به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» غلارمضا تاجگردون، در جلسه شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تأکید بر لزوم نگاه فنی و علمی به مسائل، نسبت به وضعیت آموزشی استان ابراز نگرانی جدی کرد و آن را مهمتر از سایر چالشهای ملی دانست.
وی که گزارش مفصلی را در مورد شاخصهای آموزشی استان ارائه میداد، اظهار داشت: «در حالی که ناترازی گاز یک خطر جدی است، اما آنچه آینده کشور را به شدت تهدید میکند، ناترازی در آموزش است؛ چرا که خروجی ضعیف دانشگاهها نتیجه مستقیم این ضعف بنیادین است.»
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با استناد به آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش، فاصله عملکردی استان کهگیلویه و بویراحمد با میانگین کشوری را در شاخصهای آموزشی مورد بررسی، حدود دو نمره عنوان کرد و افزود: علیرغم مناسب نبودن شرایط عمومی کشور، ما نباید اجازه دهیم این شکاف در استان ادامه یابد. وظیفه همه ماست که این شکاف دو نمرهای را بشکنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تحلیل ریز نمرات خرداد ۱۴۰۴، وضعیت درس ادبیات علوم انسانی را بسیار نگرانکننده توصیف کرد و گفت: در برخی دروس مانند ادبیات علوم انسانی نمره میانگین استان ۶ و ۵۸ صدم است که این وضعیت برای آینده فرزندان ما قابل قبول نیست و نیازمند کمک همه دستگاهها برای بهبود ساختار مدارس هستیم.
هشدار تاجگردون درباره شکاف آموزشی در استان:
غلامرضا تاجگردون در گزارشی تفصیلی که با هدف ارائه تصویری فنی و علمی از وضعیت تعلیم و تربیت استان به مسئولین ارائه شد، آمار تکاندهندهای از عملکرد دانشآموزان در سالهای اخیر منتشر کرد که نشاندهنده بحران جدی در آموزش عمومی استان است.
وی در این جلسه، ابتدا با تأکید بر لزوم تمرکز بر مباحث علمی و پرهیز از نگاه صرفاً سیاسی، به مقایسه شاخصهای استان با میانگین کشوری پرداخت و تصریح کرد: «آنچه آینده کشور را بیش از ناترازی گاز تهدید میکند، ناترازی در آموزش است که منجر به ورود خروجیهای ضعیف به دانشگاهها میشود.»
سقوط نمرات در رشتههای کلیدی
تاجگردون با استناد به آمار رسمی که از وزارت آموزش و پرورش اخذ شده، وضعیت نمرات دانشآموزان در رشتههای اصلی را به شدت نگرانکننده خواند:
رشته ریاضی فیزیک: وی اعلام کرد که حدود ۸۵ درصد از دانشآموزان رشته ریاضی فیزیک در سال تحصیلی ۱۴۰۲ (و احتمالاً سالهای قبلتر) معدلی زیر ۱۴ داشتهاند (با اشاره به اینکه ۶۷ تا ۶۸ درصد نمره زیر ۱۷ کسب کردهاند).
رشته علوم انسانی: وضعیت در این رشته وخیمتر بوده و ۷۸ تا ۸۷ درصد دانشآموزان نمرات بسیار پایینی کسب کردهاند که نماینده مجلس آن را "آسیب جدی" دانست.
شکاف دو برابری بین مدارس عادی و تیزهوشان
مهمترین محور هشدار آقای تاجگردون، شکاف عملکردی شدید بین مدارس خاص و مدارس عادی بود. او با مقایسه میانگین نمرات در دو گروه تحصیلی، این وضعیت را برای انسجام اجتماعی مضر خواند: «میانگین نمره در مدارس استعدادهای درخشان حدود ۱۵ است، در حالی که این میانگین در مدارس عادی و دولتی به عدد ۷ سقوط کرده است. این شکاف دو برابری در یک جامعه و استان پذیرفتنی نیست و نشاندهنده یک بحران نرمافزاری جدی در سیستم آموزشی است.»
نماینده مردم گچساران پیشنهاد داد که بهجای تمرکز صرف بر تقویت مدارس استعدادهای درخشان، باید از نظام آموزشی موفق این دو مدرسه به عنوان الگو استفاده کرد و آن را در تمام مدارس استان تعمیم داد تا شکاف آموزشی از بین برود.
راهکار تاجگردون برای بحران آموزشی استان:
گزارش مفصل تاجگردون درباره وضعیت آموزش استان کهگیلویه و بویراحمد، با جمعبندی راهبردهای اصلاحی به پایان رسید. وی پس از ارائه آمار فاجعهبار معدلهای زیر ۱۰ در رشتههای اصلی و نمایان ساختن شکاف دو برابری میانگین نمرات مدارس عادی (۷) و تیزهوشان (۱۵)، تأکید کرد که این گزارش با هدف صرفاً شوکدهی نبوده، بلکه تلاشی برای جلب توجه به آینده دانشآموزان و نسل آینده ایران است.
سه محور اصلاحی برای بهبود وضعیت
تاجگردون سه محور اساسی را برای خروج از این وضعیت پیشنهاد داد:
1. تغییر مدل آموزشی: بهجای تمرکز بر تعداد مدارس خاص، باید از نظام آموزشی و الگوی موفق مدارس استعدادهای درخشان الگوبرداری شده و آن را در تمام مدارس استان تعمیم داد تا شکاف نرمافزاری و آموزشی پر شود.
2. حمایت از منابع انسانی: وی با اذعان به مشکلات جدی معیشتی، سطح پایین حقوق و دستمزد فرهنگیان را عامل مهمی در بروز مشکلات دانست، اما از آنها به عنوان «فرهنگیان مؤمن» یاد کرد که شرایط سخت را متحمل هستند. در کنار این، ایشان بر نقش حیاتی مشاوران و لزوم اجرای برنامههای منظم برای ایجاد انگیزه و نشاط در بین دانشآموزان تأکید کرد.
3. چشمانداز واقعبینانه: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با واقعبینی اعلام کرد که با توجه به فاصله عملکردی استان با قطبهای آموزشی کشور نظیر یزد، تهران و گیلان، رسیدن به میانگین کشوری در یک یا دو سال آینده توقع سختی است. با این حال، هدفگذاری باید بر شکستن «دیوار سنگین فاصله» و عبور از میانگین دو درصدی با کشور متمرکز شود، امری که به زعم او در استان کهگیلویه و بویراحمد امکانپذیر است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تمرکز بر این دغدغهها، آینده دانشآموزان این استان تضمین شود.
نظرات کاربران