل‌های خارجی از جمله بیماری تب كریمه كنگو و لم‌پی‌اسکین، عملیات سم‌پاشی بدن دام به‌صورت رایگان در روستاهای هدف توسط اکیپ مبارزه با بیماری‌های دامی اجرا شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چرام افزود: در این طرح تاکنون سم‌پاشی 60 روستا در سطح شهرستان انجام‌شده و روستاهای باقی‌مانده نیز تا پایان خرداد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح برای سم‌پاشی این روستاها تاکنون 180 لیتر سم گیتامترین و سایپرمترین استفاده‌شده که با اولویت واحد‌های پرورش دام روستایی، مناطق دارای آلودگی کنه‌ای زیاد و واحد‌های دارای تردد بالای دام به‌صورت کاملاً رایگان انجام شد.

احمدی مطلق بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترك بین انسان و دام بیماری بسیار خطرناك تب كریمه كنگو به شمار می‌رود، بیان کرد: عامل این بیماری ویروسی است كه توسط كنه‌ها، ابتدا به دام و سپس انسان به‌طور تصادفی از طریق دام به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی اضافه کرد: انگل‌های خارجی علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی دام و حساس نمودن دام‌ها در ابتلا به انواع بیماری‌ها، در انتقال بسیاری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، لم‌پی‌اسکین و .... نقش اساسی دارند و مبارزه با آن‌ها در حفظ سرمایه دامی و تأمین بهداشت عمومی جامعه بسیار مؤثر است.

احمدی مطلق بابیان اینکه انگل‌های خارجی ناقل برخی از بیماری‌های ویروسی و تک‌یاخته‌ای ازجمله بیماری‌های مهم و خطرناک لم‌پی‌اسکین، تیلریوز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند که سم‌پاشی دام و اماکن دامی از اصلی‌ترین روش‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها است، عنوان کرد: مکان‌های تاریک، نمناک و فاقد تهویه مناسب، سقف‌های چوبی و درز دیوار‌های فاقد پوشش سیمان از بهترین مکان‌ها برای تخم‌ریزی حشرات موزی است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چرام همچنین از شهروندان خواست از مصرف گوشت، آلایش خوراکی و فرآورده‌های خام دامی که در خارج از کشتارگاه‌های دام و طیور مجاز ذبح می‌شوند و یا فاقد مهر نظارت و بازرسی دامپزشکی است، جدا خودداری نمایند.

گفتنی است در شهرستان چرام بیش از 180 هزار رأس دام سبک و 2 هزار رأس دام سنگین وجود دارد.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی