نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. شهريور 1403 - 9:52
کٌوک شدن ساز مرگ در محورهای مواصلاتی سرزمین‌دنا؛
جاده‌های کهگیلویه‌وبویراحمد در قرق شوتی سواران
سال‌هاست که خودروهای شوتی با سرعت ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر امنیت مردم کهگیلویه و بویراحمد را به خطر انداخته‌اند و زوزه وحشتناک این خودروهای در محورهای مواصلاتی استان به جزء ترس چیز دیگری را نشان نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد بسیار پرخطر و پرمخاطره هستند و علاوه بر این جاده‌های این استان به محلی برای تاخت‌وتاز خودروهای شوتی تبدیل‌شده که با سرعت سرسام‌آور خود هرروز یک حادثه وحشتناک را رقم می‌زنند و باعث یک بحران در این دیار شده‌اند.

چولان شوتی ها در جاده های استان

باید بدانیم به دلیل قرار گرفتن کهگیلویه وبویراحمد در مسیر کریدور شمال به جنوب محسوب ترافیک بسیار سنگینی امروز در بیشتر محورهای این استان در حال جریان است و پرترددترین جاده‌های این استان در شهر یاسوج با چند محور یاسوج به اصفهان، جاده پاتاوه به دهدشت و حتی جاده بالامیدان به یاسوج بوده که بیشترین مسیر شوتی‌ها نیز در اینم محورهای مهم و مواصلاتی است.

 از سویی دیگر این محورهای مهم مواصلاتی امروز محل عبور کامیون‌های و ترانزیت‌های بسیار است و جاده‌های دوطرفه باریک پرخطر و پر تصادف بسیاری دارد که باعث شده به‌عنوان یکی از مسیرهای خطرناک کشور از آن یاد شود.

دوئل مرگ در محورهای سرزمین دنا

کهگیلویه و بویراحمد با ۹۰ درصد مناطق کوهستانی و داشتن جاده های ناهموار و پرپیچ‌وخم به محلی برای کورس شوتی‌ها و جاده‌های برای تلاقی مرگ تبدیل‌شده است.

امروز با توجه به وضعیت قابل‌مشاهده محورهای مواصلاتی استان در قرق شوتی سواران قرارگرفته که به غیر خطرات زیاد برای خودشان جاده‌های این دیار را ناامن کرده‌اند و هرروز خبر یک تصادف از سوی این شوتی‌ها مخابره می‌شود که در روزهای اخیر نیز شاهد آن بوده‌ایم.

نبود اشتغال و انتخاب یک شغل پر مخاطره

از سویی دیگر باید بدانیم متأسفانه به دلیل نبود اشتغال ثابت و پرسود برای جوانان جویایی کار، این شغل پرخطر به یک شغل پرسود تبدل شده و پرسودترین معامله، تجارت غیرقانونی کالاست و این کالاها در جاده‌های کشور توسط خودرو سوارهای موسوم به شوتی که از پیچ‌وخم جاده هراسی ندارند و از جریمه شدن توسط پلیس ترس ندارند و عمدتاً شبانه و بلافاصله پس از بارگیری، به سمت مقاصد، بدون استراحت کافی و با سرعت‌بالا جابجا می‌شود معروف شده است.

از سویی دیگر به دلیل مشکلات کشورهای همسایه و جنگ‌های داخلی در سال‌های اخیر، قاچاق خودروهای شوتی، محدود به اجناس خارجی نبوده، بلکه در مرزهای شرقی کشور، ورود اتباع خارجی و ورود غیرقانونی آن‌ها به کشور مأموریتی بوده که در مقابلش، پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند؛ که حال شاهد هستیم برخی از شهرهای استان مملو از اتباع بیگانه شده‌اند.

استقبال از مرگ برای فقط چند میلیون

باید به این نکته نیز اشاره‌کنیم که متأسفانه دستمزدهای چندمیلیونی و یا حتی چند صدمیلیونی برای حمل بار قاچاق و قاچاق انسان توسط این خودروها موجب رونق گرفتن این شغل در میان جوانان شده و با تردد این ارابه‌های مرگ در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد، امنیت روانی و جانی رانندگان و ساکنان حاشیه جاده‌های سال‌هاست به خطر افتاده است و رنگ روی خوشی دیگر جاده‌های کهگیلویه وبویراحمد ندیده‌اند.

به گواه بسیاری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور و همسایگی با پنج استان مهم ازجمله اصفهان، شیراز، چهارمحال‌وبختیاری، بوشهر و خوزستان امروز مسیری مناسب برای یکه‌تازی شوتی سواران است، مسئله که نتوانسته‌اند باعث رونق و توسعه این دیار شود و تنها سود از کریدور شدن این استان، تاخت‌وتاز شوتی سواران بوده است.

شوتی ها در صدر تصادفات جاده ای

افزایش فوتی‌های شش‌ماهه سال جاری برای اساس آمار وقایع تصادفات برون‌شهری کار را به‌جایی رسانده پلیس‌راه استان با نصب دوربین‌های سیار و ثابت خود درصدد برخورد قانونی با این قانون‌گریزی است، اما باید برای این مسئله برنامه‌ای بلندمدت داشت.

امروز مسیرهای یاسوج- اصفهان، یاسوج - بابا میدان فارس، تنگ سرخ - یاسوج و تمامی مسیرهای استان به جاده‌های امن و بدون دردسر خودروهای شوتی مبدل شده تا با سرعت‌بالا و عدم پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی که به فرهنگی در نزد رانندگان شوتی تبدیل‌شده و با مخدوش کردن پلاک خودرو جان مردم استان را به خطر بیندازند.

هرچند پلیس از تمام اختیاراتش برای متوقف کردنشان استفاده می‌کند و حالا جاده‌ها به میدانی جهت زورآزمایی پلیس و شوتی‌ها تبدیل‌شده است. البته این جدال قربانیان بی‌گناه دیگری هم دارد؛ مردم عادی که در جاده‌های استان در حال تردد هستند و هرچند یک‌بار به‌صورت دل‌خراشی زیر چرخ های ماشین‌های شوتی له می‌شوند.

شوتی سواران پیوسته در اضطراب رویارویی با پلیس مبارزه با قاچاق کالا و در معرض خطر بروز حوادث جاده‌ای وحشتناک هستند و همین شرایط باعث ایجاد دلهره و وحشت در دل مردم و بروز حوادث دردناک و فاجعه باری شده به‌نحوی‌که مردم در حال تردد در جاده‌های این استان همواره کابوس شوتی‌ها را به همراه دارند و حتی برخی مواقع نیز این شوتی‌ها خود طعمه مرگ می‌شوند که تصادف وحشتناک چند روز گذشته در جاده کمربندی یاسوج در حوالی پل مختار و زیر گرفتن یک خودروی شوتی توسط یک نفت‌کش نیز نمونه‌ای از تصادفات دلهره‌آور آن بوده است.

هرچند عمده‌ترین دلیل گرایش به این مدل جابجایی کالای قاچاق ریشه در بیکاری دارد، اما درآمد بالای ناشی از این کار سبب شده اقبال زیادی برای گرایش به شوتی سواری وجود داشته باشد و باوجود آسیب‌های بسیاری که از این ناحیه متوجه استان می‌شود، این پرسش مطرح است که چرا اراده‌ای برای متوقف کردن این چرخه وجود ندارد؟

هر روز یک قربانی 

طبق اعلام پلیس‌راه کهگیلویه و بویراحمد، یک‌چهارم تلفات رانندگی در محور یاسوج – اصفهان به‌عنوان حادثه‌خیزترین محور درون استانی اتفاق می‌افتد و هرروز یک انسان قربانی سوء مدیریت‌ها، ضعف‌ها و کم‌کاری‌های گذشته در مواجهه با وضع بی‌سامان این محور شده است.

حتی در همین راستا استاندار کهگیلویه وبویراحمد با ابراز نگرانی از تاخت‌وتاز شوتی‌ها در محورهای استان گفته است؛ مشکلی که در جاده‌های استان وجود خودروهای شوتی است که مسیر خودروهای شوتی به‌طور کامل بر روی این استان افتاده است.

وجودسه هزار و ۵۰۰  شوتی سوار در کهگیلویه وبویراحمد

احمدزاده بابیان این موضوع که بالای سه هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین شوتی در این مسیر تردد دارد، ابراز داشت:پانزده میلیارد تومان اعتبار برای ساخت پاسگاه میمند در جاده مواصلاتی یاسوج به اصفهان اختصاص داده‌شده و عملیات اجرایی آن آغازشده است تا بتوانیم حداقل مسیر شوتی‌ها را روی استان برداریم.

وی با اشاره به این موضوع که جمعیت جوان زیادی در این مسیر مشغول کار قاچاق هستند، بیان داشت: بیشتر فرزندان همین استان دیگر استان‌ها ازجمله بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان هستند و اعلام کرده‌ایم شناسایی شوند و بیشترین تلفات در این تصادفات شوتی‌ها رخ می‌دهد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این خودروها بسیار حادثه‌آفرین هستند که یا خودشان تلف می‌شوند و یا مردم را به کام مرگ می‌کشانند.

وی با تأکید بر این موضوع که از طرف دیگربار سنگین ترافیک کازرون، بوشهر، بخشی از خوزستان که بیشتر کامیون هستند روی این جاده افتاده است و پاتاوه هم به آن اضافه می‌شود؛ تصریح کرد: این جاده کشش این‌همه بار ترافیک را ندارد و شاهد تلفات بسیاری در این جاده هستیم.

در همین راستان نیز رئیس پلیس راهور استان کهگیلویه و بویراحمد گفته است: هم‌اینک این استان یکی از کانون‌ها و گذرگاه‌های امن برای عبور خودروهای شوتی تبدیل‌شده و با توجه به تأکید مسئولان و درخواست‌های مکرر مردمی به‌ویژه روستاها مسیر تردد شوتی‌ها برخورد شدید و قاطع با این خودروها در دستور جدی پلیس قرارگرفته است.

سرهنگ جابر پیوست اظهار داشته است: تداوم طرح‌های امنیت بخش در محورهای مواصلاتی و مقابله با مخاطرات رانندگی خودروهای شوتی برای دیگر رانندگان، طرح برخورد با خودروهای شوتی به مرحله اجرا درمی‌آید.

برخورد می کنیم

وی ابراز داشته است: با توجه به اینکه این خودروها علاوه بر زیان اقتصادی، خطرات، تصادفات و احتمال آتش‌سوزی و گره‌های ترافیکی را در سطح معابر به وجود می‌آورند، لذا برخورد با چنین خودروهایی را در سراسر استان در اولویت کاری خود داده است.

سال‌هاست که خودروهای شوتی با سرعت ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر امنیت مردم کهگیلویه و بویراحمد را به خطر انداخته‌اند و زوزه وحشتناک این خودروهای در محورهای مواصلاتی استان به جزء ترس چیز دیگری را نشان مسافران نداده است.

کوک شدن مرگ در جاده های کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بندرها جنوبی به استان‌های مرکزی و تهران قرار دارد و روزانه خودروهای شوتی با سرعت‌ها و سبقت‌های غیرمجاز با عبور کاروانی در جاده‌های کم‌عرض و پرپیچ‌وخم استان ساز مرگ را به‌خوبی کوک کرده‌اند.

این ارابه‌های مرگ جاده‌های کهگیلویه وبویراحمد را به تسخیر خود درآورده‌اند و حتی بر تعداد آن‌ها روزبه‌روز افزوده می‌شود و همه‌ساله عابران پیاده و سرنشینان خودروهای دیگر را در جاده‌ها به کام مرگ می‌کشانند.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی