نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. دى 1392 - 10:34
پس لرزه های دومین برف زمستانی در بویراحمد و دنا همچنان ادامه دارد و سومین برف دیماه نیز در راه است و این موضوع لرزه بر تن شهروندان انداخته است.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبرنگار مهر، یاسوج اگر چه شهری در دامنه های دناست و در ارتفاعی بالاتر از 1800متر از سطح دریا بسر می برد اما مدتی بود که چنین زمستانی را تجربه نکرده بود.

از سال 76 که بارش نزدیک به 70 سانتیمتر برف این شهر را سفید پوش و یک هفته ای آن را فلج کرد دیگر یاسوج چنین برفی را تجربه نکرده بود تا جایی که برخی می گفتند زمستانهای سخت و برفی قبل از دهه 60 از این منطقه رخت بر بسته است.

اگرچه این شهر با میانگین بارش بیش از 800میلیمتر همیشه در میان پر بارش ترین شهرهای کشور بوده و تنها در سال زراعی جاری میزان بارش در آن به 790 میلیمتر رسید.

شهر سی سخت نیز نگینی سبز در دامن سفید دناست و با اینکه میانگین بارشهایش کمتر از یاسوج است اما هیچ زمستانی را بدون برف سپری نکرده است.

شاید همین زمستانهای سخت و سرد بوده که کمتر شاهد سکونتگاههای تاریخی در بویراحمد و دنا هستیم، اگرچه کشف گورستانهایی مربوط به هزاره پیش از میلاد در یاسوج و لما چیز دیگری می گوید.

افشانه کیخسرو در دنا/ جنگ سی پهلوان با برف و سرما

همچنین افسانه "کی خسرو  و دنا" که از گذشته های دور سینه به سینه نقل شده و اکنون در باور کهنسالان این دیار نه به عنوان یک افسانه بلکه به عنوان یک واقعه تاریخی نقش بسته، خود حکایتی از تقابل پهلوانان ایران زمین با برف و سرمای سوزان در این دیار دارد.

جنگ سی پهلوان با برف و سرما در گردنه ای با نام "بیژن" در دنا برای یافتن کیخسرو  که به مرگ سی پهلوان از جمله بیژن می انجامد و به یاد آن سی پهلوان سخت کوش، این منطقه سی سخت نام می‌گیرد.

افسانه ای که در شاهنامه فردوسی نیز آمده، اگرچه فردوسی به مکان آن اشاره ای نکرده است اما نامهایی چون گردنه بیژن، غار کیخسرو، راه آسمانی، چشمه بشور، سنگ شاه و سی سخت در دنا همچنان جاودان مانده است.

اسکندر مقدونی هم گرفتار برف دنا و مقاومت آریوبرزن شد

دیگر افسانه ای که به برف زمستانی این منطقه در آن اشاره شده، داستان مقاومت "آریوبرزن" سردار ایرانی در برابر حمله سپاه اسکندر در 20ژانویه سال 330 قبل از میلاد در دروازه پارس است. آنجا که تاریخ نویسان از برفی می گویند که در 20ژانویه(30 دیماه) در تنگه ای سپاه اسکندر را زمین گیر و انعکاس نور خورشید در سفیدی برف چشم آنها را کور کرده بود تا در برابر اولین حمله سپاه آریوبرزن شکست بخورند و عقب نشینی کنند.

برخی پژوهشگران تاریخ باستان آن تنگه را تنگه کنونی "مهریان" در شمال غرب یاسوج می دانند که اکنون جاده یاسوج به اقلید فارس از آن می گذرد و زمستانی نیست که در پی بارش برف ساعاتی بسته نشود.

اما اگر سی پهلوان ایرانی در جستجوی کیخسرو گرفتار برف و سرمای زمستان دنا شدند و جان دادند و سپاه اسکندر در برف مغلوب سردار ایرانی شد، امروز به مدد غول ماشین هیچ برفی نمی تواند بر انسان چیره شود.

مدیریت بحران هم مغلوب برف شد

با این حال در عصر ماشین، اولین برف زمستانی در یاسوج که پس از سالها به 30سانتیمتر رسید سه روزی زندگی عادی مردم را در این شهر مختل کرد و مدیریت بحران همچون پهلوانان افسانه ای و اسکندر مقدونی مغلوب آن شدند. اگرچه در دومین برف زمستانی به مدد فشارهای مردمی و کسب تجربه از برف قبلی، تاحدودی جبران کردند و آب ریخته را به جوی بازگرداندند.

اما پس لرزه ها و مصائب برف همچنان باقی است و این روزها قطعی مکرر برق و آب و  لغو پرواز فرودگاه یاسوج و اختلال در تردد جاده ای کم و بیش اتفاق می افتد.

تعطیلی هفت CNG در یاسوج/ پمپ بنزینها میزبان صفهای طویل

افت فشار گاز هم باعث شده تا مسئولین دستور به تعطیلی هفت جایگاه سی ان جی شهر یاسوج دهند تا شاهد صفهای طولانی در سه پمپ بنزین این شهر باشیم.

همچنین راه بیش از 500روستا در شهرستانهای بویراحمد و دنا در پی بارش برف بسته شده بود و اکنون به گفته مدیرکل راه و شهرسازی توسط 70 دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین راهداران در حال بازگشایی هستند.

در گردنه های محورهای ارتباطی بسیاری از این روستاها همچون رون و سیلاب و کلوار شهرستان بویراحمد با احتساب برف قبلی، عمق برف به 1.5 متر رسیده است.

20نوزادی که در برف متولد شدند

اما روی دیگر بارشهای اخیر برف، تولد 20 نوزاد در یاسوج و روستاهای بویراحمد بود. 20 نوزادی که مادرانشان با کمک امدادگران فوریت های پزشکی و در برف و بوران به سختی به بیمارستان یاسوج رسانده شدند تا کودکان خود را متولد کنند.

برفی دیگر در راه است

اما گویی دی ماه 92 باید ماهی خاطره انگیز تلقی شود. ماهی که تاکنون دو برف سنگین در آن باریده و حالا کارشناسان هواشناسی می گویند" برفی دیگر در راه است."

ولی بهره مند کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، روز جمعه را زمان ورود این سامانه بارشی اعلام می کند و می گوید" در مناطق سردسیر باز هم برف خواهد بارید."

شاید به نظر برسد که میزان بارشها در سال زراعی جاری مطلوب بوده و زمستان"شل شلی" نوید بخش بهاری" گل گلی" خواهد بود اما هنوز میانگین بارشها در این استان 125میلیمتر کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

با این حال مردم این استان و به خصوص عشایر دامدار و روستانشینان باغدار و کشاورز که معیشتشان به آب و زمین بسته است شکرگذار درگاه احدیت هستند که رحمتش را بی منت بر مردمان این دیار ارزانی می دارد.

.............

گزارش و عکس: شریف اسلامی

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی