نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. مرداد 1403 - 15:50
کارشناس مذهبی گفت: مهمترین هدف از قیام امام حسین (ع) اطاعت و بندگی خداوند تبارک و تعالی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل»: فاطمه احتسابی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص هدف قیام امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) تنها برای رسیدن به مقام عظمای شهادت به کربلا نرفته بود بلکه اهداف والایی برای قیام خود داشتند که زنده کردن ارزش های اسلامی و احیای آثار و اخلاق اسلامی امر به معروف و تهی از منکر از مهمترین دلایل قیام امام حسین (ع) بود. 

این کارشناس مذهبی افزود: مهمترین هدف از قیام امام حسین (ع) اطاعت و بندگی خداوند تبارک و تعالی بوده است. امام حسین (ع) در پاسخ به برخی از افراد که دلیل حرکت شان را با توجه به شرایط خطرناک موجود آن زمان، سؤال می کردند، در بخشی از خطبه ای که هنگام عزیمت به عراق ایراد نمود می فرمودند؛ «خشنودی خداوند، خشنودی ما اهل بیت است». ( بحارالانوار)

وی بیان داشت: و در قسمتی از زیارت آن حضرت نیز چنین آمده است: «شهادت می دهم که ... تا فرا رسیدن یقین (یعنی مرگ) خداوند را با اخلاص، عبادت نمودی». (کامل الزیارات) و نیز در آنجا که به امّ سلمه فرمود: «ای مادر، همانا خداوند عزّوجلّ خواسته که مرا کشته شده و سر بریده به ظلم و دشمنی ببیند». (بحارالانوار) 

احتسابی گفت: اتمام حجّت یکی از دلایل قیام آن حضرت بود، اتمام حجّت بر کسانی بود که نامه نوشتند و از حضرت برای مقابله با امویان یاری خواستند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین انگیزه امام حسین (ع) از قیام عاشورا بود، مسئله امر به معروف و نهی از مـنکر است از مـهمـتـرین ارکان دین می باشند. امام حسین (ع) در قیام خود مسئول اجراء این امر مهم اسلامی است. ایشان در وصیت خود به برادرش محمد بن حنفیه فرمودند: « قـیام مـن بر مبنای تمایلات نفسانی نیست، من به منظور طغیان و فساد و تباهی و ستم خـروج نمـی کنم بلکه انگـیزه ام اصلاح امـت جدم رسول خدا است و مقصود و منظورم امر به معروف و نهی از منکر است» (حیات الحسین)

کارشناس مذهبی گفت: با وجود اینکه بنی امیه این دو رکن مهم و بزرگ اسلامی را متزلزل کرده بود به طوری که امر به معروف و نهی از منکر متروک گشته بود، معروف منکر و منکر معروف تلقی می شد؛ امام در مسیر قیام خود با اشاره و تکرار این حقیقت فرمود: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شودو از باطل جلوگیری نمی کنند، مومن باید برای اجرای این دو امر، مشتاق دیدار پروردگار خویش باشد.

احتسابی افزود: حکومت بنی امیه برای نابود کردن ارزش های اسلامی که کرامت انسان ها بدان بستگی دارد و جایگزین کردن آن ها با ضد ارزش هایی که در جاهلیت بدان افتخار می کردند تلاش بسیاری نمود. که از جمله این ارزش های اسلامی که حکومت اموی سعی در محو و انحلال آن ها داشت می توان به وحدت اسلامی اشاره کرد، پـیامـبر اکرم (ص) تلاش بسیاری برای ایجاد وحدت و برادری اسلامی کردند، اما معاویه به روش های مختلف مخصوصا از طریق احیای تعصبات قبیله ای و وادار کردن شعرای قبایل بر هجو قبیله رقیب و خانواده های آنان وحدت اسلامـی را ریشه کن مـی کرد.

وی در پایان بیان داشت: امام حسین (ع) برای زنده نگه داشتن دین اسلام قیام کرد.

 

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی