نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. مرداد 1403 - 9:21
مدیرگروه فقه‌واصول موسسه آموزش عالی‌امام رضا (ع):
آموزه مهم اربعین امر ولایت پذیری است
عضو هیئت‌علمی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نخستین رسالت تاریخ از منظر قرآن، مؤلفه «درس عبرت بودن» آن است؛ نهاد ارائه الگو و نماد مثبت نیز رسالت دوم تاریخ محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غفاری فر، در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری در خصوص تبیین فلسفه اربعین گفت: یکی از مهم‌ترین رخدادها در تاریخ خونبار شیعه، قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و واقعه روز عاشورا است. این رخداد در زمینه‌های الگو و عبرت تاریخی برای امروزیان کارکرد مهمی دارد که البته درباره آن بحث نیز بسیار شده است. اربعینِ شهادت امام حسین (ع) و اصحابش نیز رویداد مهمی است که تکمیل‌کننده واقعه عاشورا و هشداردهنده آن رخداد بزرگ تاریخی است. به شهادت تاریخ، اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی جلیل‌القدر پیامبر (ص) به زیارت مزار حضرت سیدالشهدا (ع) دست‌یافت. می‌دانیم که پس از دورشدن سپاه اموی از کربلا، طایفه بنی‌اسد در قتلگاه حاضر شده و پیکر امام (ع) و یارانش را به خاک سپردند. روایت است که در همین روز اهل‌بیت (ع) نیز در سفر بازگشت از شام به کربلا رسیدند و جناب جابر به شرف دیدار با اهل‌بیت و امام سجاد (ع) نائل آمد. عموم علمای تاریخ نیز نقل کرده‌اند که در چنین روزی سر مبارک امام (ع) به بدن ملحق و دفن شد.

مدیرگروه فقه و اصول مؤسسه آموزش عالی امام رضا (ع) افزود: زیارت اربعین و سنت پیاده‌روی آن، صرفاً برای تفریح، گذراندن وقت یا شرکت در ظاهر یک آئین نیست. شیعه و زائر اربعین باید ضمن زیارت بارگاه امام خود و فهم آموزه‌های نهضت حسینی (ع) هم به این آموزه‌ها عمل کند و هم در گسترش آنها بکوشد. رابطه مسیر هدایتگری حضرت سول الله (ص) به امر خدا و به‌واسطه دنیای الهی یا وقتی که نگاه می‌کنید در مسیر زمان به‌تناسب رشد انسان ترقی می‌کند. اگر به دوران انبیای مرسل نگاه کنید خواهید دید که معجزات این بزرگواران متفاوت است. حتی در زمان امام معصوم (ع) نیز مواجهه با مردم نیز متفاوت است. تاریخ هرچه جلوتر می‌رود همه، گذشته و ظرفیت‌هایی می‌شود برای مبارزه با فساد و دست‌گیری از محرومین و به‌ویژه سبک زندگی سالم، یکی از این اتفاقاتی که هرچند درگذشته رایج بوده است و حتی الان نیز بر آن اهتمام بیشتری است پیاده‌روی اربعین به شکل گسترده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری فر گفت: اکنون به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پژوهش‌های مهمی در زمینه عاشورا انجام شده و آموزه‌های این رخداد بر کسی پوشیده نیست، مهم این است که شیعه باید در ترویج آنها بکوشد و این کوشیدن نخست باید با عمل‌کردن به این آموزه‌ها باشد. یکی از آموزه‌های مهم اربعین ولایت‌پذیری و عمل به دستورات اولی‌الامر و زعیم حکومت است. شیعه باید پشت پیشوای برحق خود بایستد و از اولی‌الامر خود اطاعت کند؛ شیعه باید ولایت‌پذیر و گوش‌به‌فرمان ولی باشد.

اکنون دوران روایت پیشرفت و روایت قدرت است

عضو هیئت‌علمی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: نخستین رسالت تاریخ از منظر قرآن، مؤلفه «درس عبرت بودن» آن است؛ نهاد ارائه الگو و نماد مثبت نیز رسالت دوم تاریخ محسوب می‌شود؛ سومین رسالت تاریخ از منظر قرآن طرح سرنوشت اقوام و ملل و حکومت‌ها بوده و شناخت حق و باطل نیز چهارمین رسالت تاریخ به شمار می‌رود و نکته دیگر در تبلیغ قدرت شیعه است، باید بدانیم در زمانه‌ای که شیعه به زعامت اولی‌الامر تشکیل حکومت داده است، اکنون دوران قدرت شیعه است؛ برنامه ولی‌فقیه تقویت شیعه بود و شیعه با عمل به برنامه‌های او اکنون قدرت بلامنازع منطقه شده و چون این برنامه‌ها، راهی به پیشرفت و قدرت گشوده است باید آن را ادامه داد.

وی در ادامه گفت: شیعه اکنون باید قدرت خود را به پشتوانه اولی‌الامرش به دست آورده، فریاد بزند؛ بنابراین اکنون دوران روایت پیشرفت و روایت قدرت است. باید قدرتمان را که به پشتوانه رهبرمان به‌دست‌آمده روایت کنیم. در چند سال اخیر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ایجاد ارتباط صمیمانه بین دو ملت شیعه و حتی برادران سنی ایران و عراق اتفاق افتاد. اربعین یک نوع هدایتگری جهانی را به عهده گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری فر گفت: ممکن است کسی بخواهد جزئی‌نگر باشد به‌صورت نگاه کلی و به تعبیر امروزی تفننی نگاه نکند ممکن است جزئیات آسیب‌رسان را ببیند؛ اما آن اتفاقی که در شرف وقوع است را نه به نظرم ترجمه شدن روایت معروف اصل ظهور که حضرت حجت بن الحسن وقتی می‌خواهند خودشان را معرفی کنند، یکی از واژه‌های معرف آن حضرت انبن الحسین (ع) است. وقتی می‌گوییم اربعین به‌سوی ظهور است حدسی گفته نمی‌شود، بلکه به مستند همین روایت است. وقتی حضرت می‌فرمایند ابن الحسین (ع) باید قبل از این، حسین (ع) شناخته شده باشد وقتی حضرت خودش را به‌عنوان پسر امام حسین (ع) معرفی می‌کند مردم می‌گویند بله پسر آن حسین است. 

اربعین یک حرکت فراجرافیایی است

کارشناس مذهبی افزود: هیچ محدودیتی در اربعین وجود ندارد این دقیقاً شبیه به همان روز عاشورا است که می‌بینیم از مسیحی تا زهیر عثمانی وارد آن معرکه شده است، اربعین دارد عاشورا را در یک گستره‌ی تمدنی، جنسیتی، مذهبی، قومی، ملیتی، جغرافیایی و به پهنای کل کره‌ی زمین فراگیر می‌کند. تا ۱۵۰ الی ۲۵۰ سال پیش کل پهنه‌ی شهرت اربعین نهایتاً در غرب آسیا بود؛ ولی الان داستان سیدالشهدا و فرزندان سید شهدا و این اربعین باشکوه به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا هدایتگری امامین انقلاب دارد جهانی می‌شود.

وی ادامه داد: در دو هفته اخیر بعد از شهید عزیز اسماعیل هنیه تمام فکروذکر فرعون زمانه این شده است که ایران چگونه می‌خواهد مقابله کند. و مثل محتضر همه روبه‌قبله دراز کشیدند. بنگرید که ایران اسلامی بُعد فرهنگی و دفاعی و... خود را چگونه ترویج کرده است همین روزها خبردار شدیم آمریکا در نیجریه آخرین پایگاه‌های خود را تحویل می‌دهد ما نمی‌گوییم این‌ها بدون شیطنت رها می‌کنند نه، اما اینکه مجبور بشوند پایگاه‌هایشان را در یک کشور آفریقایی تحویل بدهند این‌ها همه زمینه‌سازی برای ظهور را به وجود می‌آورد‌ و اربعین نقش اصلی را به عهده دارد. هم‌بستگی، برادری و وحدتی که در اربعین به وجود می‌آید نتیجه‌اش قدرت و زمینه‌سازی ظهور به کمک هم است.

دبیر دبیرخانه حمایت از رساله های سطح 4 در پایان گفت: از روزی که آل بویه عاشورا را به‌عنوان روز تعطیل اعلام کرد تا به امروز بیش از هزار سال می‌گذرد، برپایی اربعین به این باشکوهی چندین سال زمان برد ما نمی‌دانیم چقدر طول خواهد کشید؛ اما آن امام‌حسین (ع) که روضه و مصیبت خواندن او پیش‌ازاین به‌صورت مخفیانه و پنهانی در خانه‌های شیعیان بود حالا اربعین آن حضرت دارد یک حرکت فراملی، فرامذهبی، فراقومی، فرا نژادی و حتی فرا جغرافیایی می‌شود.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی