نظرخواهی

آیا ازعملکرد محمد بهرامی در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

پربیننده ها

27. مهر 1404 - 18:46
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در انتصاب مدیر، معاون مدیرکل، مدیر مدرسه، تعارفات و فامیل‌بازی و دوست‌سازی را تا می‌توانیم کم کنیم، بیان کرد: در این زمینه کارهایی صورت گرفته اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دوازدهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با عرض سلام و ادب به نماینده محترم ولی فقیه، نماینده گچساران و باشت، و نماینده بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، بر اهمیت راهبردی آموزش و پرورش در مسیر توسعه کشور تأکید کرد و اعلام نمود که اولویت اصلی فعالیت‌ها باید معطوف به مبحث آموزش باشد.

نگاه راهبردی به آموزش و پرورش

یدالله رحمانی نقش آموزش و پرورش را در «هموارتر کردن مسیرهای توسعه» و «تربیت نیروی انسانی آینده‌ساز» حیاتی دانست که باید بتواند در عرصه داخلی تحرک ایجاد کرده و در عرصه بین‌المللی رقابت سازنده داشته باشد.

وی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش درخواست کرد تا «مدیریت آموزش و پرورش را با ایجاد انگیزش، ارتقاء کیفیت و تحول» بالابه‌بالا ببرند و از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

استاندار به دنبال تنظیم چارچوب مشخصی برای شورا و پیگیری سیاست‌های دولت (مانند سیاست‌های حوزه نهضت عدالت آموزشی جناب آقای دکتر پزشکیان) در سیستم آموزشی استان بوده‌اند.

وضعیت نمرات و فاصله تا نقطه مطلوب

استاندار به بحث ارتقاء نمرات اشاره کرد و این پیشرفت‌های اندک را قابل تقدیر دانست، اما هشدار داد: «وقتی معدل از ۸/۹ به زیر پانزده می‌رسد، این یک شاهکار نیست که متوقف شویم. ما اگر شبانه‌روزی هم کار بکنیم، باز هم کم است.»

وی تأکید کرد که در کلاسی با میانگین معدل هجده، نفر سی‌ام هم خوب است، اما برای رقابت در عرصه‌های بزرگ، این سطح کافی نیست و هدف‌گذاری باید برای خروج جدی از وضعیت موجود باشد.

ناملایمات و ایجاد رقابت در یادگیری

استاندار تأکید کرد که برای حرکت در مسیر توسعه باید «مسیر ناملایمات» را برداشت و همه باید کمک کنند.

وی انتقاد مهمی را مطرح کرد: «ما نتوانستیم بین دانش‌آموزانمان در یادگیری علم، رقابت ایجاد کنیم.» و اشاره کرد که در سیستم‌های پیشین، دانش‌آموزان اشتیاق به حضور در مدرسه داشتند که باید این رویه احیا شود.

وی مثال معروف «نظام آموزشی واگنر» را مطرح کرد که در آن حتی یک نفر را هم به واسطه سفارش نمی‌پذیرند، و این استاندارد باید در تربیت معلم و مربی لحاظ شود.

شایسته‌سالاری در انتصابات و پرهیز از تعارفات

استاندار تصریح کرد: «در انتصاب مدیر، معاون مدیرکل، مدیر مدرسه، تعارفات و فامیل‌بازی و دوست‌سازی را تا می‌توانیم کم کنیم.»

او اعتراف کرد که با تلاش‌های صورت‌گرفته (به ویژه توسط آقای رضایی در پاسخ به گزارش‌ها)، سعی شده انتصابات بر اساس شایستگی باشد، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و همه مسئولین باید برای انتصاب بهترین افراد کمک کنند.

اصلاحات کلان، کوچک‌سازی دولت و اختیارات استانی

استاندار در ادامه، به مسائل کلان کشور پرداخت و عنوان نمود که اقدامات استانی به تنهایی برای ایجاد شتاب جدی کافی نیست.

وی اشاره کرد که حدود ۹۰ درصد اعتبارات ملی در حوزه هزینه‌ای است و تنها ۱۰ تا ۱۱ درصد مربوط به تملک دارایی سرمایه‌ای (پروژه‌های عمرانی) است.

استاندار از برنامه‌های دولت برای کوچک‌سازی بدنه دولت خبر داد و گفت اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت فشارهایی به دلیل آزاد شدن نیروها به بخش خصوصی باشد، اما این مسیر برای رونق اقتصادی ضروری است.

وی بر بیانات رئیس جمهور مبنی بر افزایش اختیارات استان‌ها در نظام تصمیم‌گیری و تأمین منابع تأکید کرد تا بتوانند درصدی از تصمیمات کل جامعه را در سطح خود اتخاذ کنند، همانند تجربه موفق برنامه سوم توسعه که بیشترین رشد اقتصادی سالانه (۷ درصد) در آن ثبت شد.

در نهایت، استاندار بر لزوم کمک به شکل‌گیری جریان سرمایه‌گذاری خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی تأکید کرد و اشاره نمود که با کمک سرمایه‌گذاران، پروژه بزرگی آماده شده است که در دوره ساخت و بهره‌برداری اشتغال‌زا خواهد بود.

وی در پایان، از همراهی نمایندگان مجلس (از جمله آقای دکتر پورمحمدی و...) در طول یک سال گذشته که منجر به رشد اندک شاخص‌ها شده، تشکر کرد و خواستار تداوم همدلی و همراهی‌ها برای برداشتن گام‌های محکم‌تر در پیشرفت استان شد.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی