نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

8. شهريور 1403 - 15:08
پیاده‌روهای شهر یاسوج به ملک خصوصی ساختمان‌سازان تبدیل شده است و عابران باید برای عبور و مرور از خیابان‌ها استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی«صبح زاگرس»: درشهر یاسوج، هنوز کاربری درست پیاده‌رو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شریان‌های رفت‌وآمد شهری که تأمین‌کننده نیاز شهروندان در طیف سنی متفاوت و حتی کم‌توان است، شناخته نشده است. شاید به این دلیل است که بعضی از خودرو سواران به‌راحتی، ماشین خود را در پیاده‌رو پارک می‌کنند یا فروشندگان، انواع کالاها را برای جلب مشتری در پیاده‌رو قرار می‌دهند و یا آن که صاحبان املاک به‌عناوین‌مختلف از جمل ساخت‌وساز به حریم پیاده‌روها تجاوز می‌کند.

تا وقتی که حریم پیاده‌رو به‌عنوان حق مسلم حقوق شهروندی باز تعریف نشود و برای نقض‌کنندگان این حریم، مجازات‌های قانونی درخور اعمال نگردد، وضع به همین منوال خواهد بود. عابر پیاده وقتی در پیاده‌رو بامانع فیزیکی روبه‌رو می‌شود به‌ناچار به حریم سواره‌رو (خیابان) پناه می‌برد و در آنجا جانش را به خطر می‌اندازد و معلوم نیست، اگر حادثه ناگواری برای یک عابر به دلیل پیش‌گفته رخ بدهد کدام دستگاه اعم از حقیقی یا حقوقی باید پاسخگو باشد و خسارات وارده را تأمین کند.

وقتی ما از پیاده‌رو به‌عنوان یکی از شریان‌های مهم رفت‌وآمد در شهرها، تعریف قانونی داشته باشیم، اولاً مالکان ساختمان‌ها نمی‌توانند به این حریم تجاوز کنند و یا به‌دلخواه خود از عرض پیاده‌رو بکاهند، ثانیاً صنوف از هر دسته، در صورت اشغال پیاده‌رو به‌عنوان زیر پا واگذاشتن قانون تحت پیگرد واقع می‌شوند و در نتیجه این خلاف مشهود در شهرها تکرار نمی‌شود، ثانیاً رانندگان خودروها نیز در صورت پارک‌کردن در حریم پیاده‌رو با مجازات‌های قانونی روبه‌رو خواهند شد.

انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری و راهنمایی‌ورانندگی در این مورد به طور قاطع اقدام کنند.

تصاویر تکمیلی را در زیر ببینید:

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی